گروه سیاسی: علاوه بر مسئولان امنیتی کشور، روز گذشته نمایندگان مجلس، دانشجویان، دستگاه دیپلماسی، دستگاه قضایی و حتی علمای کشور نسبت به ترور استادان دانشگاه شهید بهشتی واکنش نشان دادند.

دکتر مجید شهریاری

در کنار تمامی بیانیه‌هایی که صادر شد و تجمع‌هایی که در دانشگاه‌های کشور در اعتراض به ترور کور 2 استاد دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت، نشست‌های امنیتی برای پیگیری پرونده ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی نیز برگزار شد.
بنا به گفته معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور از روز دوشنبه تا بعدازظهر روز گذشته 2 جلسه امنیتی با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های ذیربط امنیتی و اطلاعاتی برگزار شده است.

علی عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: در این جلسات تصمیماتی از سوی وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور اتخاذ شد که این تصمیمات حضوری و کتبی ابلاغ شده و به‌طور کلی کار در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک خبرهای جدید‌تری را در ارتباط با این موضوع اعلام کنیم.

علاوه بر آن کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جلسه‌های فوق‌العاده با مقامات امنیتی کشور درخصوص ترورهای روز دوشنبه تهران برگزار کرد. بنا به گفته علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جلسه فوق‌العاده هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی با مسئولان وزارت اطلاعات، کشور، ناجا و سپاه پاسداران برگزار شده است. آنچه خروجی غیرمحرمانه این جلسات بوده که هم عبداللهی و هم بروجردی به‌طور مشترک برآن دست گذاشتند، اتخاذ تمهیدات لازم برای حفاظت از استادان و نخبگان علمی بوده است؛ اما درباره جزئیات و چگونگی محافظت از نخبگان و استادان سخنی به میان نیامده است.

هشدار دادستان

برگزاری اینگونه نشست‌های امنیتی پس از هر اقدامی طبیعی به‌نظر می‌رسد؛ شاید از همین رو هم بود که دیروز دادستان تهران از پلیس و دستگاه‌های امنیتی خواست قاطعانه پرونده ترورها را پیگیری کنند و نگذارند این پرونده‌ها به سرنوشت پرونده استاد علیمحمدی دچار شود. استاد علیمحمدی دکترای فیزیک ذرات بنیادی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران دی ماه سال گذشته در محدوده منزل خود در منطقه قیطریه از طریق بمبی که در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود به شهادت رسید.

وی با مجید شهریاری عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی از مشاوران ایران در پروژه مهم سزامی بودند. پس از گذشت نزدیک به یکسال از ترور استاد علیمحمدی، عاملان این ترور شناسایی و معرفی نشده‌اند. از همین رو بود که عباس جعفری دولت‌آبادی در جلسه تودیع و معارفه سرپرست جدید دادسرای ویژه نوجوانان از پلیس و دستگاه‌های امنیتی خواست قاطعانه ترورها را پیگیری و عوامل ترور را معرفی کنند.

وی گفت: 30 سال است که تروریست‌ها نخبگان و چهره‌های تاثیرگذار کشور را مانند شهید بهشتی و شهید مطهری ترور می‌کنند ولی این اقدامات تنها برای آنها بدنامی و ذلت به همراه داشته است.وی افزود: دشمنان ما احمق هستند که اینگونه دل به نابودی انقلاب بسته‌اند درحالی‌که اگر این ترورها مؤثر بود هم‌اکنون آنها جشن و پایکوبی می‌کردند ولی مردم ایران پس از هر ترور عزمشان برای تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی بیشتر شده است.

روز گذشته بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پس از جلسه کمیسیون متبوعش با مسئولان امنیتی کشور به جمع خبرنگاران در مجلس آمد و گفت: این ترورها، طراحی صهیونیستی دارد و در آن از روشی استفاده شده که عماد مغنیه را به شهادت رسانده‌اند. وی با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها در این کار تجربه دارند اضافه کرد: این روش از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

از سوی دیگر سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز این ترورها را با اظهارات اخیر مسئولان دستگاه امنیتی انگلیس بی‌ربط ندانست. جان ساورز رئیس اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) نزدیک به یک ماه پیش گفته بود فعالیت‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به تجهیزات هسته‌ای کافی نیست و عملیات اطلاعاتی امنیتی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای حیاتی است.

در نشست خبری دیروز مهمان‌پرست، خبرنگاری به اظهارات ساورز رئیس دستگاه امنیتی انگلیس و ژنرال پترائوس از فرماندهان نظامی آمریکا برای عملیات نیروهای ویژه و اطلاعاتی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در رابطه با ترورهایی که صورت گرفته متهمین اصلی کشورهای غربی مدعی حقوق بشر هستند که از آن برای فشار سیاسی به کشورهای مستقل استفاده می‌کنند.

تجمع در دانشگاه‌ها

تجمع‌های گسترده‌ای نیز در اعتراض به ترورهای استادان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد دانشجویان دانشگاه امیر کبیر دیروز پس از نماز ظهر و عصر در مقابل مسجد این دانشگاه تجمع کرده و خواستار شناسایی و برخورد با عوامل این جنایات شدند.
در دانشگاه شهید بهشتی نیز تجمع‌هایی صورت گرفت. دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین نیز ترور دکتر مجید شهریاری و فریدون عباسی را محکوم کردند. در سایر دانشگاه‌های کشور نیز تجمع‌های مشابهی صورت گرفت.

بیانیه 262 نماینده مجلس

262 نماینده مجلس با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت ترورهای روز گذشته از مسئولان درخواست کردند از سرمایه‌های علمی و به‌ویژه دانشمندان هسته‌ای کشور حمایت بیشتری به عمل آورند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بی‌شک نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینگونه حوادث تروریستی را در راستای ضدیت مستکبران و سلطه گران بین‌المللی با پیشرفت‌های علمی و فناوری هسته‌ای کشور ارزیابی می‌کنند و از مسئولان ذیربط اطلاعاتی، ‌انتظامی و امنیتی می‌خواهند که هر چه سریع‌تر عوامل اینگونه جنایات را ریشه‌یابی، شناسایی و معرفی کنند تا هم دست مدعیان دروغین حقوق بشر که از آستین مزدوران تروریستی بیرون آمده است آشکار شود و هم با مجازات جنایتکاران ریشه این حوادث تروریستی خشکانده شود.8 نماینده مجلس نیز در تذکری کتبی به وزیر اطلاعات و وزیر کشور خواستار پیگیری سریع پرونده ترور اساتید دانشگاه شهید بهشتی شدند.

کد خبر 122039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز