همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی در قالب «جشن کتاب تهران» به اجرا می‌گذارد.

کتاب جشن

در نشست رسانه‌‌ای این جشن و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی جعفر‌پور معاون فرهنگی سازمان و دکتر امیرمسعود شهرام‌نیا دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان این برنامه‌ها تشریح شد.به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر‌پور در نشست رسانه‌ای جشن کتاب تهران در اعلام این برنامه‌ها اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری براساس اساسنامه خود که به‌عنوان سند بالادستی در اختیار دارد برای ترویج کتاب و کتابخوانی اقدامات مفید و مؤثری در این هفته تدارک دیده است.

سازمان از 8 سال قبل نمایشگاه پربرکت «یاد یار مهربان» را برگزار کرده است و امسال نیز با هدف اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی و حوزه‌های علمیه آن را در دستور کار خود دارد.

معاون فرهنگی سازمان با اشاره به برنامه‌هایی که برای جشن کتاب تهران تدارک دیده شده، اظهار داشت: جشن کتاب تهران با شعار «این هفته در تهران ترافیک کتاب سنگین است» آغاز می‌شود. «جشن کتاب‌یار» با هدف تقدیر از کتابداران نمونه شهر تهران و برنامه «صبحانه کاری ناشران با شهردار تهران» که در حاشیه نمایشگاه یاد یار مهربان برپا می‌شود از جمله فعالیت‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر‌پور نشست ناشران با شهردار تهران را راهکاری برای بهره‌گیری از ظرفیت ناشران برای ترویج کتابخوانی در تهران عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی و افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در راستای همین نشست شکل خواهد گرفت.

وی برپایی خیابان کتاب را به‌منظور آشناسازی شهروندان با پروسه چاپ از اتفاقات جالب جشن کتاب تهران عنوان و تصریح کرد: علاقه‌مندان به کتاب، در این خیابان با مراحل مختلف چاپ دیجیتال و افست آشنا خواهند شد و مراحل کامل چاپ یک کتاب به‌صورت نمادین نمایش داده می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شبکه‌سازی کتابخانه‌های سازمان را اقدامی بی‌نظیر در جهت استفاده شهروندان از تمامی منابع کتابخانه‌های سازمان از طریق اینترنت عنوان کرد و اظهار داشت: در طول هفته کتاب، کتابخانه دیجیتال سازمان افتتاح خواهد شد و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند از یک‌میلیون و 639 هزار و 684 جلد کتاب که در 78 کتابخانه سازمان وجود دارد از طریق اینترنت استفاده کنند.

وی نمایشگاه محصولات و کتاب کودک و نوجوان، تولید روزنامه‌دیواری، تولید انیمیشن و کاریکاتور و تولید کتاب اتوبوس و مترو را از جمله برنامه‌های دیگری دانست که در این هفته اجرا می‌شود و ادامه داد: روزنامه‌دیواری تولید شده برای مقاطع سنی مختلف تولید و برای مدارس ارسال شده و تورهای دانش‌آموزی و برنامه‌های میدانی شاد با موضوع کتاب و کتابخوانی هم خواهیم داشت و مناطق 22گانه سازمان هم برنامه‌هایی ویژه مدارس مناطق خود و نمایشگاه کتاب در مناطق خواهند داشت.

در ادامه، شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نشر شهر از اختصاص اعتبار 25میلیارد ریالی به نمایشگاه یاد یار مهربان خبر داد و گفت: هشتمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود و گروه‌های هدف ما مدارس، حوزه‌های علمیه و خوابگاه‌های دانشجویی است و امسال 10 تا 12درصد بودجه آن افزایش می‌یابد.

وی اتفاق ویژه این دوره نمایشگاه را ورود عموم به نمایشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: در این دوره، ورود عموم به نمایشگاه آزاد است و از 25درصد تخفیف در خرید هم برخوردار هستند و علاوه بر این، مدارس و حوزه‌های علمیه به غیراز اهدای کتاب رایگان می‌توانند از 30درصد تخفیف استفاده کنند.

دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان از حضور 520 ناشر در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: برنامه‌های جنبی دیگری نیز تدارک دیده شده که نشست شهرداران مناطق و مدیران سازمان و مدیران شهرداری با مدارس در راستای حل مشکلات مدارس از جمله این برنامه‌هاست.

کد خبر 120365

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز