کامران محمدی: کتاب‌های روانشناسی کاربردی و عامه‌پسند در ایران، پس از کتاب‌های حقوق عامه، بیشترین فروش را دارند.

کتاب - کودکان

منظور از حقوق عامه، آثاری است که مسائل دم‌دستی و مورد نیاز مردم در امور حقوقی را توضیح می‌دهند؛ مسائلی نظیر حقوق موجر و مستاجر یا حق طلاق برای زن و... . اما به جز این قبیل آثار، کتاب‌هایی هم که به جنبه‌های جذاب و ساده روانشناسی توجه دارند، بسیار مورد علاقه مردم هستند؛ کتاب‌هایی مثل روانشناسی عشق، هیپنوتیزم، کلیدهای خوشبختی، راه‌های نفوذ به ذهن آدم‌ها و...؛ کتاب‌هایی که عموما مبنای علمی ندارند یا اگر دارند، برای نزدیکی به زبان عامه، آنچنان از اصل موضوع دور می‌شوند که ارزش علمی و آموزشی کتاب عملا از بین می‌رود.

اما گروه دیگری از آثار روانشناسی که معمولا در فاصله میان کتاب‌های دانشگاهی و این آثار سطحی قرار می‌گیرند، کتاب‌هایی‌ هستند که با استفاده از تحقیقات و دانسته‌های علمی، به زبان ساده، کاربردی و برای عامه مردم، نکاتی را تشریح می‌کنند که هدف نهایی روانشناسی یعنی زندگی بهتر را در خود دارند؛ این آثار هم خوشبختانه در گروه پرفروش‌ها هستند و هر چه روانشناسی، رشد بیشتری می‌کند، بازارشان داغ‌تر می‌شود و حتی برخی پژوهشگران و دانشمندان این رشته نیز به سمت تالیف کتاب‌های علمی اما عامه‌فهم می‌روند.

آثار مؤسسه انتشارات صابرین که از جمله ناشران فعال در روانشناسی است، از جمله این گروه کتاب‌ها هستند؛ کتاب‌هایی که زیر نام کلی «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» منتشر می‌شوند و هر یک، به جنبه‌ای از جنبه‌های پرشمار رفتار با کودکان و نوجوانان می‌پردازند. البته تحت این عنوان به تازگی کتاب «فرهنگ نام‌ها» نیز منتشر شده است که مجموعه‌ای از نام‌های مناسب با فرهنگ ایرانی را در خود دارد. این کتاب اگرچه به‌طور مستقیم و به معنای معمول، چیزی از کلیدهای تربیتی در خود ندارد، اما شاید پیام جالبی نیز همراهش باشد؛ نامگذاری بر کودکان، نخستین پله برای آغاز تربیت فرزندان‌مان است. همان طور که پشت جلد کتاب هم آمده است: «از آنجا که نامگذاری مناسب یکی از مسئولیت‌های مهم پدران و مادران است و نام نیک تأثیر درخور توجهی در شکل‌گیری شخصیت و نیز اعتمادبه‌نفس کودک و نوجوان دارد، والدین محترم را به دقت و انتخاب شایسته در این خصوص دعوت می‌کنیم.» فرهنگ نام‌ها با «آبادیس» شروع و به «یونس» ختم می‌شود. این کتاب 200صفحه‌ای را پیمان یاریان فراهم آورده و 3000 تومان قیمت دارد.

تربیت بدون فریاد

«تربیت بدون فریاد» یکی دیگر از کتاب‌های گروه کلید‌های تربیت کودکان و نوجوانان مؤسسه صابرین است.
این کتاب را هال ادوارد رانکل نوشته و اکرم کرمی ترجمه کرده است. زیر عنوان کتاب، آمده است: «با پیاده کردن اصول این کتاب در زندگی خود، روابط شما و فرزندتان چنان می‌شود که همواره در آرزوی آن به سر می‌بردید؛ این روابط قرین شادی، همکاری، توازن و از همه مهم‌تر احترام متقابل خواهد بود. درواقع آرامش آن‌قدر هم که فکر می‌کنید از خانواده شما دور نیست.»
همان طور که از نام این کتاب برمی‌آید، نگاه مثبت به روابط و توجه به جنبه‌های تشویقی به‌جای تنبیه که حالا مدت‌هاست مهم‌ترین کلید تربیت و حتی اداره هر سامانه‌ای غیر از خانواده محسوب می‌شود، محور اصلی کتاب است. جالب اینکه هال ادوارد رانکل که مشاور ازدواج و متخصص خانواده‌درمانی است، مؤسسه‌ای را نیز بنیان نهاده و حالا خود مدیرش است که «زیستن بدون فریاد» نام دارد.

هدف این مؤسسه، همان هدف همیشگی همه انسان‌های خوب تاریخ است؛ ساختن دنیایی آرام‌تر.والدین خونسردی شویم که واقعا فرزندان‌مان نیاز دارند، حفظ خونسردی یعنی ایجاد حریم، حفظ خونسردی یعنی تعیین جایگاه و خود را به تمرین کردن عادت دهید، 4بخش مختلف این کتاب هستند که هر یک به فصل‌های کوچک‌تری نیز تقسیم می‌شوند. تربیت بدون فریاد 215صفحه است و 3500تومان قیمت دارد.

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

«آموزش دستشویی رفتن به کودکان» را مگ زویبک نوشته و امیر شیروانی ترجمه کرده است؛ کتابی که مانند سایر کتاب‌های تربیتی مؤسسه صابرین، به شکل کاربردی و همراه با طرح‌های کارتونی، روش مناسب برای آموزش دستشویی رفتن به کودکان را به والدین آموزش می‌دهد. با این کتاب، والدین می‌توانند مرحله به مرحله، یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین وظایف خود را در دوران رشد کودک، انجام دهند.

نکته جالب این کتاب، توجه به جزئیات و مسائلی است که والدین در این موضوع با آن درگیر می‌شوند. در عین حال نویسنده از کلی‌گویی و بیان نصیحت‌گونه نکاتی که همه می‌دانند، به‌شدت پرهیز می‌کند و در عوض در 30 فصل کوتاه، همه گرفتاری‌ها و مشکلات کار را توضیح می‌دهد. مگ زویبک که خود یک پرستار است، این نکات را به تجربه و حین کار آموخته و با ترکیب آنها با‌نظریات روانشناسی کودک، کتابی کاملا کاربردی و در عین حال علمی فراهم آورده است.

تفاوت‌های کودکان، مقدمات آموزش، مشکلات شایع در آموزش دستشویی رفتن، مشکلاتی با چالش‌های بیشتر، تعامل با دیگران و زندگی خانوادگی، 6 بخش کتاب او هستند. در این 6 بخش، زویبک از کلیاتی نظیر زمان شروع آموزش آغاز می‌کند و پس از تشریح جزئیات، دوباره به دستورالعمل‌های کلی اما مهمی نظیر حمایت از شایستگی کودک، خطرات اختلاف نظر والدین و واکنش کودک به تولد فرزند جدید می‌رسد. آموزش دستشویی رفتن به کودکان 150 صفحه است و 2500 تومان قیمت دارد.

کد خبر 121656

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز