یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

محمد سرابی: موضوع اصلی و مسلط دوران جنگ سرد، ارائه بهترین راه و تنها راه نجات و سعادت همیشگی بشر بود و امریکا و شوروی هردو مدعی پیدا کردن آن بودند.

577

بعد از پایان جنگ سرد اتفاقاتی افتاد و نظریه‌هایی مطرح شد که تا قبل از آن سابقه نداشت. بعضی از این بحث‌ها الان هم موضوع روز هستند.

با فروپاشی شوروی نظریه «پایان تاریخ»، در امریکا مطرح شد. امریکایی‌های طرفدار این نظریه خیال می‌کردند بعد از نابودی نظریه سوسیالیستی شوروی دیگر رقیبی و کشمکشی وجود ندارد و هیچ راهی جز سرمایه‌داری امریکایی برای بقیه کشورها نیست. تشکیل اتحادیه اروپا با پول یکسان، زیاد شدن قدرت اقتصادی چین، هند، ژاپن و... و گسترش تروریسم، نظریه پایان تاریخ را باطل کرد.

زمانی که امریکا با شوروی در حال رقابت بود از گروه‌های مسلح مختلف حمایت می‌کرد مانند مبارزان افغان که به ارتش اشغالگر شوروی حمله می‌کردند. همچنین زمینه را برای شکل‌گیری گروه‌هایی مانند القاعده و طالبان فراهم کرد که بعدها به دشمن امریکا و غرب تبدیل شدند.

نظریه جهانی شدن هم بعد از جنگ سرد مطرح شد. فناوری علمی و ارتباطات سرعت زیادی پیدا کرد و بیشتر کشورها تلاش کردند در مسیری قرار بگیرند که پیشرفت و اعتبار بین‌المللی بیشتری پیدا کنند و مستقل باشند.

محیط‌زیست در چند دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ البته در همین دهه‌ها بیشتر از قبل مورد تخریب قرار گرفته است و بعضی‌ها عقیده دارند که اهمیت حفظ محیط‌زیست،  ارتباطی به پایان جنگ سرد ندارد، ولی در دوران جنگ سرد، رقابت‌های شدید شرق و غرب جایی برای بحث در مورد طبیعت باقی نمی‌گذاشت و سیاستمداران در زمان انتخابات برنامه‌هایی در مورد محیط‌زیست ارائه نمی‌کردند.

کد خبر 120165
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز