شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله یک بمب‌گذار انتحاری به تجمع مردم برای دریافت مواد‌غذایی در شمال غربی پاکستان و مجموعه‌ای از حملات نیروهای ارتش علیه شبه نظامیان کشته شدن حداقل 82 نفر را به‌دنبال داشت.

انفجار پاکستان

جمعیت زیادی از مردم روز گذشته برای دریافت غذا در مقابل یک مرکز برنامه جهانی غذا (از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد) در شهر خار در منطقه باجور تجمع کرده بودند که یک زن بمب‌گذار، کمربند انفجاری خود را در میان جمعیت منفجر کرد و باعث کشته شدن حداقل 42 نفر و زخمی شدن بیش از 60 نفر دیگر شد.

فضل الربی، یکی از مقام‌های پلیس این منطقه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که این زن برقع‌پوش قبل از منفجر کردن کمربند انفجاری خود 2 نارنجک را در میان جمعیت انداخته است و به همین خاطر احتمال افزایش آمار تلفات این حمله وجود دارد. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است.

این حمله انتحاری یک روز پس از آن صورت گرفت که درگیری شدید نظامیان ارتش پاکستان با شبه نظامیان در منطقه مجاور مهمند باعث کشته شدن 11 سرباز و 24شبه نظامی شد. مناطق مرزی شمال غرب پاکستان پایگاه‌های اصلی طالبان و القاعده محسوب می‌شود و اخیرا شاهد حملات متعددی بوده است. باجور یکی از 7 منطقه قبیله‌نشین پاکستان به حساب می‌آید که گفته می‌شود شبه‌نظامیان از آنها برای انتقال نیروهای خود به افغانستان استفاده می‌کنند. گفته می‌شود مقام‌های امنیتی منطقه باجور از چند روز قبل گزارش‌هایی درباره ورود 2 بمب‌گذار انتحاری دریافت کرده بودند.

احمد جمال، سخنگوی برنامه جهانی غذا روز گذشته تاکید کرد که هیچ‌کدام از کارمندان سازمان ملل در این حمله انتحاری آسیب ندیده‌اند. وی گفت: این حمله انتحاری در فاصله 200 متری محل توزیع کمک‌ها و در نزدیکی یک پست بازرسی صورت گرفته است. برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که با وجود این حمله همچنان فعالیت‌های این سازمان برای کمک به افراد بی‌خانمان ادامه دارد. کشته‌شدگان این حمله انتحاری را افرادی تشکیل می‌دهند که به‌دنبال درگیری‌های اخیر در این منطقه بی‌خانمان شده‌اند.

روز گذشته همچنین درگیری‌شدید میان نیروهای ارتش پاکستان و شبه‌نظامیان ادامه داشت. گفته می‌شود در حملات نیروهای ارتش که با کمک بالگرد به چند پناهگاه شبه نظامیان در منطقه مهمند صورت گرفت حداقل 40 شبه نظامی کشته شده‌اند. امجد علی خان، یکی از مقام‌های ارشد این منطقه با تایید حملات گسترده علیه شبه نظامیان اعلام کرد که نظامیان پاکستانی عملیات جست‌وجوی خانه به خانه را در حداقل 2 روستا اجرا کرده‌اند.

گفته می‌شود عملیات گسترده ارتش پاکستان در واکنش به حمله هماهنگ150 شبه‌نظامی طالبان به 5 پست بازرسی ارتش صورت گرفته است. پاکستان از سال 2008 حملات گسترده‌ای در منطقه باجور انجام داده است اما حملات شبه نظامیان طالبان همچنان ادامه فعالیت آنها را در این منطقه نشان می‌دهد.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته با محکوم کردن حمله انتحاری به مردم این کشور اعلام کرد عاملان چنین حملاتی هیچ احترامی برای ارزش‌های مذهبی و انسانی قائل نیستند. وی تاکید کرد که نبرد با شبه نظامیان همچنان ادامه خواهد یافت. ارتش پاکستان تاکنون در منطقه باجور عملیات گسترده‌ای داشته است و دولت پاکستان پیش از این با اعلام موفقیت در این منطقه خواستار بازگشت آوارگان به محل سکونت خود شده بود.

تاکنون صدها شبه‌نظامی، کشته شده‌اند و بسیاری از مخفیگاه‌های آنها به تصرف در آمده است اما شبه نظامیان کماکان به حملات خود ادامه می‌دهند. واشنگتن در ماه‌های اخیر به‌شدت دولت پاکستان را برای گسترش عملیات زمینی در مناطق مرزی این کشور با افغانستان تحت‌فشار قرار داده است.

آمریکا مقام‌های اسلام‌آباد را به کم‌کاری در مبارزه با شبه نظامیان متهم می‌کنند؛ مسئله‌ای که همواره از سوی مقام‌های پاکستان رد شده است. هفته گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از طرح واشنگتن برای انجام حملات نظامی در خاک پاکستان خبر داد که باعث خشم مقام‌های این کشور شد. گفته می‌شود آمریکا با تهدید به ورود نظامی به خاک پاکستان در تلاش برای گسترده شدن حملات ارتش این کشور علیه شبه‌نظامیان است.

با جور کجاست؟

باجور، منطقه‌ای است که ارتش پاکستان تاکنون چندین عملیات گسترده در آن داشته است. هر چند دولت پاکستان چند بار موفقیت خود را در پاکسازی این منطقه از شبه‌نظامیان اعلام کرده اما عملیات انتحاری شبه‌نظامیان یک بار دیگر ثابت کرد که آنها هنوز توان انجام اقدامات تلافی‌جویانه را دارند.

در سال میلادی گذشته مردم پاکستان شاهد حملات شبه‌نظامیان به مکان‌های مختلف - از زمین مسابقه والیبال گرفته تا مسجد و بازار - بوده‌اند. مردم این کشور که به‌تازگی با مشکلات سیل هم دست و پنجه نرم کرده‌اند اکنون امیدوار هستند که دولت آصف علی زرداری توانایی بیشتری از خود در مقابل کسانی که به راحتی دست به کشتار غیرنظامیان می‌زنند، نشان دهد.

کد خبر 124051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز