مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان ژاپنی با بهره‌گیری از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک موشی ایجاد کردند که همانند پرندگان آواز می‌خواند

موش آزمایشگاهی

پژوهشگران دانشگاه اوزاکا موش اصلاح ژنتیکی شده‌ای را ایجاد کردند که در DNA آن جهش‌هایی ایجاد شده که با کمک آنها می‌تواند صدایی همانند آواز پرندگان تولید کند.

دانشمندانی که این موش آوازخوان را ایجاد کرده‌اند امیدوارند به اطلاعات جدیدی درخصوص تکامل زبان دست یابند.

"آریکومی اوچیمورا" سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: "جهش‌های ژنتیکی نیرو محرکه تکامل هستند. ما یک موش اصلاح ژنتیکی شده‌ای در نسل‌های مختلف ایجاد کردیم. به تازگی بچه‌های یکی از این نسل‌ها متولد شدند. یک روز ما فهمیدیم که یکی از این موش‌ها مثل پرندگان آواز می‌خواند. این موش آوازخوان تصادفی متولد شد اما صفت آواز خواندن آن می‌تواند به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود."

این دانشمند افزود: "من بسیار شگفت زده شدم چرا که انتظار داشتم این موش‌ها از نظر فیزیکی با موش‌های عادی تفاوت داشته باشند."

به گزارش خبرگزاری مهر، در این پروژه همچنین موش‌هایی ایجاد شدند که دست و پاها و دم کوتاهی شبیه دست و پا و دم سگ پا کوتاه نژاد "داچ شاند" دارند.

درحال حاضر این دانشمندان بیش از 100 موش آوازخوان برای تحقیقات آینده در اختیار دارند.

این تیم کشف کرد موش‌های عادی که با موش‌های آوازخوان بزرگ می‌شوند جیغ‌های فراصوت کمتری نسبت به سایر موش‌ها منتشر می‌کنند. این بدان معنی است که متدهای برقراری ارتباط می‌توانند همانند یک گویش در گروه گسترده شوند.

کد خبر 123814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز