یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

ترجمه - نسیبه رجبی: بدون تردید دوران نوجوانی دشوارترین دوران برای والدین و فرزندان است.

طرح - نوجوان

 با وجود هر نوع رابطه‌ای که از قبل داشته‌اید، در این دوران ارتباط شما با فرزند نوجوانتان به چرخه و مراحل متفاوتی وارد می‌شود. تا وقتی آنها در دوران بچگی به‌سر می‌برند، شما برای آنها مانند یک قهرمان هستید اما در دوران نوجوانی ممکن است به یک مشاور، که امیدوار هستید آنها در مورد تصمیمات بسیار سخت با او مشورت کنند، تبدیل شوید.

مشکلات رفتاری نوجوان را می‌توانید به بی‌نظمی در پرورش کودکان توسط والدین و مسائلی که می‌تواند به تمام معنا دشوار باشد، بیفزایید. شما به‌عنوان پدر یا مادر، چگونه این دوران بالقوه آشفته که برای رفاه خود شما و فرزندتان از اهمیت خاصی برخوردار است را مدیریت می‌کنید؟

پیشگیری بهتر از درمان

عقل سلیم می‌گوید پیشگیری همیشه بهترین گزینه است. اگر بتوانید محیطی ایجاد کنید که احتمال ایجاد مشکلات رفتاری نوجوانان را کاهش دهید، به‌طور حتم ایده‌آل‌ترین راه را برگزیده‌اید.

توجه کنید که این مسئله پیرامون به‌وجود آوردن محیطی است که ایجاد مشکلات را کاهش می‌دهد، نه درباره دفاع کردن. مهم نیست مهارت شما در پرورش کودکان به چه میزان است، شما قادر به کنترل او در دوران نوجوانی نخواهید بود و به همان میزان هم توانایی کنترل تصمیمات و رفتارهای هیچ کس دیگر را هم نخواهید داشت.

اما وقتی نتوانید نوجوان را کنترل کنید، قادر به کنترل رفتارهای خودتان نیز نخواهید بود. شما قادر هستید تصمیم بگیرید که چگونه به‌طور متقابل بر نوجوانتان تأثیر بگذارید و اینجا جایی است که روبه‌رو شدن با مشکلات رفتاری نوجوانان آغاز می‌شود.

قدرت انتخاب

یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری کننده، دادن حق انتخاب به نوجوانان است. وقتی می‌خواهید از این پایان غم‌انگیز بگریزید، فرزندتان را با خود همراه نکنید. با دادن حق انتخاب به نوجوانان، مسئولیت‌پذیری را به او بیاموزید. به‌عنوان مثال:
• این هفته چه روزی قصد داری برای خرید خواربار بروی؟
• من برای خرید پوشاک فصل تو لیست نوشته‌ام. دوست داری تنهایی به خرید بروی یا دوست داری من همراهت باشم؟
• برای فعالیت‌های فوق برنامه این ترم شما هزینه‌ای را در نظر گرفته‌ام. دوست داری چه فعالیتی انتخاب کنی؟
وقتی به نوجوانان طبق قاعده‌ای منظم پیشنهادهایی می‌شود، آنها در روبه‌رو شدن با گزینه‌های مشکل‌تری که زندگی به ناچار بر سر راه آنان قرار می‌دهد، آماده‌تر و مجهزتر خواهند شد؛ همانند:
• تصمیم‌گیری در مورد مصرف مواد‌مخدر
• حمایت از خود
• دوری از خشونت
• انتخاب دوستانی که آنها را پشتیبانی می‌کنند
• پایان دادن به دوستی‌های ناسالم
• انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه خود

از آنجایی که مشکلات رفتاری نوجوانان به‌طور ناگهانی پدیدار نمی‌شود، به‌کارگیری زودهنگام درمانی پیشگیرانه، از اهمیت زیادی برخوردار است. به فرزند خود بدون در نظر گرفتن سن او حق انتخاب بدهید. کودکان نوپا می‌توانند رنگ شلواری که دوست دارند بپوشند را انتخاب کنند و کودکان در سن مدرسه قادر به تشخیص این هستند که بهتر است تکالیف درسی خود را بعد از زنگ تفریح انجام دهند یا قبل از آن.

هیچ وقت برای دادن حق انتخاب به کودکان زود نیست. چنین انتخاب‌هایی به آنها مسئولیت‌پذیری را آموخته و آنها را برای اتخاذ تصمیمات بزرگ‌تری که با آن روبه‌رو می‌شوند، آماده می‌کند.

اقدامات لازم هنگام بروز مشکلات رفتاری نوجوانان

بی‌شک مشکلات اخلاقی‌ برای نوجوانان رخ می‌دهد، حتی برای آن دسته از والدینی که صادقانه درمان پیشگیرانه را به کار گرفته‌اند و به‌طور منظم حق انتخاب و قدرت تصمیم‌گیری فرزندان خود را توسعه داده‌اند.

یک جنبه مشکل، محدودیت رفت‌وآمد است. این محدودیت یک محرک بزرگ است به‌خصوص به‌دلیل اینکه مادران می‌خواهند فرزندانشان در امنیت کامل باشند. لازم است خطوط مرزیتان روشن و آشکار باشد.

1- تعیین زمان کنید. از واضح بودن آن اطمینان حاصل کنید.
2- درصورت تاخیر، درباره زمان انجام کاری که باید انجام می‌شد گفت‌وگو کنید. هنگامی که آنها از خانه خارج می‌شوند، با تلفن با آنها در ارتباط باشید و نگرانی به‌خود راه ندهید. از آنها بخواهید که درصورت نیاز به ماشین یا قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک حتما با شما تماس بگیرند. اگر چنین شرایطی رخ داد به آنها اطمینان دهید که زمانی که به خانه رسید او را تنبیه نخواهید کرد.
3. در مورد پیامدهای وقوع تاخیر به گفت‌وگو بپردازید. مثلا بگوییدیکی از پیامدهای آن این است که محدودیت رفت‌وآمدهای آنها از هفته آینده تا زمانی که ثابت کنند در مورد زمان مسئول هستند، یک ساعت زودتر آغاز خواهد شد. وقتی این کار را انجام دادند دوباره می‌توانید به محدودیت‌های رفت‌وآمدی گذشته بازگردید.

مسئله مهم این است که از این روش به‌عنوان یک تنبیه استفاده نشود. شاید تصمیم بگیرید تا زمان وجود محدودیت‌های منظم، به آنها اجازه داده شود که با دوستان بیشتری ارتباط برقرار کنند.این مراحل برای مدیریت محدودیت رفت‌وآمد، نوجوان را متقاعد می‌کند که برای تصمیم‌گیری درباره رفتار او، امری تعیین‌کننده است.

مهم نیست مسئله چیست، چه درباره محدودیت‌ها باشد یا چیز دیگری، سعی کنید زمینه ایجاد قواعد کلی یکسانی را فراهم کنید. در حد امکان، شرایطی ایجاد کنید که نوجوانان بتوانند خودشان در مورد رفتارشان تصمیم بگیرند.
خلاصه، مشکلات رفتاری نوجوانان را باور داشته باشید. واکنش‌های خوب از طرف شما ایجاد واکنش‌های خوب را در نوجوانتان تضمین می‌کند. به جای دلسرد شدن، نوجوانان را به اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهتر تشویق کرده و آنها را در برابر انتخاب‌های ضعیف به فعالیت وادارید.

مهربان، استوار، صبور وبا محبت باشید. شما ریشه مشکلات رفتاری نوجوان خود را با کم‌ترین مشکل خواهید یافت.

ezinearticles.com

کد خبر 120672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز