دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با سیاه پوش شدن گوشه و کنار شهر در عزای سالار شهیدان، نگارخانه‌ها نیز آثاری در این حال و هوا برای دیوارهای خود برگزیده‌اند.

نگارخانه عاشورا

30 نمایشگاه با مضامین عاشورایی در فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و نگارخانه‌های تهران برپا شده است.در فرهنگسرای ارسباران نمایشگاه گروهی نقاشی پشت شیشه با موضوعات مذهبی در قالب‌های شمایل، تمثال، جلد قرآن و... تا امروز و نمایشگاه عکس عاشورا از محمد خبازی‌علوی و ابراهیم علیزاده تا امروز برپاست و همچنین کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در روزهای 21 و 22 آذر برپا شد.

علاوه براین، در ایام ماه محرم، نمایشگاه عکس عاشورا در فرهنگسرای پایداری، نمایشگاه پوستر و کتاب محرم تا 30 آذر در فرهنگسرای هنگام، نمایشگاه آموزشی سیره ائمه به‌ویژه امام حسین(ع) تا امروز در فرهنگسرای فردوس، نمایشگاه نقاشی‌خط آثار عاشورایی تا 25 آذر و نمایشگاه عکس محرم از هیئات و دسته‌های عزاداری تا 30 آذر در فرهنگسرای شفق، نمایشگاه کتاب «پیام عاشورا» تا امروز در فرهنگسرای گلستان و نمایشگاه پوسترهای عاشورایی تا30 آذر در فرهنگسرای رازی برپاست.

همچنین نمایشگاه خط‌نقاشی و کارگاه آموزشی «تسلیم حق» علی تن تا 25 آذر و نمایشگاه و کارگاه آموزشی عکس عاشورایی ساسان مویدی از 25 آذر تا 5 دی در فرهنگسرای انقلاب، نمایشگاه خوشنویسی تا 25 آذر در فرهنگخانه ایروانی و نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در 15 ایستگاه مترو از دیگر برنامه‌های مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سوگ حماسه عاشوراست. اما در نگارخانه‌های دیگری نیز به مناسبت چنین روزهایی نمایشگاه‌های ویژه‌ای برپا شده است.

گالری شاهد

هشتمین نمایشگاه نقاشی و پوستر واقعه کربلا با عنوان «همنوا» در گالری شاهد برپاست.این نمایشگاه شامل 40اثر از 8 هنرمند زن است که با تکنیک‌های رنگ روغن، اکریلیک، ترکیب مواد، کلاژ، نقش برجسته، نقاشی و پوستر دیجیتال اجرا شده‌اند. موضوع اصلی آثار به روایت‌گری و توصیف واقعه کربلا، رنج‌ها و محنت‌ها، صبر و استقامت اسرا، صبوری و بردباری و عظمت شخصیت حضرت زینب (س) و بیان معنوی این واقعه می‌پردازد. این نمایشگاه تا 28 آذر دایر است.علاقه‌مندان می‌توانند به خیابان ولیعصر، نرسیده به تقاطع طالقانی، نبش کوچه رحیم‌زاده، پلاک 1537، نگارستان شاهد از ساعت 9صبح تا 18 مراجعه کنند.

نگارخانه شمرون

نمایشگاهی با عنوان غبارروبی به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) و عاشورای حسینی شامل آثار مجسمه، ظروف و زیور آلات سرامیکی و نیز آثار حجمی سفالی در نگارخانه شمرون برپا شد.

موزه هنرهای دینی امام علی

به‌منظور پاسداشت پیام محرم و قیام عاشورا از منظر هنر، نمایشگاه خوشنویسی «سرحلقه عاشقان» شامل40 اثر خوشنویسی نستعلیق از استاد ناصر جواهرپور در قالب خط ناخنی و خط نقاشی با مضمون اشعار شعرای مختلف در وصف شهدای کربلا، همچنین 23کتیبه از اشعار محتشم کاشانی به خط نستعلیق استادان دوره قاجار در موزه هنرهای دینی امام علی به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا 30آذرماه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به بلوار آفریقا، خیابان اسفندیار، موزه هنر امام علی(ع) مراجعه کنند.

نگارخانه ایست

آثار نقاشان قهوه‌خانه‌ای با موضوع مذهبی و رزمی با 30 تابلو نقاشی از هنرمندانی چون محمد مدبر، حسین قوللر آقاسی، عباس بلوکی فر، حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا)، محمد حمیدی، حسین همدانی، محمد فراهانی، محمد رحمانی، علی اکبر لرنی و مصطفی حمیدی در نگارخانه ایست به نمایش گذاشته ‌شده است.این نمایشگاه تا 10دی‌ماه همه روزه از ساعت 16 تا 19 در درکه، خیابان شهید احمدپور، نبش بن بست گلستان، پلاک2، واحد2 دایر است.

موزه‌هنرهای معاصر فلسطین

نمایشگاه «سوگواره پوسترهای عاشورایی » شامل 45 اثر پوستر با مضمون عاشورا از مسعود نجابتی، مصطفی گودرزی، احمد آقا قلی‌زاده، پژمان رحیمی‌زاده، محمد خزائی، کوروش پارسانژاد، نظام‌الدین امامی‌فر، صالح زنگانه، مصطفی ندرلو و دیگر هنرمندان این عرصه در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته شده است.این نمایشگاه تا 15‌دی میزبان علاقه‌مندان در موزه هنرهای معاصرفلسطین در خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره 74 است.

نگارخانه مینا

در ایام محرم حسینی بخشی از نقاشی‌خط‌های مذهبی و نیز آثار نقاشی رئال و انتزاعی سالار احمدیان شامل31اثر از این هنرمند در نگارخانه مینا به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا 2‌دی‌ماه دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان گلستان دوم، پلاک120 از ساعت 16 تا 21 مراجعه کنند.

کد خبر 123166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز