گروه سیاسی: مجلس اگرچه پیش از این در قالب بیانیه یا پیامی که رئیس قوه قانونگذاری داد به‌طور رسمی وارد موضوع حادثه تروریستی چابهار شده بود اما دیروز و با پایان تعطیلات یک هفته‌ای نمایندگان این موضوع رسمیت بیشتری در صحن علنی به‌خود گرفت.

مجلس شورای اسلامی

علاوه بر آنکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در قالب جلسه‌ای با مسئولان امنیتی کشور به موضوع حادثه تروریستی تاسوعای چابهار پرداخت، نمایندگان استان سیستان و بلوچستان به انحای مختلف به این موضوع واکنش نشان دادند.

در نخستین واکنش‌هایی که از تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نسبت به رواج تفکر وهابیگری در استان سیستان و بلوچستان هشدار‌داد و گفت: توطئه گران درصددند به نسل جوان چنین القا کنند که اهل تسنن همان وهابیتند؛ درصورتی که اهل تسنن از این موضوع مبرا هستند. وی خطاب به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود به ساماندهی حوزه‌های علمیه بپردازد.

نماینده مردم زاهدان در ادامه به طرح چند سؤال در نطق میان دستورش پرداخت و گفت: چرا مسئولان کلان کشور به استان سیستان و بلوچستان به دید صندوق انتخاباتی نگاه می‌کنند؟ چرا مسئولان با تروریست‌ها که دستان آنان به خون مردم آلوده است مماشات می‌کنند؟ چرا در رابطه با پاکستان تا این اندازه مماشات می‌شود درحالی‌که در هنگام سیل پاکستان بیش از 200 میلیارد تومان کمک‌های دولتی و مردمی به این کشور ارائه شد؟ اگر پاکستان از توانایی لازم برای مقابله با تروریست‌ها برخوردار نیست چرا نیروهای ما با آنها برخورد نمی‌کنند؟ چرا مسئولان وزارت کشور افراد نالایق را می‌گمارند؟

وی افزود: مردم انتظار دارند مسئولان جمهوری اسلامی از جمله وزارت کشور، اطلاعات و شورای‌عالی امنیت ملی کار عملی انجام دهند و با عوامل ترور در آن سوی مرزها برخورد کنند.از سوی دیگر فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نیز در محکومیت اقدام تروریستی چابهار بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه که یعقوب جدگال نماینده چابهار آن را قرائت کرد آمده است:
دست ناپاک کج‌اندیشان از خدا بی‌خبر که نه شیعه هستند و نه سنی بار دیگر از آستین استکبار جهانی خارج شد و این بار نیز برادران، خواهران، فرزندان شیعه و سنی و این مظلومان را نشانه رفت تا به خیال باطل خود با ایجاد تفرقه در کشورهای مسلمان از جمله ایران اسلامی زمینه خروج استکبار را از باتلاق ایجاد شده علیه آنان در جامعه جهانی فراهم کند.

اتمام حجت با پاکستان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وقایع تروریستی در چابهار گفت: بی‌تردید جمهوری اسلامی باید با دولت پاکستان اتمام حجت کند و از آنها بخواهد مراکز آموزش تروریستی در این کشور را نابود کنند و الا جمهوری اسلامی حق دارد فضا را برای تروریست‌ها ناامن کند.کاظم جلالی با بیان اینکه موضوع چگونگی برخورد کشورهای همسایه همچون پاکستان با گروهک‌های تروریستی نیز موضوع مهم و حائز اهمیتی است، گفت: برخی از این گروهک‌های تروریستی در پاکستان حضور دارند و آموزش‌های لازم را در آن کشور می‌بینند که باید دستگاه‌های مربوطه و دستگاه دیپلماسی کشور در این باره اقدامات جدی انجام دهند و صرفا دیپلماسی سفر جواب نمی‌دهد و بی‌تردید باید در پاکستان اتمام حجت شود که مراکز آموزشی تروریست‌ها را دولت پاکستان خود نابود کند.

کد خبر 123542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز