گروه ادب و هنر- کامران محمدی: همزمان با برگزاری هجدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، یک جایزه گران دیگر در حوزه کتاب کلید خورد.

book

این جایزه که «عمار» نام گرفته است، قصد دارد با اهدای بیش از 110سکه تمام‌بهار آزادی به برگزیده خود، رکورد جایزه جلال را که حالا با 110سکه گران‌ترین جایزه ادبی ایران محسوب می‌شود، بشکند. جایزه عمار را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد کرد و به کتابی داده می‌شود که به «افزایش بصیرت جامعه» کمک کند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های کشور دیروز در جمع خبرنگاران که برای شنیدن برنامه‌های این نهاد دور هم جمع شده بودند، تولد این جایزه را اعلام کرد. منصور واعظی گفت: جایزه عمار به بهترین کتاب در حوزه بصیرت‌افزایی اهدا خواهد شد. نهم دی ماه در تقویم رسمی کشور روز بصیرت و پیوند امت با ولایت نام گرفته است که سعی داریم برنامه جایزه کتاب عمار را در این روز برگزار کنیم.

اما اگر موفق به انجام این طرح در روز نهم دی نشویم اهدای این جایزه به جشن لوح و قلم سال آینده موکول خواهد شد. اما آنطور که واعظی گفت، برای جایزه‌ای که قصد دارد گران‌ترین جایزه کتاب کشور باشد، هنوز بودجه‌ای تعریف نشده است و نهاد کتابخانه‌های عمومی امیدوار است «با صرفه‌جویی و کمک دیگر دستگاه‌ها بتوانیم اهدای جایزه عمار را با موفقیت به سرانجام برسانیم.»

واعظی درباره قالب و گونه کتاب‌های مورد داوری در عمار هم گفت: موضوع مورد اهمیت در این جایزه کتابی است که در ارتقای بصیرت جامعه مؤثر باشد. این کتاب می‌تواند تاریخ نگاری، ‌قصه، رمان یا در هر قالب دیگر ادبی باشد.

آنچه جایزه عمار را از دیگر جوایز ادبی متمایز می‌کند، محتوا و نقش آفرینی آن در سطح درک و بصیرت مردم است. در این طرح بیش از آنکه ساختار و فرم اثر مورد توجه قرار گیرد، محتوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.از این پس جایزه کتاب عمار، هر سال توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد شد و همین هفته آیین‌نامه مربوط به این طرح ابلاغ می‌شود.

جلال تکان خورد

اما همزمان با تولد عمار، جلال هم که مدت زیادی بی‌تحرک و سرد و بی‌دبیر، آینده بسیار ناامیدکننده‌ای را ترسیم می‌کرد، 2 روز پس از معرفی دبیر، نامزدهایش را معرفی کرد. چهارشنبه قبل، مجید حمیدزاده پس از چند ماه حرف و حدیث و گمانه‌زنی، سرانجام به‌عنوان دبیر جایزه کتاب سال معرفی شد و به‌طور طبیعی و مطابق آیین‌نامه، دبیر جایزه جلال نیز مشخص شد.

حمیدزاده که در دولت نهم هم مدیرکل اداره کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده است، در همین مدت کوتاه یعنی تا صبح دیروز، جلال را به حرکت واداشت و نامزدهای این جایزه 110سکه‌ای به این شرح معرفی شدند:

«تالار پذیرایی پایتخت» نوشته محمدعلی گودینی، «آفتاب‌پرست نازنین» نوشته محمدرضا کاتب، «نقره، دختر دریای کابل» نوشته حمیرا قادری (نویسنده افغان)، «روز گراز» و «مرد تشویش همیشه» نوشته محمد ایوبی (نویسنده فقید)، «مأمور» نوشته علی مؤذنی، «به هادس خوش آمدید» نوشته بلقیس سلیمانی، «نامیرا» نوشته صادق کرمیار، «شمایل تاریک کاخ‌ها» نوشته حسین سناپور، «حوریه» نوشته مرتضی فخری، «دعوت به ماوراء» نوشته تورج زاهدی، «کتاب ویران» نوشته ابوتراب خسروی و «نوشیدن مه در باغ نارنج» نوشته مرتضی کربلایی‌لو.

طبق روال دوره‌های قبل، مراسم پایانی این جایزه باید دوم آذر، همزمان با سالروز تولد جلال برگزار شود، یعنی سه‌شنبه 2 هفته دیگر.

تغییر زمان برگزاری جشنواره کتاب سال دفاع مقدس

دیروز برای جایزه‌های دولتی روز پرخبری محسوب می‌شد و همزمان با 2 خبر دیگر، مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از تغییر در زمان برگزاری سیزدهمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه این جایزه و اهدای جوایز برگزیدگان با یک هفته‌ تاخیر، اول آذر ماه برگزار می‌شود.

سعید حاج‌نصیری گفت: به‌دلیل تراکم برنامه‌های هفته کتاب و همچنین نزدیک شدن به هفته بسیج، تصمیم گرفتیم تا مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس را اول آذرماه برگزار کنیم. در این روزها برنامه‌های زیادی وجود دارد که هر کدام به نوبه‌خود مهم بوده و خواستیم تا مراسم‌ها نمود خود را داشته باشند.

کد خبر 120081

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز