سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: عملکرد بورس تهران در 10روز نخست زمستان 85 سهامداران 6 شرکت را به سودهای بالاتر از 10درصد رساند.

به گزارش همشهری، بانک کارآفرین با توجه به افزایش 59 درصدی قیمت سهامش در دهه اول دی ماه، بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار کرد. در این مدت 120نفر در صف خرید 6/1میلیون سهم بانک کارآفرین ایستادند.

ارزش کل مبادلات انجام شده بر سهام این بانک در 10روز گذشته به 7/5 میلیارد ریال رسید. در این مدت قیمت هر سهم بانک کارآفرین 131 تومان افزایش یافته، مهمترین عامل در این رشد قیمت، انجام یک مبادله عمده بر سهام بانک کارآفرین بوده است.

کوچک‌ها در صدر

به‌جز بانک کارآفرین 5 شرکت دیگری که نامشان در جمع سهام سودآور بورس طی 10 روز اول زمستان جای گرفته، از جمله شرکت‌های کوچک بورس تهران، به‌حساب می‌آیند. این روند حاکی از توجه دوباره بازار به کوچک‌ها در بورس تهران است.

ظرف پاییز امسال شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی بیش از سایر شرکت‌ها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند اما بنا به دلایل نامشخص، درست از آغاز زمستان، بار دیگر نبض بازار به‌دست سهام شرکت‌های کوچک‌تر افتاده است.

ویژگی این نوع شرکت‌ها آن است که «بورس بازی» و قیمت‌سازی کاذب بر سهام آنها به‌راحتی امکان‌پذیر است. آمار عملکرد 10روز نخست زمستان نیز نشان می‌دهد، مبادلات انجام شده بر این شرکت‌های کوچک، از عمق پایینی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، ظرف دوره یاد شده، قند نقش جهان که با 20درصد بازده ناشی از افزایش قیمت در جایگاه دوم جدول سهام پرسود بورس ایستاده، فقط با استقبال 6 خریدار روبه‌رو بوده است.

این تعداد خریدار با افزودن 31 هزار سهم قند نقش جهان به سبد دارایی‌هایشان و پرداخت رقمی معادل 146 میلیون ریال سهام شرکت یاد شده را با چنین رشد قیمتی روبه‌رو کرده‌اند.

سهام شرکت‌های تکنوتار، نورد و لوله اهواز، ماشین‌آلات عمرانی و زراعی و همچنین فارسیت اهواز در این مدت با تعداد خریدارانی در محدوده 25تا140نفر بین 10تا15درصد رشد قیمت را شاهد بوده که این موضوع بار دیگر نگرانی‌ها را نسبت به ظهور دوباره «کوچک‌ها» در بورس تهران افزایش داده است.

کارنامه

این گزارش حاکی است؛ در 10 روز اول زمستان امسال 14هزار نفر برای خرید 186میلیون سهم 880 میلیارد ریال از نقدینگی‌شان را پرداختند.

در این میان بیشترین تعداد خریداران در صف خرید سهام شرکت‌های توسعه معادن روی و معادن و فلزات ایستادند. این دو شرکت به ترتیب با دو هزار و یک‌هزار و 300 خریدار به عنوان پرطرفدارترین سهام بورس مطرح شدند.

در این مدت تعداد خریداران سهام بانک پارسیان نیز از مرز یک‌هزار نفر گذشت.

کد خبر 12378

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز