همشهری آنلاین: تهیه‌کننده فیلم ایتالیایی برنده جایزه اسکار، دینو دولورنتیس که کاراکترهایی بزرگتر از شخصیت‌های معمول از کینگ کنگ گرفته تا هانیبال لکتر را به صحنه سینما آورد، روز پنجشنبه 12 نوامبر در 91 سالگی درگذشت.

dino de laurentis

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولورنتیس که پیش از ورود به هالیوود با برخی از مشهورترین کارگردانان سینمای ایتالیا مانند فردریکو فلینی و روبرتو روسلینی کارکرده بود، پس از دو هفته بیماری وخیم در لوس‌آنجلس درگذشت.

والتر ولترونی، قانونگذار ایتالیایی و شهردار پیشین رم که جشنوار فیلم رم را بنیانگذاری کرد، در باره دلورنتیس گفت:‌ "نام دینو دولورنتیس با تاریخ سینما پیوند خورده است."

برادرزاده او،‌آرلیو دولورنتیس، که او نیز تهیه‌کننده شناخته‌شدهای است، در صحبت با خبرنگاران در رم در حال رفتن به آمریکا برای شرکت در مراسم تشییع مرگ عمویش را تایید کرد.

دولورنتیس، عمویش را "روشنفکری" نامید که از سینما به عنوان "شیوه‌ای برای استقبال از زندگی و درک آن استفاده می‌کرد."

او گفت عشق عمویش به سینما از همانی که دینو پسری کم‌سن بود شروع شد و در "جو جادویی" دهه 1950 شکوفا شد.

به گفته او در آن زمان تلویزیون جذابیتی نداشت، بیشترین جذابیت را سینما داشت.

دینو دولورنتیس در طول دوران کاریش بیش از 500 فیلم سینمایی را تهیه کرد، و با برخی از بزرگترین نام‌های سینمای اروپا و هالیوود کار کرد.

او هنگامی که تنها 20 سال داشت، به تهیه‌کننده پیشگام سینمایی در حال شکوفایی پس از جنگ ایتالیا و ژانر نئورئالیست بدل شد.

یکی از اولین فیلم‌هایی که او تهیه کرد، فیلم برنج تلخ "Riso Amaro" به کارگردانی جوزپه دسانتیس، یک فیلم کلاسیک در 1949، یکی از بهترین نمونه‌های نئورئالیسم است.

او در سال 1956 به خاطر فیلم فلینی "لا سترادا" "La Strada" برنده جایزه اسکار شد و 38 بار دیگر نامزد دریافت این جایزه بود. او در سال 2001 جایزه یادبود ایروینگ جی تالبرگ را مراسم اسکار به خاطر نشان دادن "مداوم کیفیت بالای تولید فیلم سینمایی" دریافت کرد.

او در سال 2003 جایزه دستاورد یک عمر را از جشنواره فیلم ونیز  گرفت.

دولورنتیس همکاری نزدیکی با بازیگر افسانه کمیک ایتالیایی توتو و نیز آلبرتو سوردی، یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های ایتالیا داشت که ترسیم او از تقلای رمی‌های طبقه متوسط برای دوام آوردن، به کلاسیک‌های سینمای ملی بدل شد.

بعدها هالیوود به طور فزاینده‌ای به او کار سفارش داد و نتیجه فیلم‌های پرفروشی مانند "سرپیکو" با بازی آل پاچینو در 1973،‌ "سه روز کندر" با بازی رابرت ردفورد و فی‌ داناوی در 1975، "کینگ کنگ" در 1976 و "هانیبال" در 2001 سد.

البته همه فیلم‌های پرفروش نبودند. فیلم علمی- تخیلی او "تلماسه"، با نویسندگی و کارگردانی دیوید لینچ یک شکست تجاری بود و منتقدان هم آن را به باد سرزنش گرفتند.

دولورنتیس در 8 آگوست 1919 در توره آنوزیالا نزدیک ناپل به دنیا آمد و در اوائل 1970 به آمریکا رفت. والدین او سازنده پاستا بودند.

کد خبر 120483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز