گروه سیاسی: بعد از نامه اهانت‌آمیز سایمون گس که در سایت سفارت انگلیس منتشر شد پیگیری قطع یا کاهش سطح روابط با انگلیس در مجلس شکلی جدی‌تر به‌خود گرفته است.

مجلس شورای اسلامی

این موضوع بار دیگر در صحن علنی مورد تذکر یکی از نمایندگان قرار گرفت و رئیس مجلس خواستار پاسخ جدی به رفتارهای انگلیس شد.به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، مهدی کوچک‌زاده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی که یکی از طراحان طرح قطع روابط با انگلیس است روز گذشته نسبت به در دستور کار قرار نگرفتن طرح قطع رابطه ایران با انگلیس تذکر داد و گفت: طرح قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران با دولت خبیث انگلستان بیش از 10 ماه است که به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده است ولی طبق ماده 145 آیین‌نامه داخلی فرایند رفت و برگشت طرح به کمیسیون نباید بیش از یک ماه طول می‌کشید.

نماینده‌ مردم تهران افزود: طرح قطع رابطه ایران با انگلیس به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسید و امروز (سه‌شنبه) باید در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت ولی این‌طور نشده؛ دلیل این تعلل را توضیح دهید یا لااقل طرح در جلسه بعدی به‌عنوان نخستین دستور کار مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

علی لاریجانی نیز با قابل‌قبول دانستن پیگیری نماینده تهران گفت: پیگیری‌های شما با توجه به مواضع دولت انگلیس نسبت به ایران در ادوار مختلف به‌ویژه یکسال اخیر کاملا به حق است. این رفتارها نیازمند پاسخی جدی از سوی دولت و مجلس است.
لاریجانی با اشاره به مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره‌ قطع رابطه ایران با انگلستان افزود: نظر کمیسیون طبق روال در هیات‌رئیسه مطرح و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

این نماینده روز یکشنبه نیز نسبت به این موضوع تذکر داده بود. در آن روز محمدحسین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: تذکر شما نسبت به کمیسیون که بایستی در نخستین فرصت در چارچوب آیین‌نامه داخلی ظرف مدت یک ماه موضوع را مورد رسیدگی قرار می‌داد و گزارش می‌‌کرد، وارد است و بنده هم در همین جا می‌خواهم خصوصاً باتوجه به رفتار خارج از اصول و قواعد و اخلاق و دیپلماسی سفیر انگلستان، در اسرع وقت در دستور کار کمیسیون قرار داده شود.

بلافاصله بعد از این تذکر و عصر همان روز کمیسیون امنیت ملی طرح قطع روابط با انگلیس را در دستور کار قرار داد و با اکثریت آرا به این طرح رای داد اما از روز یکشنبه که این طرح به تصویب رسیده است هنوز در دستور کار قرار نگرفته و این موضوع مورد اعتراض برخی طراحان طرح قرار گرفته است.

لاریجانی و ابوترابی رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تنها اعضایی از هیات رئیسه مجلس نبودند که در روزهای گذشته نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. حسین سبحانی نیا دیگر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مصوبه اخیر این کمیسیون در مورد قطع رابطه با انگلیس گفته است: امیدواریم این مصوبه در عمل تاثیر داشته باشد و این کشور در فکر جبران مداخلات گذشته‌ خود در ایران باشد.

وی این مصوبه را نتیجه‌ دخالت‌های نابجا، ناصحیح و نادرست کشور انگلستان در امور ایران دانسته و گفته است: اظهارات مقامات و سفیر انگلیس در کنار دخالت آنها در جریان فتنه‌ 88 و همچنین حمایت از منافقین و ضدانقلاب برای اقدامات ایذایی در کشور و در مرزها و تلاش برای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در موارد مختلف از جمله اقدامات کشور انگلیس است که در لابه‌لای صفحات تاریخ باقی مانده است.

موضوع قطع رابطه با انگلیس دی ماه سال گذشته با قید یک فوریت و با توجیه دخالت‌های دولت بریتانیا در جریان حوادث پس از انتخابات در صحن علنی مجلس مطرح شد. در آن زمان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و برخی دیگر از اعضای این کمیسیون با توجیه اینکه این طرح مدت‌هاست در کمیسیون در حال بررسی است خواستار تدقیق بیشتر درباره قطع رابطه با انگلیس شدند.

پس از آن سایمون گس در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود دولتش در حوادث پس از انتخابات دخالت نداشته است و خواستار توقف این طرح در مجلس شورای اسلامی شده بود اما چندی پیش او یادداشتی در سایت سفارت دولت متبوعش انتشار داد که در آن یادداشت ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کرد. بروجردی بعد از انتشار این یادداشت گفته بود گس باید آداب سفیر بودن را در ایران بیاموزد و برخی نمایندگان مجلس خواستار اخراج او شده بودند.

کد خبر 123772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز