رئیس جمهور ایران گفت: مسئله عراق مسئله کل منطقه و جهان اسلام است و همه باید تلاش کنیم تا مشکلات امروز عراق به سرعت حل شود.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد امروز در مراسم افتتاح نهمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق به اضافه مصر و بحرین، افزود: مردم عراق از هر قشر طایفه، نژاد و مذهبی، مردم عراق هستند و در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی گفت: ما در این جا جمع شده‌ایم تا مروری بر تحولات کشور بزرگ عراق که جزیی از پیکره جهان اسلام است داشته باشیم و با کمک هم راه‌های یاری و حفظ ثبات امنیت آرامش وحدت و پیشرفت آن کشور را بررسی کنیم.

رییس جمهوری گفت: متاسفانه امروز جهان اسلام و منطقه ما با چالش‌های مهمی دست به گریبان است که موضوع عراق یکی از مهم‌ترین آنان است.

احمدی‌نژاد احترام به قانون اساسی و دولت عراق را که مبتنی بر آرای ملت این کشور است ضروری دانست و گفت: البته در هر دوره‌ای ممکن است مردم دولتی را سرکار آورند که این دولت با دولت قبلی متفاوت باشد. این از الزامات وفاداری به آرای مردم است،اما فکر می‌کنم همه ما در این عقیده هم نظر باشیم که دولت عراق همواره باید مورد حمایت قرار گیرد.

لزوم هماهنگی برای مقابله با اسرائیل
همچنین به گزارش ایسنا رئیس‌جمهور در این سخنرانی گفت: بزرگ‌ترین تهدید و مسئله امروز ما وجود رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که اصالت ندارد، تحمیلی است و دشمنان ما آن را ساخته‌اند و به جهان اسلام تحمیل کرده‌اند و عاملی که باعث تفرقه و خونریزی در جهان اسلام است. کشورهای استکبارگر تاکنون در حمایت از این رژیم اشغالگر کوتاهی نکرده‌اند و دائماً از این رژیم جنایتکار با ابزارهای مختلف حمایت کرده‌اند تا آن‌جا که فلسفه سیاسی خود یعنی لیبرالیسم را قربانی حمایت از این رژیم کرده‌اند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگر سخنانش تأکید کرد: مشکل اصلی جهان اسلام وجود رژیم نامشروع صهیونیستی است و امکانات جهان اسلام برای مقابله با این رژیم نامشروع باید هماهنگ شود.

دیدار عمر موسی با احمدی‌نژاد

دیدار عمر موسی با احمدی‌نژاد


رئیس جمهور پیش از افتتاح اجلاس همسایگان عراق با عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب که برای شرکت در این اجلاس به تهران آمده است دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی هیچ فاصله‌ای وجود ندارد، بر لزوم توجه به مصالح امت اسلامی به عنوان مهمترین عامل در روابط خارجی کشورهای اسلامی تأکید کرد.

وی تصریح کرد: فشارهایی که از سوی دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی بر مسلمانان اعمال می شود به دلیل قدرت آنها نیست بلکه آنها از ضعف روابط و تفرقه میان کشورهای اسلامی سوء استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور، کشورهای اسلامی و عربی را دارای قدرت لازم برای حل مشکلات مردم مظلوم فلسطین دانست و افزود: کشورهای اسلامی می‌توانند بااستفاده از سیاست خارجی فعال وتجدیدنظر درروابط خود با رژیم صهیونیستی و حامیان آن راه تجاوزگری و ستم را بر این رژیم جعلی و پوسیده، بسته و مسیر را برای فراهم کردن امکانات زندگی عادی برای مردم مظلوم فلسطین هموار کنند.

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز با بیان اینکه ضعف کشورهای اسلامی وتفرقه میان کشورهای عربی، دوعامل خطرناک تضعیف مسلمانان است گفت: آمریکا در ادعای حمایت از دموکراسی صداقت ندارد و در حالی که دولت حماس با رأی مردم فلسطین پیروز شده است آن را درجهت نابودی تحت فشار قرار می دهد.

دبیر کل اتحادیه عرب همچنین با تأکید برحق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: همه کشورهایی که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده اند از جمله ایران باید از فواید و امتیازات آن یعنی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بهره‌مند شوند و من از همه کشورهای خاورمیانه و عربی دعوت می کنم وارد عرصه کار بر روی انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شوند.

کد خبر 1239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز