دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر - سعید مروتی: عناوین بخش‌های مختلف بیست‌و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که حذف 3 بخش فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند از این رخداد سینمایی با اعتراض برخی از فعالان این حوزه مواجه شد.

 سیمرغ جایزه

فیلمسازانی که جشنواره فجر را محل مناسبی برای دیده شدن فیلم‌هایشان می‌دانستند و شاید هم این جذابیت و اهمیت سیمرغ بود که موجب انتقاد از این تصمیم‌ برگزارکنندگان جشنواره شد. با این حال منطق متولیان جشنواره فجر برای حذف فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند درست بود.

در هر سه حوزه چندین جشنواره در طول سال برگزار می‌شود و مشخصاً در خصوص هر کدام از اینها، جشنواره‌هایی تخصصی وجود دارد که بهترین محل برای نمایش آثار مستند کوتاه و انیمیشن است. چند روز پیش جشنواره سینما حقیقت برگزار شد و مستندهای زیادی هم در آن به نمایش درآمد و چند روز دیگر هم جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد. باوجود این جشنواره‌های تخصصی حضور فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر جز شلوغ کردن بی‌فایده مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور دستاوردی به همراه ندارد.

روز یکشنبه مدیرعامل موسسه امور جشنواره‌های فیلم، بخش‌های مختلف بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد. مروری بر این بخش‌ها نشان می‌دهد که قیچی حذف همچنان می‌توانست حرکت کند؛ به‌خصوص در مورد بخش‌هایی که واقعا کسی متوجه بود و نبودشان نمی‌شود.

مسئولانی که قطعاً پیش‌بینی اعتراض مستندسازان، سازندگان فیلم کوتاه و انیماتورها را می‌کردند پای تصمیم درستشان ایستادند. می‌شد همین اقدام را در خصوص برخی بخش‌های دیگر هم اعمال کرد. به‌خصوص در خصوص برخی از بخش‌های مسابقه بین‌الملل که هنگام اهدای سیمرغ‌ها اکثرا به جای فیلمسازان، که اغلب روحشان نیز از شرکت فیلمشان در جشنواره فجر خبر ندارد، سفرا و وابسته‌های فرهنگی روی سن می‌آیند.

به گفته مهدی مسعود شاهی، بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در 2 بخش کلی مسابقه سینمای ایران و جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل) برگزار می‌شود. بخش سینمای ایران شامل مسابقه آثار سینمای ایران، نگاه سفر (مسابقه فیلم‌های اول)، ویدئو رسانه (مسابقه آثار ویدئویی)، مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی فیلم‌ها، تجلی اراده ملی و همچنین بخش مرور سینمای ایران (خارج از مسابقه) است.

دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر بخش‌های مختلف بین‌الملل را نیز چنین معرفی کرد: مسابقه بین‌الملل، جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا)، جشنواره جشنواره‌ها و نمایش‌های ویژه. جوایز ققنوس زرین همگرایی در آسیا، بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد)، راه انبیا (عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی) و جایزه حقوق بشر اسلامی نیز در این بخش اهدا خواهد شد.

خبر دیگر درباره جشنواره امسال از برگزاری دیرهنگام این رخداد سینمایی حکایت دارد چنان که مسعود شاهی می‌گوید در پی تشکیل دومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مقرر شد در روزهای گرامیداشت سی‌و‌دومین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، این دوره از 16 تا 26 بهمن در تهران برگزار ‌شود.

جشنواره فیلم فجر معمولا از 12 تا 22 بهمن‌ماه برگزار می‌شد و البته چند دوره‌ای هم در این جشنواره ، به دلیل تقارن زمانی با ایام عزاداری محرم و صفر شاهد تغییر زمان برگزاری‌اش بوده‌ایم. مثلا سال گذشته جشنواره زودتر از موعد همیشگی‌اش برگزار شد و امسال هم که قرار است سیمرغ‌ها چند روزی دیرتر پر بکشند.

دبیر بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره، زمان نهایی دریافت نسخه اولیه آثار30 آذرماه تعیین شد و سازندگان این آثار تا این زمان فرصت دارند یک نسخه اولیه از اثر خود را در قالب نسخه 35 میلی‌متری یا دی‌وی‌دی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

کد خبر 120827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز