گروه سیاسی: نزدیک به یکسال پس از ترور مسعود علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 جریان معاند اقدام به ترور 2 نفر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان کرد؛ در پی این اقدام دکتر مجید شهریاری به شهادت رسید و دکتر فریدون عباسی از این حادثه جان سالم به در برد.

ترور

بلافاصله بعد از این ترورها رسانه‌های دنیا هم فریدون عباسی و هم مجید شهریاری را به‌عنوان دانشمندان هسته‌ای معرفی کردند، برخی رسانه‌ها نیز با بازگشت به صحبت‌های یک ماه پیش جان ساورز رئیس اطلاعات خارجی بریتانیا، ترور 2 دانشمند هسته‌ای را پیامی به ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای تحلیل کردند.

ساعاتی پس از این حادثه سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ به جمع خبرنگاران آمد و با تشریح جزئیات حادثه اشاره کرد که ردپای دو موتورسیکلت در این بمب‌گذاری مشاهده شده است. وی افزود: در حادثه اول موتور مورد نظر از نوع پولسار بوده است ولی اطلاع نداریم که در ترور دوم از چه موتورسیکلتی استفاده شده است.

مجید شهریاری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی بود که بنا به نوشته رسانه‌ها همراه با دکتر مسعود علیمحمدی، دکترای فیزیک ذرات بنیادی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران که دی ماه سال گذشته در قیطریه به شهادت رسید، از مشاوران ایران در پروژه مهم سزامی بودند.

نام دکتر فریدون عباسی نیز در قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل به‌عنوان یکی از افراد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران ذکر شده است و اردیبهشت ماه سال 86 به‌عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شده بود.علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بیانیه‌ای، شهید شهریاری را اینگونه معرفی می‌کند: دکتر شهریاری که اینجانب افتخار معلمی او را داشته‌ام یکی از استادان بی‌مثال و پژوهشگری یگانه بود که مجموعه فضایل و خصایل نیکو را از رهگذر الطاف الهی و به مَدد همّت و پشتکار بی‌مانند خویش در خود جمع آورده بود تا در خیل سربازان و خدمتگزاران بی‌شمار سربلندی و سرافرازی میهن عزیز اسلامی باشد. او قره العین ما بود و در عبادت خالق و خدمتِ خالصانه به خلق زبانزد خاص و عام بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از نخستین کسانی بود که بعد از انتشار خبر سوءقصد به جان فریدون عباسی و ترور شهید شهریاری بیانیه داد. پایگاه اطلاع‌رسانی الف در تحلیلی به بازخوانی اظهارات ماه گذشته رئیس اطلاعات خارجی بریتانیا در مورد ایران، پرداخت و نوشت: ماه گذشته جان ساورز رئیس MI6 در تشریح برنامه‌های غرب علیه برنامه هسته ایران گفته بود: فعالیت‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به تجهیزات هسته‌ای ایران کافی نیست و عملیات اطلاعاتی امنیتی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای حیاتی است و توقف این فعالیت‌ها به صرف هسته فعالیت دیپلماتیک امکان‌پذیر نیست.
روزنامه دیلی‌تلگراف، اظهارات ساورز را در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب مهم دانسته بود.

جزئیات ترور

روز گذشته سردار ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران، جزئیاتی از نحوه ترور 2 نفر از استادان کشورمان را تشریح کرد و گفت: در نخستین انفجار که در خیابان ارتش اتفاق افتاد، دکتر شهریاری به همراه همسرش در حال تردد با خودرو بوده که بر اثر انفجار بمب، وی شهید شده و همسر او به همراه راننده دکتر شهریاری زخمی شدند که وضعیت آنان مطلوب گزارش شده است.

به گزارش ایسنا وی خاطرنشان کرد: در انفجار دوم که در محدوده ولنجک اتفاق افتاد، دکتر عباسی یکی دیگر از مدرسان دانشگاه شهید بهشتی به همراه همسرش در حال پارک کردن خودروی خود بودند که بر اثر انفجار بمب هر دوی آنان مجروح شدند که البته حال‌شان مطلوب گزارش شده است و در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد که 2 بمب در بدنه 2 خودرو مورد نظر نصب شده بوده که بعد از چند ثانیه منفجر شده است و احتمال داده می‌شود که این دو حادثه با هم مرتبط باشد اما در حال حاضر همکاران ما در حال پیگیری موضوع هستند و اطلاعات تکمیلی از سوی پلیس، اطلاع‌رسانی خواهد شد.در همین حال تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حادثه تروریستی را به‌عهده نگرفته است.

به‌زودی اطلاعات می‌دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مصطفی محمدنجار وزیر کشور پس از این حادثه تروریستی اعلام کرد که در حال پیگیری حادثه تروریستی اخیر هستیم و به‌زودی اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

جنس کار آمریکایی اسرائیلی است

معاون اول قوه قضاییه عصر دیروز به جمع خبرنگاران آمد و گفت: به محض وقوع حادثه مسئولان دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل داده و دستورات لازم را در راستای انجام تحقیقات به ضابطین ارائه دادند.سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه افراد مورد هدف صاحب‌نظران هسته‌ای بودند، ادامه داد: وزارت اطلاعات، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی موظف شدند بررسی‌های لازم را انجام دهند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که اطلاعات تکمیلی‌ را مسئولان دادسرای تهران باید ارائه دهند، گفت: اما چیزی که مشخص است این است که نوع افرادی که در این حادثه مورد حمله قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که جنس کار آمریکایی ـ اسرائیلی است.

واژه‌هایی که آنان به کار می‌برند

رئیس‌جمهور بر نقش دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی در ترور 2 استاد ایرانی تاکید کرد و از مسئولان امنیتی خواست تا هرچه سریع‌تر عوامل آن را شناسایی و معرفی کنند. محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری خود افزود: واژه‌هایی که آنان به کار می‌برند و می‌گویند باید وارد بحث امنیتی شویم معنایش این اتفاقات است که البته آنها اشتباه می‌کنند؛ چراکه نمی‌توانند ملت ایران را متوقف کنند و همه اینها به حساب آنها نوشته می‌شود و به‌زودی به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 121935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز