دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

تیم ملی کشتی فرنگی دیروز نیز 2‌مدال طلا به دست آورد تا تعداد مدال‌های طلای این رشته به عدد 4برسد. دیروز ابتدا طالب نعمت پور طلا گرفت.

بازی های آسیایی

دارنده مدال‌های طلا و نقره آسیا در فینال وزن 84 کیلوگرم بازی‌های آسیا رودر روی سه‌ئول از کره‌جنوبی قرار گرفت. البته حریف کره‌ای امسال قهرمان آسیا شده بود و او نیز مثل نعمت پور امید زیادی برای کسب مدال طلا در گوانجو داشت.

در وقت اول مسابقه فینال، پس از اینکه امتیازی رد و بدل نشد، کشتی‌گیر کره‌ای در خاک نعمت‌پور را در اختیار گرفت که نتوانست فنی اجرا کند و نعمت‌پور تایم اول را یک بر صفر پیروز شد. در وقت دوم، با اینکه نعمت‌پور حریفش را خاک کرد اما با اعتراض مربیان کره‌ای، امتیاز را از ملی‌پوش ایران پس گرفتند. با این حال نعمت پور در خاک توانست با اجرای یک بارانداز تایم دوم را هم
2 برصفر ببرد و به این ترتیب، یک مدال طلای دیگر به کاروان ایران اضافه شد.

نعمت پور از نتیجه به دست آمده خرسند است و اینگونه اظهارنظر می‌کند: «خوشحالم که توانستم در ثبت روزهای تاریخی کشتی فرنگی نقش داشته باشم. باید تشکر کنم از همه کسانی که برای من زحمت کشیدند، مربیانم، فدراسیون کشتی و همه آنهایی که کمک کردند تا من قهرمان آسیا شوم. خدا را شکر می‌کنم که چنین افتخاری نصیب من شد و توانستم پاسخ زحمات همه این عزیزان را بدهم.»

طالب نعمت‌پور در مسابقات جهانی مسکو هم حضور داشت ولی به‌دلیل حاضر نشدن مقابل کشتی‌گیر رژیم صهیونیستی، از دور رقابت‌ها حذف شد. او می‌گوید: «خدا را شکر که در بازی‌های آسیایی جبران کردم. پیش از مسابقه مربیان به من گفتند که حواست به داور باشد، داوری‌ها به نفع ما نیست.

به‌نظر من داوران می‌خواستند کره‌ای برنده شود اما من می‌دانستم که در این مسابقه باید هم با کشور کره مسابقه بدهم و هم با داور. خدا را شکر که توانستم هر دوی آنها را شکست بدهم.» طالب نعمت‌پور بعد از شکست نمایندگان قطر، قرقیزستان و هند به فینال رسید. او درباره قرعه‌اش در این دوره از رقابت‌ها نیز می‌گوید: «برای من قرعه فرقی ندارد. اگر بدترین قرعه هم به من می‌خورد باید قهرمان بازی‌های آسیایی می‌شدم.»

دوازدهمین طلا

علاوه بر وزن 84 کیلوگرم، تیم ملی کشتی فرنگی در وزن 96 کیلوگرم هم توسط بابک قربانی به طلا رسید. بابک قربانی، دارنده مدال طلای سال 2010 آسیا در فینال وزن 96 کیلوگرم با آست مامبتوف نفر سوم المپیک پکن و قهرمان سابق آسیا از قزاقستان در یک مبارزه نفسگیر پیروز شد.

وقت اول این مسابقه 2 بر صفر به سود مامبتوف تمام شد که بارانداز بی‌نقصی را روی قربانی اجرا کرد. در تایم دوم، قربانی در خاک بلافاصله بارانداز زد و یک بر صفر این وقت را برد تا سرنوشت کشتی در تایم سوم مشخص شود. قربانی که می‌دانست نباید اجازه دهد کار به خاک بکشد، با حملات پیاپی خود مامبتوف را از تشک خارج کرد و یک امتیاز پیش افتاد. در خاک هم قربانی با بارانداز 2امتیاز دیگر گرفت تا در نهایت پیروز این مسابقه شد.

بابک قربانی می‌گوید: «می‌دانستم حتی اگر تایم‌ها باز هم ادامه داشت، مغلوب کشتی‌گیر قزاق نمی‌شدم.» او معتقد است که تا رسیدن به فینال، مسابقه‌های سختی را پشت سر گذاشته است. قربانی پیش از فینال حریفانی از تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان را شکست داده بود. او ادامه می‌دهد: «کشتی‌های بسیار سختی‌ را تا رسیدن به مدال طلا پشت سر گذاشتم. چندین مدال‌دار جهان و المپیک در وزن من بودند که با شکست آنها مدال گرفتم.» قربانی چهارمین مدال طلای کشتی فرنگی را کسب کرد تا این رشته به پرافتخار ترین رشته ورزش ایران در گوانجو تبدیل شود.

فرشاد علیزاده برنز گرفت

روز گذشته فرشاد علیزاده ملی‌پوش وزن 74 کیلوگرم کشتی فرنگی نیز مدال برنز گرفت. او در دیدار رده‌بندی مقابل عزیزبک مورودوف از ازبکستان قرار گرفت که موفق شد با پیروزی در این دیدار صاحب مدال برنز شود. این در حالی بود که نماینده وزن چهارم تیم ملی بعد از قبول شکست برابر کشتی‌گیر ژاپنی، به گروه بازنده‌ها رفت.

علیزاده که ابتدا مقابل حریفی از تاجیکستان پیروز شده بود، در مسابقه دوم شکست را پذیرفت تا با پیروزی در مسابقه رده‌بندی به کسب مدال برنز بسنده کند. امروز آخرین وزن مسابقات کشتی فرنگی نیز برگزار می‌شود که طی آن، امیرعلی اکبری ملی‌پوش وزن 120کیلوگرم آخرین نماینده کشتی فرنگی ایران است.

کد خبر 121386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز