مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فکر کرده‌اید یک ابرنواختر - پدیده‌ای که در پی مرگ یک ستاره رخ می‌دهد - از فاصله نزدیک چه شکلی دارد؟ گروهی از فیزیکدانان دانشگاه تورنتو و راتگرز این رویا را برآورده کرده و این پدیده را در یک بطری شیشه‌ای شبیه سازی کردند

انفجار ابرنواختری در یک بطری شیشه ای

در یکی از انواع ابرنواخترها، انفجار به شکل حبابی از شعله‌هایی که در اعماق ستاره‌ای به نام کوتوله سفید دفن شده‌اند، شکل می‌گیرد. به دلیل اینکه حباب شعله سبک‌تر از محیط اطراف است به شدت شناور بوده و به شکل توده با کمک حلقه‌ای از دود شتاب گرفته و به سطح ستاره می‌رسد.

شبیه سازی که توسط فیزیکدانان انجام گرفته در واقع واکنش خود به خودی اسیدهای "ایودت" و "ارسنوس" در بطری شیشه‌ای به شعاع 9 سانتیمتر است.

به گفته محققان این محلول تا زمانی که تحریک نشود محلولی پایدار است. این محرک در واقع لوله‌ای کوچک است که در انتهای بطری قرار گرفته و عملکردی مانند یک فتیله دارد. با فعال شدن این فتیله واکنش آغاز شده و توده‌های حبابی شکل در سرتاسر محلول آغاز به حرکت می‌کنند. تمامی حرکات انجام گرفته در این واکنش به شکل خود به خودی رخ می‌دهند.

شبیه سازی مرگ یک ستاره در بطری شیشه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از محصولات جانبی این واکنش عملکردی مشابه کاتالیزور دارند که روند خود واکنش را تسریع می‌کنند. کاتالیزور در محلول منتشر شده و بخش‌های واکنش نداده محلول را فعال می‌کند که این کار منجر به تولید کاتالیزورهای بیشتر خواهد شد. به این شکل حرکت رو به جلویی در محلول شکل گرفته که در پی خود جریان‌های شناور بیشتری را خلق کرده و به این شکل واکنش ادامه پیدا می‌کند. کل این واکنش از آغاز تا پایان در حدود 10 دقیقه ادامه پیدا می‌کند.

در یک ابرنواختر واقعی، حرکت مایع شناورتر و پر انرژی‌تر است اما در اصل نیروهای محرک و تاثیر گرانشی در این شبیه سازی با ابرنواخترهای واقعی مشابه است.

کد خبر 122848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز