علی اصغر محمدی - خبرنگار اعزامی همشهری - منا: حجاج کشورهای مختلف دیروز چهارشنبه که در عربستان برابر با یازدهم ذیحجه بود، با انجام مرحله دوم از رمی‌جمرات به اعمال حج ادامه دادند.

حجاج، سه‌شنبه که مصادف با عید قربان بود به صحرای منا وارد شده و پس از انجام مرحله اول رمی جمرات، انجام قربانی و تراشیدن موی سر از حالت احرام خارج شدند و شب را در چادرهای منا بیتوته کردند. دیروز درحالی‌که حجاج کشورها و ملیت‌های مختلف عمدتا لباس‌های معمولی به تن داشتند، از نخستین ساعات پس از طلوع آفتاب از خیمه‌گاه‌ها به سمت پل‌های جمرات روانه شدند تا با رمی‌جمرات سه‌گانه بیزاری خود را از شیطان ابراز و بردور راندن شیطان از خود تاکید کنند.

حاجیان به سه‌نماد شیطان با ترتیب معین و به نشانه انزجار از ابلیس در چند مرحله سنگ پرتاب می‌کنند که این عمل «رمی جمره» نامیده می‌شود و یکی از واجبات اعمال حج است. سنگ‌ها باید در اندازه تقریبی یک بند انگشت بوده و از منطقه حرم یعنی از حریم مکه یا از سرزمین مشعر جمع‌آوری شوند. این گزارش حاکی است، در مسیرهای منتهی به پل جمرات، (محلی که در آن نمادهای شیطان سنگباران می‌شود)، انبوه جمعیت حجاج عمدتا در قالب گروه‌ها و کاروان‌هایی که هریک علامت مشخصه خاصی داشتند در مسیرهای رفت و برگشت در حرکت بودند.

با توجه به بهره‌برداری از طبقات دوم و سوم پل جمرات که در قالب یک پروژه بزرگ در دست انجام است (و قرار است تا 4طبقه افزایش یابد) ازدحام حجاج در رمی‌جمرات تا حدودی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده بود. حجاج، امروز پس از اذان ظهر سرزمین منا را به طرف هتل‌های محل استقرار خود در مکه ترک می‌کنند و بعد از انجام بقیه اعمال شامل طواف و سعی بین صفا و مروه و نماز طواف به ادامه اعمال حج می‌پردازند. با انجام این اعمال حج تمتع امسال به پایان می‌رسد و بازگشت حجاج آغاز می‌شود. گفتنی است منا به «معنی آرزو» نام دره طولانی و وسیعی است که در ادامه مشعرالحرام واقع است و از آن با عنوان سرزمین آرزوها یاد می‌شود.

کد خبر 120951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز