حمید ضیایی پرور: تمام شبکه‌های رادیو و تلویزیون داخلی بحرین تحت کنترل دولت قرار دارند.

رسانه - بحرین

 بعضی منازل به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای دسترسی دارند. نخستین ایستگاه رادیویی خصوصی به نام صوت الغد در سال 2005آغاز به کار کرد اما یک سال بعد به خاطر نقض مقررات تعطیل شد. شبکه ماهواره‌ای عرب زبان ام‌بی‌سی که مرکز آن در لندن است، بحرین را به‌عنوان مرکز کانال دوم تلویزیون خود انتخاب کرده است.

قانون مطبوعات بحرین حق خبرنگاران برای فعالیت مستقل و انتشار اطلاعات را تضمین می‌کند اما آنها هر زمان می‌توانند به دلائل مختلف از جمله توهین به پادشاه تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند. خود‌سانسوری در میان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها امری عمومی است.

در دومین روز از حضور تیم رسانه‌ای ایران در بحرین، دیداری از شبکه تلویزیون ملی این کشور صورت گرفت. در ابتدای این دیدار، نشستی با حضور شیخ فواض بن محمد‌الخلیفه، وزیر اعلام و رئیس سازمان رادیو و تلویزیون بحرین برگزار شد که در آن مدیران شبکه تلویزیونی، رادیویی، خبرگزاری و مدیر رسانه‌های خارجی بحرین نیز حضور داشتند.

شیخ فواض که قبلا رئیس بخش جوانان و ورزش بحرین بوده، اکنون در رأس سازمانی قرار دارد که مساوی جایگاه وزارت است و در هیأت دولت نیز حضور می‌یابد و از این حیث مرد قدرتمندی در کابینه بحرین به شمار می‌رود. او همچنین به‌دلیل سابقه مسئولیت ورزشی اش، اهل ورزش نیز هست و به همین دلیل در بدو ورود هیأت ایرانی، بحث‌هایی درباره نتایج مسابقات آسیایی و رتبه ایران مطرح شد. چند روز قبل از این دیدار نیز ظاهرا، سفیر ایران در بحرین و وی در یک مسابقه دوستانه فوتبال شرکت کرده بودند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این دیدار ضمن دعوت از وی و تیم رسانه‌ای تلویزیون بحرین برای بازدید از ایران، پیشنهاد برگزاری مسابقه فوتبال میان تیم رسانه‌ای بحرین و ایران در این سفر را مطرح کرد. در ادامه این دیدار، تیم رسانه‌ای ایران از استودیوهای خبری و تولید تلویزیون بحرین دیدن کرد. در این استودیوها، جدیدترین تجهیزات تولید و برنامه‌سازی‌
به کار گرفته شده، به‌طوری که در برخی موارد حتی از تجهیزات تلویزیون ایران نیز پیشرفته‌تر است؛ به ویژه دو بخش خبر و ورزش، تکنیک‌های اتاق خبر دیجیتال، استودیوی سیار و مانیتورینگ خبری قابل توجه بود.

در این بازدید همچنین سخنگوی وزارت خارجه در یک مصاحبه با تلویزیون بحرین شرکت کرد.نکته جالب توجه اینکه در راهروهای تلویزیون بحرین نقشه‌های تاریخی از منطقه نصب شده است که در آن به وضوح نام خلیج‌فارس دیده می‌شود. در آخرین روز از سفر تیم رسانه‌ای ایران به بحرین یک کنفرانس خبری توسط سخنگوی وزارت خارجه برگزار شد که در آن خبرنگارانی از رسانه‌های دو کشور حضور داشتند.

سؤالات خبرنگاران بحرینی نشان می‌داد که آنها نسبت به اوضاع و احوال داخلی ایران و طیف‌های سیاسی کشور بسیار حساس بوده و با نگرانی برخی تحولات را دنبال می‌کنند. پاسخ‌های سخنگو طبق معمول کلی و عمومی بود بدون اینکه به اصل موضوع سؤالات خبرنگاران بحرینی وارد شود.

کد خبر 122344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز