چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مهلت پر کردن فرم حضور در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید؛ جشنواره‌ای که اگر به ترکیب احتمالی‌اش نگاهی بیندازیم می‌بینیم فیلمسازان شاخص زیادی در آن حضور خواهند یافت.

سینما فیلم

مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، محمد بزرگ‌نیا، احمدرضا معتمدی، سیروس الوند، کیانوش عیاری، علی رفیعی، اصغر فرهادی، عبدالرضا کاهانی و... آسمان جشنواره امسال را پرستاره کرده‌اند.
از فیلمسازان نسل‌اولی درحالی‌که احتمال حضور داریوش مهرجویی با فیلمی که برای سیمافیلم کارگردانی کرده وجود دارد، شرکت مسعود کیمیایی با «جرم» در جشنواره امسال تقریبا قطعی است.

ماجرای فیلم تازه کیمیایی در دهه 50 می‌گذرد. داریوش ارجمند، پولاد کیمیایی، حامد بهداد، نیکی کریمی، مسعود رایگان، جمشید مشایخی و شبنم درویش ازجمله بازیگران جرم هستند؛ فیلمی که کیمیایی برای تداعی بهتر دهه 50 آن‌را دوبله کرده ولی گویا نسخه با صدای سر صحنه در جشنواره به نمایش درمی‌آید.

نسخه آماده نمایش جرم 140 دقیقه شده که این روزها مصطفی خرقه‌پوش تدوینگر فیلم در حال کوتاه کردن آن است. سال گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا با «به رنگ ارغوان» فاتح سیمرغ‌های جشنواره شد تا 6 سال توقیف فیلم هم به‌نوعی جبران شود. حاتمی‌کیا امسال با «بانوی شهر ما» در جشنواره حضور می‌یابد؛ فیلمی اجتماعی و زن‌محور که پس از تجربه ناکام «دعوت» بر اصرار حاتمی‌کیا در ارائه تصویری متفاوت از خود حکایت دارد. بانوی شهر ما باتوجه به تعریف‌هایی که معاون امور سینمایی از آن کرده، ‌می‌تواند امسال هم حاتمی‌کیا را فاتح سیمرغ‌ها کند.

رضا میرکریمی هم پس از آنکه در سال‌های اخیر هرگاه فیلمی در جشنواره داشته، تعدادی از جوایز اصلی را به خود اختصاص داده، پس از موفقیت «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «به همین سادگی» امسال با «یک حبه قند» در جشنواره حاضر است. کیانوش عیاری که در سال‌های اخیر به‌واسطه ساخت سریال «روزگار قریب» بیشتر در تلویزیون فعال بود تا سینما، با «خانه پدری» پس از غیبتی 5‌ساله به جشنواره فجر می‌آید. مهدی هاشمی و شهاب حسینی ازجمله بازیگران خانه پدری هستند.

عیاری از معدود فیلمسازان نسل میانه است که هنوز هم اعتبار و جایگاهش را حفظ کرده است. اگر سال گذشته «ملک سلیمان» صندلی سینمای فاخر را در جشنواره حفظ کرده بود، امسال نوبت به «راه آبی ابریشم» رسیده است؛ فیلمی به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا که هنوز هم «کشتی آنجلیکا» بهترین ساخته‌اش محسوب می‌شود. بهرام رادان، عزت‌الله انتظامی، رضا کیانیان و داریوش ارجمند بازیگران اصلی «راه آبی ابریشم» هستند.

فریدون جیرانی هم که این روزها درگیر فیلم «من مادر هستم» است، با «قصه پریا» به جشنواره می‌آید؛ فیلمی که جیرانی آن‌را سال گذشته با حضور مصطفی زمانی، مهناز افشار، باران کوثری و بیژن امکانیان کارگردانی کرد. رسول صدرعاملی شاید تنها فیلمسازی باشد که امسال با 2 فیلم به جشنواره می‌آید.

«زندگی با چشمان بسته» با حضور ترانه علیدوستی، حامد بهداد و پولاد کیمیایی آماده نمایش است و از «در انتظار معجزه» که حمید فرخ‌نژاد نقش اصلی‌اش را بازی کرده یک سکانس هنوز فیلمبرداری نشده است. حضور زندگی با چشمان بسته در جشنواره قطعی است و در انتظار معجزه هم احتمالا با فیلمبرداری تک‌سکانس باقیمانده راهی جشنواره فیلم فجر می‌شود.

از فیلمسازان نسل جوان که سال گذشته با فیلم‌هایشان امیدهایی را برانگیختند و امسال نیز به جشنواره می‌آیند می‌توان به عبدالرضا کاهانی و علیرضا امینی اشاره کرد. کاهانی که با «هیچ» تحسین منتقدان را برانگیخت، امسال با «اسب حیوان نجیبی است» قصد تکرار توفیق فیلم قبلی‌اش را دارد.

پارسا پیروزفر، رضا عطاران، باران کوثری، مهتاب کرامتی و ماهایا پطروسیان ازجمله بازیگران این فیلم هستند. علیرضا امینی هم که با «هفت دقیقه تا پاییز» نشان داد می‌تواند میان سینمای مستقل و تجربی با فیلمسازی برای مخاطب گسترده پیوند برقرار کند، «انتهای خیابان هشتم» را ساخته است. حامد بهداد، ترانه علیدوستی و صابر ابر بازیگران اصلی این فیلم هستند. اما شاید کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم جشنواره امسال «جدایی نادر از سیمین» باشد.

آسمان محبوب

داریوش مهرجویی که سال گذشته با اپیزود «تهران روزهای آشنایی» فیلم «طهران، تهران» در جشنواره حاضر بود، امسال با «آسمان محبوب» به فجر می‌آید. مهرجویی میان فیلمسازان نسل‌اولی از بیشترین توجه در جشنواره فجر برخوردار بوده و سیمرغ‌های زیادی را به خانه برده است.

او آسمان محبوب را به تهیه‌کنندگی سیمافیلم کارگردانی کرده است. فیلم تازه مهرجویی درباره پزشکی است که در روستایی مشغول به کار می‌شود و در این میان اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد. علی مصفا و لیلا حاتمی 14 سال پس از «لیلا» بار دیگر در فیلمی از مهرجویی همبازی شده‌اند. مانی حقیقی و فریده سپاه‌منصور از دیگر بازیگران آسمان محبوب هستند.

کد خبر 123857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز