علی شاکری: پرونده رقابت‌های جودو در بازی‌های آسیایی گوانجو برای تیم ایران با یک مدال نقره و برنز بسته شد که توسط محمدرضا رودکی در دو وزن آزاد و 100+کیلوگرم به دست آمد.

ورزش - جودو

این نتیجه درست مشابه نتیجه تیم ملی جودو در بازی‌های آسیایی هیروشیما در سال 1994بوده است. در یک نگاه آماری تیم ملی جودو با اعزام کاروانی 10نفره به این بازی‌ها حتی قادر به تکرار نتایج بازی‌های آسیایی دوحه نیز نشد که طی آن تیم ایران 4سال پیش 3نقره و یک برنز گرفت. به نظر می‌رسد روند ناکامی‌های جودو که پس از بازی‌های المپیک 2004 آتن آغاز شده در گوانجو کامل شد و اگر بازهم در سایه 2مدال و درخشش تک‌ستاره‌ای چون رودکی این تهدید جدی گرفته نشود، چه بسا در 4سال آینده سقوط سخت‌تری در انتظار این رشته رزمی خواهد بود.

روند ناکامی جودو که از مدت‌ها پیش شروع شده بود، در گوانجو کامل شد تا دیگر سازمان تربیت بدنی برای یک دگرگونی و خانه تکانی اساسی در این رشته ورزشی درنگ نکند.

ادامه پیدا کردن ناکامی‌ها

جودوی ایران که در چندسال گذشته با تغییرات زیادی در کادر فنی و مدیریتی روبه‌رو شده، به دلیل ناکامی در 5رویداد انتخابی بازی‌های المپیک لندن که از ابتدای سال با حضور در کشورهای مختلف آغاز شد نتوانست هیچ سهمیه‌ای به دست آورد.
بعد از انتقادات زیاد مطرح شده پیرامون ناکامی این رشته رزمی قدیمی همه امید مسئولان فدراسیون جودو به بازی‌های آسیایی گوانجو بود و اینکه جودوکاران ایران با کسب چندین مدال بتوانند به ناکامی‌های سال‌های اخیرشان خاتمه داده و به آینده امیدوارتر شوند اما نتایج چیزی نبود که مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم ملی پیش‌بینی می‌کردند.

تغییر مقررات و عدم پشتوانه‌سازی عمده دلایلی بود که منتقدین جودو پیش‌بینی می‌کردند باعث شود تا این رشته نتواند همانند دوره‌های قبل به نتیجه مورد نظرش در این بازی‌ها دست پیدا کند. به جز محمدرضا رودکی باتجربه که به نوعی بعد از خداحافظی محمود میران چهره برجسته این ورزش بوده و در دوره‌های قبل هم در نقش ناجی جودو ظاهر شد، مابقی ملی‌پوشان با نتایجی ضعیف و دور از انتظار نشان دادند که به این زودی‌ نمی‌توان امیدی به احیای دوباره این رشته ورزشی داشت.

همه منتظر پاسخگویی سرمربی

حالا بعد از ناکامی بزرگ تیم 7نفره جودوی ایران در بازی‌های آسیایی گوانجو همه منتظر پاسخگویی سرمربی باسابقه تیم ملی هستند که در چند هفته مانده به اعزام تیم‌ ملی به بازی‌های آسیایی در نشست مطبوعاتی بعد از مسابقات جهانی ژاپن گفت:«تیم ملی در گوانجو هر نتیجه‌ای را به دست آورد به عنوان نفر اول کادر فنی پاسخگوی آن خواهم بود.»

محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده با اعلام اینکه اگر تیم ملی در گوانجو نتیجه‌ نگیرد، انتقادها را می‌پذیرد، باید دید در بازگشت از بازی‌های آسیایی تاچه اندازه روی این حرفش ایستاده است و پاسخ علاقه‌مندان پرشمار این رشته ورزشی را خواهد داد؟ در این بین وعده تکراری علیرضا امینی، سرمربی و مدیر سابق تیم‌های ملی و رئیس‌کنونی فدراسیون نیز که در گفت‌وگوهای مختلف بارها وعده کسب 3مدال را داده بود هم در گوانجو عملی نشد تا تیم ملی جودو با اکتفا کردن به همان 2 مدال رودکی نتایجی ضعیف‌تر از دوره‌پیش از خود برجای گذارد.

محمد کیهان از قدیمی‌های جودو درارتباط با نتایج ملی‌پوشان در گوانجو در گفت‌وگو بایک برنامه ورزشی می‌گوید: «باتوجه به بی‌اعتنایی به اصول اصلی جودو این نتایج قابل پیش‌بینی بود و من نیز پیش‌بینی کرده بودم که این تیم ظرفیت دریافت 2مدال برنز بیشتر را ندارد.»

وی در توضیح دلایل افت جودوی ایران اضافه کرد: «جودو یک ورزش وارداتی است که همانند خیلی چیزهای دیگر منابع و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد که اگر به آنها توجه نشود، نمی‌توان انتظار موفقیت را داشت. الان قوانین جودو کاملا عوض شده و مسئولان فدراسیون جهانی برای حذف‌نشدن این رشته در المپیک با تدوین مقررات جدید سعی در جذاب‌تر ‌کردن این رشته ورزشی دارند و اگر ما نتوانیم خود را با این قوانین جدید مطابقت دهیم، همانند اکنون از قافله مدعیان دورتر خواهیم شد.»
کیهان دلیل عمده ناکامی ملی‌پوشان جودو را در حاشیه امنیت قراردادن ورزشکاران از سوی مربیان تیم ملی دانست و گفت: «متأسفانه ورزشکاران جودو به جای آنکه همواره به مبارزه‌کردن با حریفان جدید تشویق شوند بیشتر از سوی مربیان در حاشیه امنیت قرار می‌گیرند و همین موضوع یکی از دلایلی است که اکثر قهرمانان ما چوب دوری بیش از حد از تاتامی را می‌خورند.»

فاجعه کم‌کردن وزن

وی کم‌کردن 10کیلو وزن از سوی محسن غفار را که در وزن 60-کیلوگرم و در همان مبارزه اول مغلوب حریف هندی خود شد، یک فاجعه قلمداد می‌کند و می‌گوید: «کم‌کردن 10کیلو وزن یک فاجعه بود. 2 کیلو کاهش وزن در شرایط عادی قوای جسمی یک فرد عادی را تحلیل می‌برد، چگونه می‌توان انتظار داشت که یک قهرمان با کاهش 10کیلو وزن بتواند با حریفان مبارزه کند. من فکر می‌کنم که جای غفار و میراسماعیلی می‌بایستی در اوزان 60- و 66 کیلوگرم عوض می‌شد تا جودو از ظرفیت فنی هردو نهایت بهره را می‌برد.»

کیمیاگران ناموفق

این کارشناس قدیمی جودو در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به حرف‌های سرمربی تیم ملی که خود را کیمیاگر و هنرمند خوانده است، گفت: «کیمیاگری این نیست که در 4دوره مدال نقره محمود میران ترقی نکند. مربی در هر مرحله باعث ارتقای سطح فنی شاگردش شود.»

وی درباره اینکه چه پیشنهادی برای آینده جودو دارد، گفت: «رئیس فدراسیون باید در برنامه‌های این رشته تجدید‌نظر کند و در وهله نخست به فکر جایگزینی جودوی کلاسیک به ‌جای جودوی کنونی باشد که متکی به کشتی چوخه است. یا اینکه درهای این فدراسیون را بست و اقدام به کارهای پایه‌ای و سازنده کرد تا دوباره شاهد اوج‌گیری این رشته بود.»

کیهان در پاسخ به این سؤال که آیا جودو نیازمند مربیان خارجی برای برون‌رفت از بحران است، گفت: «جودو نیازمند مربیان آشنا به کارهای پایه‌ای‌مثل «ایکیدا» و «تومی‌تا» است که چندسالی در کشور ما سابقه کار کردن دارند. مشکل جودوی ایران مشکل پایه‌ای و سیستم آموزشی آن است که باید این تفکر حتماً عوض شده و به سوی آموزش جودوی کلاسیک تغییر جهت دهد.»

کد خبر 121114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز