علیرضا رستگار: از دورانی که آدم‌ها در خانه‌ها و مزارع دور از هم زندگی می‌کردند تا بعدها که به هم نزدیک‌تر شدند و با عنوان قبیله در دهکده‌ها ساکن شدند تا بعدها که شهرها ساخته شد و کشورها با ملت‌هایی مستقل در کتاب‌های تاریخ پدیدار شدند، ماجرایی در مسیر پیشرفت حضور داشت که قدیمی‌ها به آن حساب و کتاب زندگی می‌گفتند و امروز در زندگی جوامع با کلماتی چون آمار و برنامه‌ریزی حضور دارد.

از آن دوران که کشاورز تنها به مقدار گندمش توجه می‌کرد تا خانواده‌اش را در زمستان سیر کند تا امروز که همان گندم باید برای میلیون‌ها نفر فراهم باشد، اصل ماجرا تغییر نکرده است، که حکایت اصلی زندگی آگاهی از چیزهایی است که در اختیار داریم و آنچه با توجه به داشته‌هایمان می‌توانیم بسازیم. حساب قدیم و آمار امروز همان جزئیاتی است که براساس آن، ماجراهای بزرگ‌تر شکل می‌گیرد و برنامه‌ریزی تصویری است که از آینده در ذهن داریم.

داشتن اطلاعات دقیق در مسیر ساختن زندگی‌های بهتر، حکایتی همیشگی است که هیچ‌گاه اهمیتش را از دست نمی‌دهد. اگر ندانیم که چه چیزهایی در اختیار داریم و چه چیزهایی باید در اختیار داشته باشیم تا زندگی بهتری برای خود و دیگران بسازیم، به جایی نخواهیم رسید.

کد خبر 119776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز