شهردار تهران با تاکید براینکه باید ترافیک را یک تولید اجتماعی و موضوعی چندوجهی بدانیم، گفت: ترافیک نمادی از نحوه عملکرد و رابطه بین دولت‌ها و ملت‌ها و نشان‌دهنده کیفیت زندگی و میزان آگاهی مردم در جامعه است.

terrafic

محمدباقر قالیباف در دهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که روز گذشته برگزار شد، گفت: در حال حاضر مشکلات و راهکارها را می‌دانیم و تردید نداریم که می‌توانیم مشکلات را از سر راه برداریم ولی آنچه اهمیت دارد تصمیم جدی برای رفع مشکل است.

وی تصریح کرد: ما می‌گوییم که باید انسان به جای خودرو، محور قرار بگیرد ولی تحقق این کار در عمل راحت نیست و شهردار شما در این زمینه آدم تنهایی است و کسی به کمکش نمی‌آید.قالیباف خاطرنشان کرد: زمانی که ما در محدوده بازار قصد داشتیم تردد خودروها را محدود کنیم و مسیر را در اختیار عابران پیاده قرار دهیم، تجمع‌ها و اعتراضات زیادی صورت گرفت و حتی موضوع را سیاسی و امنیتی کردند اما ما یک تنه ایستادیم چون اعتقاد داشتیم که کار درست را انجام می‌دهیم که عقل آن را تایید می‌کند و اکنون که چند ماه از اجرای این طرح گذشته نتیجه این شده که مردم و کسبه بازار در انتظار آن هستند که بقیه مسیر نیز ساماندهی شود.

شهردار تهران افزود: وقتی می‌دانیم راه درست را برگزیده‌ایم باید هدفمان تنها این باشد که مردم را از زیر فشار روحی و مشکلات ناشی از ترافیک نجات دهیم و به زد و بند و کارهای حاشیه‌ای کاری نداشته باشیم و بگذاریم هرچه می‌خواهند بگویند.

شهردار تهران تاکید کرد: ترافیک، موضوعی تک بعدی نیست و موضوعی تکنیکی و تاکتیکی است که چندین وجه دارد؛ در این میان نمی‌توانیم تنها راه‌حل ترافیک را ساخت بزرگراه، خیابان، تونل و حتی توسعه حمل‌ونقل عمومی بدانیم.

قالیباف افزود: ترافیک، نمادی از نحوه عملکرد و رابطه بین دولت‌ها و ملت‌ها و همچنین رابطه بین مردم در حوزه مدنیت است؛ ترافیک، تابلویی است که به ما نشان می‌دهد در ابعاد مدیریتی، کیفیت زندگی، بهداشت و سلامت روانی، اقتصادی و مشارکت چگونه هستیم و نشان‌دهنده کیفیت زندگی و میزان آگاهی مردم در جامعه است.

وی افزود: ترافیک نشان می‌دهد که رابطه و تعامل و همکاری ما از سطح ملی تا جزئی‌ترین لایه‌های جامعه به‌صورت فردی و جمعی چگونه است و در واقع ترافیک، نمادی از مدیریت، پیشرفت و توسعه هر کشور در ابعاد مختلف است.

قالیباف گفت: انصاف نیست که تنها برای راحتی بیشتر افرادی که خودروی شخصی دارند بزرگراه و خیابان و تونل و... بسازیم یا اجازه دهیم که هر فردی که مغازه یا خانه‌ای دارد روبه‌روی ملکش را به پارکینگ اختصاصی تبدیل کند. بعضی‌ها می‌گویند این اقدامات ما باعث می‌شود برخی جوسازی کنند و... اما ما بچه جبهه و جنگ هستیم و آنچه را عقل و منطق حکم کند، می‌پذیریم.

وی در پایان گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی با جدیت و تمام توان ادامه خواهد یافت؛ زمانی میانگین ساخت مترو در شهر 2 تا 3 کیلومتر بود و اکنون به سالی 15 کیلومتر رسیده‌ایم و توان و ظرفیت توسعه مترو تا سالی 30کیلومتر را هم داریم اما در این میان آنچه حائز اهمیت است تحقق مدیریت واحد بر حمل‌ونقل است تا بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که هر شهروند از هر نقطه شهر با طی کردن فاصله‌ای کمتر از 300 متر خود را به یکی از ایستگاه‌های شبکه حمل‌ونقل عمومی برساند و در شبکه‌ منسجم حمل‌ونقل عمومی با مترو، اتوبوس یا تاکسی به راحتی به مقصد برسد.

شهردار تهران همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران به تعطیلی امروز به‌دلیل افزایش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: استانداری در این زمینه تصمیم گرفت و چهارشنبه را تعطیل اعلام کرد. چون این موضوع با سلامت شهروندان بستگی دارد ما هم از این موضع استقبال می‌کنیم ولی تعطیلات به اقتصاد کشور لطمه می‌زند و راهکار اصلی نیست و ما باید به فکر تدابیر اساسی رفع معضل ترافیک و به‌دنبال آن آلودگی هوا باشیم.

کد خبر 121517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز