حمید ضیایی پرور: روزهای شنبه 29آبان تا پنجشنبه 4 آذر 89 به‌منظور بازدید از رسانه‌های بحرین و کویت در قالب تیمی رسانه‌ای از ایران عازم این دو کشور شدیم.

رسانه - بحرین

 این برنامه از سوی وزارت امور خارجه ایران تدارک دیده شده بود و در هیات اعزامی ایران که در رأس آن رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قرار داشت 8‌خبرنگار از رسانه‌های ایرانی شامل همشهری، ایران، قدس، خبرگزاری فارس، شبکه العالم (‌2 نفر) و باشگاه خبرنگاران جوان ‌(‌2نفر) حضور داشتند. همچنین این هیات را 2نفر از کارشناسان ارشد وزارت امور خارجه همراهی می‌کردند. این برنامه‌ریزی را می‌توان یکی از اقدامات ایران در راستای گسترش دیپلماسی رسانه‌ای و ارتباطات رسانه‌ای میان ایران و کشورهای همسایه دانست.در گزارش‌هایی که تقدیم می‌شود، تلاش می‌کنیم چشم‌اندازی از وضعیت رسانه‌های دو کشور بحرین و کویت با توجه به مشاهدات خبرنگار اعزامی همشهری به این دو کشور ارائه دهیم.

بحرین

کشور پادشاهی بحرین مجمع‌الجزایری در جنوب خلیج‌فارس بوده و از 35 جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده است. امیرنشین قطر در شرق، عربستان در غرب و ایران در شمال این کشور قرار دارند. بحرین از میانه‌های حکومت رژیم پهلوی در زمان نخست‌وزیری هویدا با حضور نماینده سازمان ملل و با حضور خاندان آل خلیفه از ایران جدا شد و از 16‌دسامبر‌1971 به عضویت سازمان ملل در آمد. مساحت این کشور 706‌کیلومتر مربع است که با توجه به احداث جزایر مصنوعی مساحت خشکی آن رو به افزایش است. این کشور 3‌جزیره اصلی شامل منامه، محرق و ستره دارد. جمعیت این کشور یک میلیون و 46‌هزار نفر است که 51‌درصد آن بحرینی و بقیه نیروهای خارجی مقیم هستند. در این میان 230‌هزار نفر هندی هستند. بحرین از نظر توسعه انسانی در میان 177‌کشور جهان، رتبه‌33 و در میان کشورهای عرب رتبه دوم را کسب کرده است و از نظر باسوادی نیز رتبه اول در میان کشورهای عربی خلیج‌فارس را دارد. حدود 60 تا 70‌درصد جمعیت بحرین شیعه هستند.

بحرین مرز خشکی ندارد و پل ملک فهد که 25‌کیلومتر طول دارد تنها راه ارتباط زمینی این کشور با عربستان است. این پل در سال‌1986 با هزینه عربستان ساخته شده است و امروز یکی از راه‌های کسب درآمد توریستی برای بحرین است. به گفته منابع خبری، در هر روز بین 20 تا 50‌هزار خودرو از طریق این پل از عربستان به بحرین می‌آیند و این رقم در روزهای پایانی هفته به 100‌هزار خودرو در روز می‌رسد. این پل مهم‌ترین راه ارتباطی بحرین با جهان خارج است و اغلب هتل‌ها و بازارهای بحرین از توریست‌های عربستانی کسب درآمد می‌کنند. قرار است پل مشابهی به طول 45‌کیلومتر بین بحرین و قطر احداث شود. در رأس ساختار سیاسی بحرین، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین قرار دارد و مجلس شورای این کشور شامل 40‌عضو منصوب پادشاه است و علاوه بر این، مجلس نمایندگان بحرین توسط نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود. از سال‌2002 که پادشاه کنونی ریاست امور را به‌دست گرفته، اصلاحاتی را در ساختار سیاسی بحرین انجام داده است .

کد خبر 121881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز