سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته فهرست اولیه نامزدهای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در سال 2010 را اعلام کرد که در این فهرست 15 نفره نام فرهاد مجیدی، محسن بنگر و فرشید طالبی به چشم می‌خورد.

بازیکن فوتبال

مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا و اهدای جوایز بهترین‌ها روز 24 نوامبر در هتل سان وی شهر کوالالامپور برگزار می‌شود.
در این فهرست ستارگانی مثل کیسوکه هوندا از ژاپن، پارک جی سونگ و لی دونگ گوک از کره‌جنوبی، ساسا اوگنینوفسکی و تیم کاهیل از استرالیا به چشم می‌خورد.

هوندا بازیکن زسکا مسکو روسیه و پارک‌جی‌سونگ هافبک منچستریونایتد در صعود تیم‌های تیم ملی ژاپن و کره‌جنوبی به مرحله یک‌شانزدهم جام‌جهانی 2010 نقش زیادی داشتند و تیم کاهیل هم با پیراهن استرالیا از آسیایی‌های موفق جام جهانی بود. در این میان هوندا و پارک شانس زیادی برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را دارند و در بین بازیکنان ایرانی به‌نظر می‌رسد که بنگر و طالبی شانسی برای قرار گرفتن در فهرست نهایی نداشته باشند.

از بین این 15نفر مثل سال گذشته 5‌نفر به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخاب خواهند شد و فقط مجیدی می‌تواند برای قرار گرفتن در بین 5 نامزد نهایی شانس داشته باشد. کاپیتان استقلال که حضور ثابتی در تیم ملی نداشت، در لیگ قهرمانان آسیا از بازیکنان کلیدی استقلال بود و می‌تواند رقابتی نزدیک با بازیکنانی مثل هوندا و پارک جی سونگ داشته باشد.

در این میان شانس طالبی بسیار کم است در ضمن بنگر هم در بازی‌های سپاهان در لیگ قهرمانان نمایش چندان خوبی نداشت و انتخاب او عجیب به‌نظر می‌رسد. در حال حاضر کنفدراسیون فوتبال آسیا 15 بازیکن را نامزد کرده است اما این تعداد در هفته آینده کاهش پیدا خواهد کرد. یکی از شروط اصلی انتخاب بازیکنان آمادگی آنها برای حضور در شب مراسم اهدای جوایز است و اگر نامزدها در این مراسم حضور نداشته باشند از فهرست حذف خواهند شد.

حسرت 6 ساله

در 6 سال اخیر هیچ بازیکنی از فوتبال ایران عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را به دست نیاورده است. آخرین بار علی کریمی بود که در سال 2004 زمانی‌که پیراهن الاهلی را بر تن داشت به‌عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب شد، در ضمن خداداد عزیزی در سال 1996، علی دایی در سال 1999 و مهدی مهدوی‌کیا در سال 2003 به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شدند. در سال گذشته هم یاشیتو اندو از ژاپن به‌عنوان بهترین بازیکن آسیا معرفی شد و این عنوان در سال‌های 2007 و 2008 به جباروف از ازبکستان و یاسر قحطانی از عربستان اختصاص یافت.

گفتنی است، کنفدراسیون فوتبال آسیا از 4 مربی فوتبال و یک مربی فوتسال ایران تقدیر خواهد کرد. محمود بیاتی، محمد رنجبر، حشمت مهاجرانی و جلال طالبی مربیانی هستند که از ایران برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند. البته رنجبر دار فانی را وداع گفته اما به احتمال زیاد فرزند وی در مراسم حضور پیدا خواهد کرد.

در این مراسم نام علی پروین و منصور پورحیدری 2 مربی دیگر ایران که توانسته‌اند در بازی‌های آسیایی قهرمان شوند به‌عنوان مربیان موفق قاره اعلام خواهد شد اما این دو برای حضور در مراسم به مالزی دعوت نخواهند شد. حسین شمس سرمربی تیم ملی فوتسال ایران نیز که در یک دهه اخیر افتخارات زیادی با تیم ایران به دست آورده، یکی از مدعوین این مراسم است که همانند مربیان فوتبال مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 119813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز