همشهری آنلاین: دادستان تهران از قطعی شدن حکم عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، حسن زیدآبادی و عباس ابوطالبی خبر داد و گفت: احکام این افراد قطعی شده و طبیعتا اجرا خواهد شد و حبس حداقل محکومیت‌شان‌ است.

جعفری دولت‌آبادی  دادستان تهران

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه‌ی‌ مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرست ناحیه 4 در جمع خبرنگاران درباره پرونده‌ شکوری‌راد و پادرمیانی برخی برای آزادی وی نیز اظهار کرد: دادستان کل در این زمینه توضیح داد. من دیگر تکرار نمی‌کنم ولی تحقیقات پرونده‌ ایشان ادامه دارد و از لحاظ ما پرونده‌شان به دادگاه خواهد رفت و امیدواریم در دادگاه به اتهام‌شان رسیدگی شود.

 مجرم حرفه‌ای باید چنگال تیز عدالت را احساس کند

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با برخی پرونده‌های سرقت که مشمول موارد متعددی می‌شود اما مرتکب آن آزاد است، گفت: ما در آخرین جلسه‌ای که با پلیس داشتیم محورهای مشترکی را مورد بحث قرار دادیم و قرار شد که حتما از سوی دادستان تهران و دادستانی‌های منطقه این موضوع تحت کنترل بیشتری قرار بگیرد.

 وی با اشاره به یکی از مواردی که سرقت‌های زیادی مرتکب شده اما مرتکب این سرقت‌ها آزاد است، ادامه داد: ما این موضوع را پی‌گیری می‌کنیم. پرونده این شخص یک پرونده‌ عادی بوده اما تعداد موارد سرقت آن بسیار زیاد بوده و سرقت هم لاستیک اتومبیل بوده است.

 دادستان تهران افزود: از قضات انتظار می‌رود در این موارد از آزاد کردن محکوم خودداری کنند و مجرم حرفه‌ای که سرقت‌هایش متعدد است، باید چنگال تیز عدالت را احساس کند.

 راه‌های نفوذ مجرمان به بیرون از زندان بسته می‌شود

 وی در پاسخ به سوالی درباره برخی زندانیان که از درون زندان اقدام به ارتکاب جرایم می‌کنند، گفت: چون این افراد احساس ایمنی می‌کنند می‌توانند کارهای‌شان را از طریق زندان پی‌گیری کنند. قرار شد این راه‌های نفوذ هم بسته شود. در این موارد محکوم چون با بیرون تماس دارد، می‌تواند پیغام‌هایی به بیرون بدهد که اثرگذار باشد. قرار شد این راه‌های نفوذ نیز بسته شود.

 وی به همکاری دادستانی و پلیس در این زمینه اشاره و اظهار کرد: مجرم باید احساس کند برخورد ما در این زمینه جدی است.

 ادعاها درباره "مهدی هاشمی" بعد از محاکمه جواب داده می‌شود

 خبرنگاری پرسید: اعلام شده است مهدی هاشمی به کشور برگردد با این توجیه که دستگاه قضایی و اطلاعاتی مدرکی علیه او ندارد، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ جعفری دولت‌آبادی پاسخ داد: اجازه بفرمایید وقتی محاکمه شد این ادعاها جواب داده شود.

 خبرنگار پرسید: آیا مدارکی علیه مهدی هاشمی وجود دارد یا نه؟ دادستان تهران تکرار کرد: اجازه دهید وقتی محاکمه شد این ادعاها جواب داده شود.

 خبرنگار پرسید: اگر قرار است محاکمه شود یعنی مدارکی وجود دارد؟ جعفری دولت‌آبادی مجددا جمله‌ خود را تکرار کرد.

 نشست مجلس و دادستانی درباره حادثه سعادت‌آباد

 وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه‌ صبح امروز مجلس که در آن حضور داشته است، گفت: اجازه دهید در این زمینه خود مجلس اطلاع‌رسانی کند. دکتر جلالی در این زمینه حتما صحبت خواهند کرد ولی محور آن بررسی حادثه‌ سعادت‌آباد بود.

 "سارا شورد" برنگردد وثیقه‌اش ضبط می‌شود

 دادستان تهران درباره‌ استرداد سارا شورد نیز عنوان کرد: در مورد سارا شورد چند بار صحبت کرده‌ایم. شورد طبق مقررات و از طریق مقامات قضایی ایران آزاد شده و اگر در دادگاه حاضر نشود، وثیقه‌ او ضبط می‌شود و عدم حضور او مانعی در محاکمه نخواهد بود؛ همان‌طور که در مورد اتباع ایرانی این حادثه رخ می‌دهد و افراد می‌توانند در محاکمه حاضر نشوند اما وثیقه آن‌ها ضبط خواهد شد.

 خبرنگاری پرسید: آیا امکان دارد برای استرداد شورد از طریق اینترپل اقدام شود؟  دولت‌آبادی پاسخ داد: نیازی نیست، چون او وثیقه‌گذار دارد و وثیقه را نقدی سپرده است. ما به کسی که ضامن او شده ابلاغ می‌کنیم. عدم حضور او به منزله‌ ضبط مبلغ وثیقه خواهد بود.

 خبرنگاری پرسید: آیا شورد رسما احضار شده است یا خیر؟ دادستان تهران پاسخ داد: این وظیفه‌ دادگاه است. می‌دانید که دادگاه به تاخیر افتاد. حتما در دادگاه بعدی این اقدام صورت می‌گیرد.

 خبرنگار دیگری پرسید: ظاهرا برای هیچ‌کدام از متهمان احضاریه صادر نشده است. دولت‌آبادی پاسخ داد: می‌دانیم اشکالی در احضارها بود. دادگاه تشکیل نشد. این دادگاه به تعویق افتاد و در نوبت بعدی حتما طبق قانون هرسه متهم که دو نفر از آن‌ها در ایران هستند برای حضور در دادگاه احضار می‌شوند. در مورد دو نفری که در ایران هستند ابلاغ به آن‌ها مشکلی نیست و در مورد نفر سوم هم به وثیقه‌گذار او ابلاغ می‌کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: نمونه‌های دیگری مثل این نداشته‌ایم که برود و برنگردد.

 خبرنگاری درباره‌ وضعیت دو خبرنگار آلمانی که با خانواده سکینه محمدی ملاقات کردند، پرسید.  دولت‌آبادی گفت: این موضوع در تبریز بود، در حوزه تهران نبود، اگر بود حتما توضیح می‌دادم.

 شهرام جزایری ممنوع‌المعامله شده است

 وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ ارجاع گزارش تخلفات شهرام جزایری به دادستانی تهران گفت: این گزارش ملاحظه شد و به دست ما رسیده است. البته اقدامات آقای جزایری در زمانی بود که وی وکالت‌هایی داده بود و ایشان قبل از این‌که این گزارش بیاید اقداماتی را انجام داده بود.

 دادستان تهران با بیان این‌که «شهرام جزایری در حال حاضر ممنوع‌المعامله شده است» گفت: اقدامات تامینی لازم برای جلوگیری از انتقال املاک او انجام شده اما برخی از اقدامات قبل از این گزارش بوده و وی با وکالت اقدام به انتقال آن‌ها کرده است؛ چون اموالی مستقیم به نام شهرام جزایری نبود.

 وی افزود: شهرام جزایری بخش‌هایی از بدهی‌اش را داده است، اما بخشی را که بازرسی کل کشور به آن ایراد گرفته با دقت بیشتری پی‌گیری شده است. دادستان مربوط به امور اقتصادی نیز اقدامات تامینی زیادی انجام داده که بعدا اعلام می‌شود.

 خبرنگاری پرسید: شهرام جزایری از چه زمانی ممنوع‌المعامله شده است؟ جعفری دولت‌آبادی گفت: بر اساس پرس‌وجوی من، کسی که در زندان است نمی‌تواند بدون حضور سردفتر معامله‌ای انجام دهد. وکالت‌هایی که جزایری در بیرون داشته از طریق وکالت‌هایی بوده که قبلا داده بود.

 پایان تحقیقات یکی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی

 دادستان تهران هم‌چنین خبر داد: تحقیقات یکی از پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی به پایان رسیده است. تحقیقات 57 نفر تکمیل و برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده و شنبه آینده به دادگاه ارسال خواهد شد.

 وی افزود: از میان این 57 نفر، 7 نفر متهمان اصلی و اتهام بقیه معاونت است.

 وی موضوع این پرونده را اختلاس در بیمه عنوان کرد و گفت: این یکی از مواردی بود که رییس قوه قضاییه اعلام کرده بودند به مفاسد اقتصادی رسیدگی خواهد شد.

   امیدواریم محاکمه قاتل سعادت‌آباد سرعت بگیرد

 وی درباره‌ آخرین پی‌گیری‌های پرونده‌ سعادت‌آباد با بیان این‌که «برخی جنبه‌های این پرونده مستلزم بررسی‌های بیشتر قضایی است، مانند زمان حضور پلیس در صحنه» افزود: رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و امیدواریم محاکمه قاتل آن سرعت بگیرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی در بخشی از سخنانش در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه 4 (رسالت) اظهار کرد: حادثه‌ اخیرا تهران؛ حادثه قتل در میدان کاج سعادت‌آباد ـ که از جنبه‌های مختلفی به آن نگاه شد ـ افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار داد. امیدواریم محاکمه قاتل سعادت‌آباد سرعت بگیرد

 وی درباره‌ آخرین پی‌گیری‌های پرونده‌ سعادت‌آباد با بیان این‌که «برخی جنبه‌های این پرونده مستلزم بررسی‌های بیشتر قضایی است، مانند زمان حضور پلیس در صحنه» افزود: رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و امیدواریم محاکمه قاتل آن سرعت بگیرد.

 وی با تاکید بر وظیفه مردم در کمک به مصدومان ادامه داد: مردم وظیفه دارند در کمک به مصدومان مشارکت کنند، این هم اخلاق حسنه اسلامی است و هم مشارکت مردم در سیاست جنایی محسوب می‌شود. مردم نمی‌توانند صرفا تماشاگر صرف باشند.

 وی افزود: در جامعه پرافتخار ایران، مردم همواره صف اول کمک و مبارزه بوده‌اند، چرا این اتفاق رخ داد و یک عده‌ای صرفا تماشا کردند که فردی جلوی آن‌ها بمیرد؟ این حادثه تلخی بود و از مردم فهمیم‌مان می‌خواهیم که در جایی که می‌توانند کمک کنند و از کمک کردن دریغ نکنند.

 دادستان عمومی و انقلاب تهران خطاب به قضات و مسئولان اجرایی بیمارستان‌ها نیز گفت: بیمارستان‌ها معمولا کسی را که مجروح را به بیمارستان رسانده نگه می‌دارند. مردم هم وقتی می‌بینند بیمارستان مصدوم را رها می‌کند و آورنده را نگه می‌دارد تمایلی به رساندن مصدوم به بیمارستان نخواهند داشتد. باید این اطمینان را به مردم بدهیم که وقتی مصدومی را می‌آورند مزاحم آن‌ها نشویم؛ چراکه ممکن است تنها یک یا دو درصد آورنده مصدومان مقصر باشند.

  رفتار ما باعث شده مردم احتیاط کنند

 وی با اشاره به این‌که «این مشکل سالیان سال است که وجود دارد» گفت: تحلیل من این است که رفتار ما باعث شده مردم برای این کارها احتیاط کنند. من از همین جا به مراکز استان‌ها و مراکز بیمارستانی ابلاغ می‌کنم دستور دارند مصدوم را بپذیرند و آورنده را رها کنند.

 وی در عین حال با بیان این‌که «در مورد حادثه سعادت‌آباد نباید همه نگاه‌ها به یک سو باشد و فقط یک طرف کوبیده شود» گفت: قاتل و مقتول در این حادثه هر دو آدم‌های مشکل‌داری بودند. سر موضوع نامناسبی اختلاف داشتند اما آن‌چه نباید فراموش شود محاکمه قاتل است. باید هرچه زودتر قاتل را محاکمه کنیم و نگذاریم عواقب زشت این حادثه با تاخیر در رسیدگی به آن بیشتر جریحه‌دار شود.

 جعفری دولت آبادی ادامه داد: ‌امروز به قاضی پرونده تاکید کردم که سرعت بخشی معقولی در این پرونده که قاتل این چنین افکار مردم را تهیج و ناراحت کرد، داشته باشد تا این فرد حتما به سزای اعمالش برسد.

 پلیس نیرو‌های ورزیده برای این جنایات به کار بگیرد

 وی با بیان این‌که «سرعت‌بخشی به این پرونده مطالبه امروز ماست» گفت: پلیس حتما باید از نیروهای ورزیده برای مقابله با چنین جنایت‌هایی استفاده و ماموران کارورزیده خود را اعزام کند. این ماموران باید آموزش‌های اولیه برای برخورد را دیده باشند تا بتواند موضوع را مهار و پیشگیری کنند و نظاره‌گر نباشند.

 وی با بیان این‌که «پلیس در مقابل این ایراد که چرا پلیس درصحنه عمل نکرد، دلایلی را مطرح کرده است» افزود: حتما پلیس باید مامورانی را اعزام کند که توان تصمیم‌گیری و اقدام داشته باشند.

 دادستان تهران خاطرنشان کرد: ایراد دیگری که در این حادثه مطرح شد زمان حضور پلیس است؛ خیلی جاها مطرح کردند که پلیس با تاخیر 45 دقیقه‌ای در صحنه حاضر شده که ما به قاضی دستور دادیم این موضوع را بررسی کند. پلیس مدعی است بعد از چهار دقیقه در صحنه حاضر شده یعنی ساعت 9 و 56 دقیقه حادثه رخ داده و پلیس ساعت 10 در صحنه حاضر بوده و ساعت 10 و 20 دقیقه ماجرا خاتمه یافته است. این حادثه در شش آبان رخ داد که با تاخیر 10 الی 15 روز در رسانه‌ها منعکس شد و فضایی ساخته شد که افکار عمومی را به سوی ناهنجاری زیادی سوق داد.

 وی درباره‌ آخرین پی‌گیری‌های پرونده‌ سعادت‌آباد با بیان این‌که «برخی جنبه‌های این پرونده مستلزم بررسی‌های بیشتر قضایی است، مانند زمان حضور پلیس در صحنه» افزود: رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و امیدواریم محاکمه قاتل آن سرعت بگیرد.

  مقصر حادثه سعادت آباد تحت تعقیب قرار می‌گیرد

 وی با بیان این‌که «به قاضی دستور دادیم همه این نکات را مدنظر داشته باشد» تاکید کرد: مقصر تحت تعقیب قرار خواهد گرفت اما تحلیل‌ها درباره این موضوع باید همه‌جانبه باشد و نیروی انتظامی احساس نکند که یک سویه به او حمله می‌شود.

 وی با بیان این‌که «رسانه‌ها و مردم اجازه دهند دستگاه قضایی این پرونده را به دقت موشکافی کند» خاطرنشان کرد: اغماض، تعلل، کوتاهی، قصور و تقصیر از هیچ‌کس پذیرفته نیست، در این پرونده همه کسانی که در صحنه بودند مورد بررسی قرار گرفتند، ولی از همه مهمتر محاکمه قاتل است.

 جعفری دولت‌آبادی عنوان کرد: باید مردم را در مبارزه با جرایم مشارکت دهیم در این حادثه 20 تلفن به پلیس زده شد و چهار نفر هم با اورژانس تماس گرفتند.

  مناقشه عدالت و امنیت

عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه‌ی سرپرست ناحیه 4 (رسالت) درباره‌ مناقشه‌ عدالت و امنیت گفت: عدالت همواره دغدغه‌ی بشر بوده است. از دوران افلاطون و ارسطو بشر به عدالت به عنوان آرمان بشری نگاه می‌کرد. در دوره‌ی مسیحیت این افکار انتزاعی رنگ دینی گرفت و در دوره‌ رنسانس، متفکران آن را به حالت علمی درآوردند و آن را در حوزه‌های اجتماعی جست‌وجو کردند.

 وی با بیان این‌که در دوره‌ معاصر بیشترین جلوه‌ی عدالت در حوزه‌ی عدالت اجتماعی ظاهر شده که سردمدار آن "راولز" است، گفت: وی معتقد است عدالت فضیلت حاکمان است. حاکمان باید به حقوق مردم احترام بگذارند تا مردم برابری را نه در شعار بلکه در مسائل جامعه ببینند.

 دادستان تهران ادامه داد: امروز سردمداران غرب با همه‌ عظمتی که برای خود قائلند در زمینه‌ عدالت، زمین‌گیر هستند. امروز غرب در مکاتب نظری از ارسطو تا راولز دم از عدالت زده ولی در عمل بدترین رفتارها را با بشر انجام می‌دهد. پس مناقشه‌ امنیت و عدالت جدی است.

 جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که امنیت همواره دغدغه‌ بشر بوده است، گفت: وقتی بشر شهرنشین می‌شود آن‌چه امنیت او را تهدید می‌کند، تهدیدهای نظامی است. در دوره‌ی جدیدتر تهدیدها از حالت نظامی خارج و در حوزه‌ی اقتصادی و محیط زیست جلوه‌گر می‌شود. بنابراین مناقشه‌ عدالت و امنیت، مناقشه‌ تاریخی و طولانی است اما، این‌که کدام‌یک مقدم است مناقشه‌ی دیگری است.

 وی با بیان این‌که در نظام اسلامی و قانون اساسی، عدالت مرکز ثقل اقدامات است، گفت: وقتی حاکم و قاضی باید عادل باشند و حتی رفتار با غیرمسلمانان باید بر اساس قسط و عدل باشد یا این‌که در اصل 156 قانون اساسی تاکید شده که از وظایف اصلی قوه‌ قضاییه تحقق عدالت است، می‌توان این را حس کرد که در نظام دینی ما عدالت مرکز ثقل است.

  حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه امنیت

 دادستان تهران ادامه داد: حتی ظهور لیبرالیسم در غرب با دغدغه‌ امنیت رخ داد. امروز غرب، عراق و افغانستان را اشغال کرده است و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، آن هم به بهانه‌ی امنیت.

 وی افزود: بعد از 11 سپتامبر بیشترین قوانینی که کنترل علیه متهمان را در پی داشت در خود آمریکا تصویب شد. آنها گفتند جنگ با محاربان امروز وظیفه‌ی آمریکاست تا سرزمین‌شان از تهدیدات خارجی مصون بماند. در دوران بوش 7 سال طول کشید تا دستگاه قضایی آمریکا خود را از احکام کمیسیون‌های نظامی کنار کشید. آمریکا با شعار برقراری امنیت، همه‌ی ارزش‌ها را قربانی کرد و نمی‌تواند ادعا کند عدالت نزد او ارزش دارد.

 جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر این‌که امنیت پایدار در بستر عدالت شکل می‌گیرد، افزود: در جامعه‌ای که عدالت وجود داشته باشد آرامش، ایمنی و آسایش نیز وجود خواهد داشت.

 شعار عدالت بر دوشمان سنگینی می‌کند

 دادستان تهران خاطرنشان کرد: ما به لحاظ موقعیت استراتژیکی که در حوزه‌ی قضایی داریم شعار عدالت بر دوشمان سنگینی می‌کند.

 وی رفتار مساوی با مردم، استقلال دستگاه قضایی، عملکرد صحیح مراجع قضایی، اعتماد مردم به دستگاه قضایی، رفتار مطابق قانون، حق اعتراض به تصمیمات دستگاه قضایی در چارچوب قوانین و سرعت و دقت در رسیدگی را از جمله شاخصه‌های امنیت که می‌تواند به عدالت یاری رساند عنوان کرد.

 جعفری دولت‌آبادی درباره‌ اعتماد مردم به دستگاه قضایی گفت: اعتماد عمومی به دستگاه قضایی باید دغدغه‌ی همه‌ی مسئولان باشد.

 دادستان تهران با بیان این‌که مردم از ما توقع دارند در برابر جرایم مهم واکنش‌های خوبی داشته باشیم، گفت: در جلسه‌ی اخیری که با پلیس داشتیم متهمی صدها فقره سرقت انجام داده بود که مدت حبس او کم بود و آزاد شد.

  احکام اجرا شود مردم راضی خواهند بود

 وی تاکید کرد: باید در بخش جرایم مهم مثل سرقت و مقابله با اشرار مدیریت درستی انجام بگیرد. ما نباید اجازه دهیم سارقین در جامعه آزاد بگردند و احکامشان اجرا نشود. مطمئن باشید اگر احکام آنها اجرا شود مردم راضی خواهند شد. مهار بزهکار وظیفه‌ی مشترک ما و پلیس است. هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند این کار را به انجام برسانند.

 جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تودیع و معارفه‌ سرپرست دادسرای ناحیه 4 گفت: حدود 20 درصد جمعیت به دادسرای ناحیه 4 مراجعه می‌کنند و این دادسرا نیاز به تحول در کیفیت داشت.

 دادستان تهران با اشاره به این‌که معتمدنیا (سرپرست جدید دادسرای ناحیه 4) بجز سمت‌های قضایی، سمت‌های اجرایی داشته، آن را یکی از مزیت‌های این فرد برای سرپرستی دادسرای رسالت دانست.

کد خبر 120421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز