چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

محمد سرابی: قرار بود قطار حامل مواد هسته‌ای بی‌سروصدا و به سرعت از فرانسه به آلمان برود و محموله خود را در یک انبار تخلیه کند، ولی گروه‌های ضدانرژی هسته‌ای و فعالان محیط‌زیست باخبر شدند و برنامه حرکت قطار را به هم زدند.

579

در اروپا و امریکا انرژی هسته‌ای مخالفانی دارند که می‌گویند خطرهای انرژی هسته‌ای بسیار بیشتر از فواید آن است و اگر مواد اولیه سوخت هسته‌ای یا زباله‌های تولیدشده در نیروگاه‌ها از کنترل خارج شوند آثار مرگباری برای انسان‌ها دارند. جنبش‌های ضدانرژی هسته‌ای از سال 1975 در آلمان شروع به کار کردند و در سال 1986 در بزرگ‌ترین برنامه حدود 40 هزار نفر در مقابل نیروگاه «بروکدورف» تجمع کردند. یک سال قبل هم تظاهراتی برای مخالفت با انرژی هسته‌ای و با شعار «خاموششان کنید» در برلین برگزار شد. آلمان قرار بود تا سال 2021 هفده نیروگاه‌و مرکز هسته‌ای را تعطیل کند، ولی حالا دولت تصمیم گرفته این تعطیلی را عقب بیندازد.

اعتراض‌ها اول آرام بود و به صورت تجمع در مسیر حرکت قطار انجام می‌شد، ولی به تدریج بیشتر شد و اعضای گروه‌های ضد انرژی هسته‌ای سعی کردند با روش‌هایی قطار را متوقف کنند؛ مثلاً خودشان را به ریل‌ها بستند در نتیجه قطار مجبور به توقف شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است که اعتراض مسالمت‌آمیز حد و مرزی دارد و کسانی که مانع حرکت قطار می‌شوند قانون‌شکنی می‌کنند. اما معترضان به کار خود ادامه دادند؛ تعدادی در درگیری زخمی شدند و چندهزار پلیس هم مأمور حفاظت از قطار شدند. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود قطار، 123 تن مواد هسته‌ای را از «نورماندی» در فرانسه به «گورلبن» در آلمان ببرد، ولی نه با این همه تأخیر. دولت آلمان برای ساخت این انبار هسته‌ای مبلغ زیادی هزینه کرده است و قصد استفاده از آن را دارد.

کد خبر 121498
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز