گروه بورس: نشست معارفه سهام شرکت همراه اول برای عرضه در فرابورس با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

بورس

وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در جریان جلسه معارفه با بیان تاریخچه صنعت ارتباطات همراه گفت: تعداد مشترکان همراه اول در آغاز 7 هزار نفر بود اما در پایان سال گذشته 38 میلیون مشترک داشتیم. هم‌اکنون هم بیش از 41 میلیون مشترک سیم‌کارت داریم. همچنین 100 درصد هزار و 104 شهرکشور، 93 و 61 درصد پوشش شهری و روستایی و 99 درصد جاده‌های اصلی و 110‌کشور را پوشش داده‌ایم، با این اوصاف همراه‌اول دارای رتبه اول در خاورمیانه است.

صدوقی ادامه داد: این شرکت هم‌اکنون دوازدهمین شرکت در بین 100 شرکت برتر کشور است که طبق صورت‌های مالی سال گذشته از لحاظ شاخص بازده فروش رتبه چهارم کشور را داراست. او گفت: طی 4 سال گذشته حدود 40 درصد افزایش درآمد داشته‌ایم که طبق بررسی‌های مشاور شرکت، پیش‌بینی می‌شود در 5 سال آینده از رشد 19‌درصدی برخوردار باشیم.

میزان عرضه

محمد آرام، مدیرعامل تامین سرمایه امین هم به عنوان ارزش‌گذار سهام همراه اول در این نشست اعلام کرد: 10 درصد سهام شرکت همراه اول در فرابورس عرضه می‌شود که در روز نخست و به‌منظور کشف قیمت، 5 درصد سهام در فرابورس واگذار خواهد شد.

شرکت همراه اول با درآمدی بالغ بر 4هزار و 100میلیارد تومان، دارای 800میلیارد تومان سود خالص پس از کسر مالیات است. به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، همراه اول در نیمه نخست امسال بیش از 50درصد سود پیش‌بینی شده را محقق کرده است. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال، درآمدهای شرکت افزایش یابد و با توجه به اینکه بخش عمده درآمدها در نیمه دوم سال محقق می‌شود، انتظار تحقق کامل پیش‌بینی سود وجود دارد.

دیدگاه سهامدار عمده مخابرات

پس از سخنرانی مدیرعامل ارتباطات سیار و مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین درخصوص ویژگی‌های همراه اول در جلسه معارفه همراه اول، جلسه پرسش و پاسخی با حضور رئیس هیأت‌مدیره مخابرات، مدیرعامل ارتباطات سیار، مدیرعامل مخابرات، مدیرعامل تامین سرمایه امین، مدیرعامل فرابورس و عضو هیأت‌مدیره ارتباطات سیار برگزار شد.

در این جلسه سید هاشمی، رئیس هیأت‌مدیره مخابرات گفت: بر خلاف شایعات بازار، عرضه سهام همراه اول ارتباطی به پرداخت قسط شرکت مخابرات ندارد و این شرکت در 19 آبان ماه، دومین قسط خود را به مبلغ 448 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

نماینده شرکت اعتماد مبین ادامه داد: شبه‌دولتی‌ها در همه دنیا وجود دارد و شرکت‌هایی که نه دولتی هستند و نه کاملا خصوصی، سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری می‌کنند و در طول زمان به عرضه آنها پرداخته و از مالکیت سهام آن خارج می‌شوند. وی تصریح کرد: درنظر داریم، اندک‌اندک سهام مخابرات را واگذار کرده و همچنین سهام برخی از شرکت‌های مخابراتی استانی سودده را نیز عرضه کنیم تا همه مردم در اداره مخابرات شریک شوند.

نحوه قیمت‌گذاری

محمد آرام، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین هم در پاسخ به سرمایه‌گذاران مبنی بر توزیع صورت‌های مالی گفت: پیش‌بینی این است که وضعیت سودآوری همراه اول همانند سال قبل باشد، به علاوه طی چند روز آینده، صورت‌های مالی به همراه امیدنامه منتشر می‌شود. او درباره قیمت ارزیابی شده، افزود: قیمت در روز عرضه مشخص می‌شود، اما پیشنهاد ما این است که قیمت در روز نخست پایین‌تر از ارزش واقعی سهام این شرکت باشد تا در آینده شاهد رشد قیمت سهام و افزایش جذابیت معاملات آن در فرابورس باشیم.

سیدهاشمی، نایب رئیس هیأت‌مدیره اعتماد مبین هم در تکمیل این سخنان گفت: شرکت تامین سرمایه امین به‌عنوان مشاور پذیرش، کل شرکت ارتباطات سیار را مبلغ 9100 میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده است. صدوقی، مدیرعامل ارتباطات سیار هم تصریح کرد: سود پیش‌بینی شده امسال شرکت همراه اول، 831 میلیارد تومان است که طی 6 ماه نخست، 422 میلیارد تومان آن محقق شده است، یعنی بیش از 50 درصد و با توجه به اینکه بخش عمده درآمدها در نیمه دوم سال محقق می‌شود، به پیش‌بینی سود خواهیم رسید.

اپراتورهای دیگر

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ورود اپراتور سوم و افزایش سهم ایرانسل، چه راهکاری برای حفظ سهم خود در بازار دارید، گفت: پیش‌بینی ریزش مشتریان در طرح تجاری مخابرات هم دیده شده است. البته درآمد فروش سیم کارت دائمی در 6 ماه نخست سال 88 مبلغ 975 میلیارد تومان بود که این رقم در 6 ماه نخست امسال به 1057‌میلیارد تومان رسیده است و نشان از افزایش 10 درصدی فروش دارد.

صدوقی اعلام کرد: درآمد فروش سیم کارت اعتباری هم در نیمه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه قبل، 40 درصد رشد داشته است. او درآمد فروش 6 ماه نخست سال 88 را 554‌میلیارد تومان و درآمد فروش 6 ماه نخست امسال را 747 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: درآمد حق اتصال متقابل همراه اول و ایرانسل هم 6 ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 50 درصد رشد داشته است.

زمان عرضه همراه اول

مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل فرابورس در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان عرضه سهام همراه اول، گفت: براساس روال قانونی، یک شرکت برای عرضه سهام، از تاریخ درج تا زمان عرضه، حداقل 5 روز و حداکثر 6 ماه فرصت دارد. البته در مورد همراه اول پیگیری‌های لازم انجام شده و این شرکت در مراحل نهایی ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

کد خبر 121930

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز