امید نوروزی، در حالی نهمین مدال طلای کاروان ورزشی ایران را به دست آورد که بعد از وزن‌کشی 3 وزن نخست مسابقات کشتی فرنگی، محمد بنا گفته بود که کار نوروزی برای رسیدن به طلا سخت است.

بازی های آسیایی

نوروزی، کشتی‌گیر وزن 60 کیلوگرم ایران اما درخشش خیره کننده‌ای داشت و در مسابقه فینال دارنده مدال طلای المپیک آتن و 2 مدال برنز جهان را شکست داد. در مسابقه فینال نوروزی مقابل جانگ جی هیون از کره‌جنوبی قرار گرفت که در وقت اول کشتی‌گیر کره‌ای با یک سالتو بارانداز 3بر صفر برنده شد.

در وقت دوم نوروزی در خاک موفق شد با اجرای یک بارانداز بی‌نقص2 امتیاز بگیرد تا مسابقه به وقت سوم بکشد. در وقت سوم امتیازی رد و بدل نشد و کار به خاک کشید. کشتی‌گیر کره‌ای قرار شد مجری فن باشد اما نتوانست از ملی‌پوش ایران امتیازی بگیرد تا امید نوروزی با پیروزی در تایم سوم نخستین مدال طلای کشتی فرنگی را در گوانجو به‌دست آورد.

امید نوروزی معتقد است فینال دشواری را پشت سر گذاشته است. او می‌گوید: «مسابقه سختی داشتم اما خیلی خوشحالم که در نهایت توانستم با کسب مدال طلا این بازی‌های مهم را فتح کنم. سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و حریفان قدرتمندی داشتم. خدا را شکر می‌کنم که با غلبه بر حریفان توانستم مدال طلای بازی‌ها را بگیرم.»

امید نوروزی 2‌ماه و نیم پیش در مسابقات جهانی مسکو مقابل جانگ جی هیون شکست خورده بود. احتمالا به همین دلیل سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی روی طلای وزن 60‌کیلوگرم حساب نکرده بود. نوروزی در این باره توضیح می‌دهد: «بیشتر توجه‌ها و نظرها به سمت سوریان بود.

اما من به‌خودم ایمان داشتم که می‌توانم در این بازی‌ها قهرمان شوم. همیشه و در هر مسابقه‌ای با غیرت کشتی گرفتم اما به‌طور کلی من همه شادی‌ها را مدیون توسل به حضرت فاطمه زهرا (س) و پس از آن کادر فنی تیم می‌دانم.» امید نوروزی پیش از رسیدن به فینال 60 کیلوگرم، ماتسوموتو نایب قهرمان امسال جهان از ژاپن، ژی ژن از چین و جوماشف ازبکستانی را شکست داده بود. این نخستین مدال طلای کشتی فرنگی در بازیهای آسیایی پس از 12سال بود.

دهمین طلا توسط عبدولی

بعد از مدال طلای نوروزی، سعید عبدولی هم مدال طلای وزن 66‌کیلوگرم را به دست آورد تا محمد بنا چنین اظهارنظری کند: «فکر نمی‌کردم نوروزی و عبدولی اینگونه به فینال برسند.» عبدولی اما دهمین مدال طلای کاروان ورزشی ایران را کسب کرد. او بعد از یک دور استراحت، مقابل کشتی‌گیران تایلند و هند به پیروزی رسید و به این ترتیب، به فینال وزن 66‌کیلوگرم راه یافت. در مرحله پایانی مقابل دارخان بای احمداف از قزاقستان قرار گرفت. در وقت اول این مسابقه عبدولی نتوانست در خاک فنی اجرا کند و یک بر صفر بازنده شد.

در تایم دوم و در خاک، حریف برای بارانداز زدن اقدام کرد که عبدولی حریف را روی پل نگه داشت و 3بر صفر برنده وقت دوم شد تا حساب کار یک‌بریک شود و کشتی به وقت سوم بکشد. در 30 ثانیه اول وقت سوم عبدولی حریف را از تشک بیرون برد و یک بر صفر پیش افتاد. سپس عبدولی حریفش را خاک کرد و با 2 بارانداز دیگر نتیجه نهایی را 4بر صفر کرد.

کشتی‌گیر وزن 66 کیلوگرم ایران که پیش‌تر 2مدال طلای جوانان جهان را کسب کرده بود، در مسابقات جهانی مسکو ناکام بود و دیروز در گوانجو این ناکامی را جبران کرد. سعید عبدولی درباره موفقیتش در بازی‌های آسیایی می‌گوید: «سطح مسابقات خیلی بالا بود، من هم خیلی زحمت کشیده و بی‌خوابی‌های زیادی را تحمل کرده بودم. به همین دلیل این مدال خیلی برایم ارزشمند است.»

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد 2 طلای روز اول مسابقات کشتی فرنگی می‌گوید: «امید نوروزی و سعید عبدولی بسیار خوب ظاهر شدند و ما بعد از 32 سال 2 مدال طلا گرفتیم. این برای ما خیلی شیرین بود.»

دیروز 3 وزن اول مسابقات کشتی فرنگی برگزار شد و امروز نیز 3 وزن دیگر این مسابقات برگزار می‌شود. به همین دلیل فرشاد علیزاده، طالب نعمت‌پور و بابک قربانی در اوزان 74، 84 و 96 کیلو دیروز وزن کشی کردند. سرمربی تیم ملی بعد از کسب 2 نشان طلا در روز اول، امیدوار است ملی پوشان در روز دوم 3‌مدال طلا کسب کنند. محمد بنا می‌گوید: «برای رقابت‌های امروز هم 3‌مدال طلا کنار گذاشته‌ام. فرشاد علیزاده، طالب نعمت‌پور و بابک قربانی هم می‌توانند قهرمان شوند.»

کد خبر 121299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز