گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد: هرچند قیمت خرید و فروش مسکن در تهران در تابستان امسال نسبت به بهار، 3‌درصد افت کرده، اما نسبت به تابستان سال گذشته، 4/22 درصد افزایش یافته است.

مسکن

به گزارش همشهری، گزارش مرکز آمار براساس سامانه مدیریت املاک ومستغلات (کد رهگیری) تهیه شده که نشان می‌دهد، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان امسال یک میلیون و 581 هزار تومان بوده که نسبت به بهار امسال نیم درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل22.4 درصد افزایش یافته است.

براساس سامانه کد رهگیری که آذرماه سال 1387 و پس از رشد انفجاری قیمت مسکن راه‌اندازی شده، بنگاه‌های معاملات ملکی وظیفه دارند مشخصات تمامی معاملات خرید و فروش که نقل و انتقال آنها در دفاتر ثبت اسناد درج می‌شود را در سامانه یادشده اعلام کنند.

این گزارش می‌افزاید: متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، یک‌میلیون و 743هزار تومان بوده که نسبت به بهار امسال 2.9 درصد کاهش و نسبت به تابستان سال گذشته 7درصد افزایش را نشان می‌دهد. در میان مناطق 22گانه تهران، بیشترین متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، در منطقه3 با حدود 2میلیون و 782هزار تومان بوده و کمترین آن در منطقه 20 با 938‌هزار تومان بوده است.

خبرنگار همشهری می‌افزاید: براساس اعلام مرکز آمار ایران، معاملات انجام شده در 13منطقه شهرداری تهران شامل مناطق 3، 6، 8، 9، 11، 13 و 16 تا 22 به‌دلیل تعداد کم معاملات در این گزارش محاسبه نشده است که به همین دلیل یافته‌های مندرج در این سامانه از اعتبار لازم جهت تعمیم به کل پایتخت برخوردار نیست.

افزایش اجاره‌بها

بر اساس گزارش مرکز آمار، متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی در تهران در تابستان امسال 9‌هزار و 639 تومان به ازای هر مترمربع زیربنای مسکونی بوده که نسبت به فصل قبل 12 درصد و نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.

پیش‌تر مقامات وزارت مسکن هرگونه رشد محسوس اجاره بها در تهران را رد کرده بودند. افزایش 12درصدی اجاره بها در شرایطی از سوی مرکز آمار ایران گزارش شده است که بنگاه‌های معاملات ملکی موظف نیستند معاملات اجاری را در سامانه کد رهگیری گزارش کنند.

کد خبر 120092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز