دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

در حالی که آمریکا در بدترین وضعیت اقتصادی دهه‌های اخیر گرفتار شده است، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که این هفته برگزار می‌شود می‌تواند به منزله یک همه‌پرسی در مورد سیاست‌های اقتصادی دمکرات‌ها باشد.

آمریکا - بیکاری

در حالی که آمریکا در بدترین وضعیت اقتصادی دهه‌های اخیر گرفتار شده است، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که این هفته برگزار می‌شود می‌تواند به منزله یک همه‌پرسی در مورد سیاست‌های اقتصادی دمکرات‌ها باشد. البته مسائل دیگری هم در این انتخابات مطرح است؛ از بیمه خدمات‌درمانی گرفته تا تغییرات آب و هوایی؛ مسائلی که بنابر نتایج حاصل از نظر‌سنجی‌ها مشخص می‌کنند رأی‌دهند‌گان به کدام حزب رأی خواهند داد. این انتخابات با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز آمریکا تحت‌تأثیر 8 موضوع قرار گرفته و رای‌دهندگان آمریکایی با توجه به این 8 موضوع نمایندگان جدید کنگره را انتخاب می‌کنند. شبکه خبری بی بی سی در گزارشی به این موضوعات اشاره کرده است.

اشتغال

نرخ فعلی بیکاری (حدود 10درصد) در ایالات متحده از نظر سیاسی تبعات زیادی به‌دنبال دارد. اکثر تحلیل‌گران انتظار دارند که حزب دمکرات بهای سنگینی برای این میزان بیکاری بپردازد.

از بدشانسی دمکرات‌ها، بعضی از ایالت‌هایی که به منزله میدان جنگ انتخاباتی تلقی می‌شوند، بیشترین نرخ بیکاری را دارند؛ ‌ایالت‌هایی نظیر میشیگان، ‌نوادا، کالیفرنیا و فلوریدا.

جمهوریخواهان بر این نکته پافشاری می‌کنند که مشوق‌های اقتصادی و بسته‌های کارآفرینی که به تصویب کنگره رسیده به‌شدت در ایجاد مشاغل جدید شکست خورده‌اند.دمکرات‌ها می‌گویند که بدون این مشوق‌ها و تدابیری نظیر کمک مالی به صنایع خودروسازی، مشاغل بسیار بیشتری از دست می‌رفت.

گروهی از دمکرات‌ها از سیاست‌های کاخ سفید در این زمینه دوری گزیده‌اند اما گروهی دیگر از سیاستمداران دمکرات، تمایل دارند توجه مردم را به سوی پروژه‌های موفق در حوزه انتخابی یا ایالت خود جلب کنند.

کسری بودجه

کسری بودجه عظیم آمریکا در سال۲۰۰۹ بالغ بر 4/1تریلیون دلار است. این مقدار حدود ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی این کشور ‌است و یکی از نگرانی‌های عمده رأی‌دهند‌گان این انتخابات به شمار می‌رود.

جمهوریخواهان بر این باورند که دولت بیش از دارایی‌‌اش هزینه می‌کند و به این وسیله آینده نسل‌های آتی را به مخاطره می‌اندازد.
بسیاری هنوز از صورتحساب ۷۸۷میلیارد دلاری مشوق‌های اقتصادی خشمگین ‌هستند. دمکرات‌ها می‌گویند هر آنچه را که برای مبارزه با بحران اقتصادی به جای مانده از دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش جمهوریخواه لازم بوده، انجام داده‌اند.

اما رأی‌دهند‌گان به شکل فزاینده‌ای بوش را از این بحران مبری می‌دانند. اکنون دیگر کسر بودجه فقط مشکل دمکرات‌هاست. دولت اوباما متعهد شده که کسری بودجه را به ۳درصد تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۱۵ برساند، ‌با این وجود، تاکنون هیچ طرحی برای نیل به این هدف ارائه نکرده است.

هر دو حزب بر سر اینکه باید هزینه‌ها را کاهش‌داد، توافق دارند ولی هیچ کدام نمی‌خواهند مالیات بر درآمد را افزایش دهند. در واقع هر دو حزب با استمرار طرح بوش در کاهش مالیات قشر متوسط موافقند ولی ظاهرا مخالف اجرای این طرح تا قبل از انتخابات هستند.

بیمه خدمات درمانی

هنوز قسمت عمده بسته اصلاحات بیمه خدمات درمانی که در ابتدای امسال به امضای باراک اوباما رسید، تأثیر خود را نشان نداده است، ‌با این وجود، این مسئله همچنان احساسات عمومی را برمی‌انگیزد.

اکثر جمهوریخواهان آن را نمونه‌ای از فلسفه حکومتی ‌دولت بزرگ دمکرات‌ها می‌دانند. بسیاری از جمله جنبش اعتراضی چای هم در حال فشارآوردن برای لغو این مصوبه هستند.

کسانی که سن و سال بالایی دارند، با این لایحه مخالفند و همین افراد تأثیرگذارترین رأی‌دهندگان انتخابات میان‌دوره‌ای به حساب می‌آیند.

با این حال دمکرات‌ها مطمئن هستند که اگر شرکت‌های بیمه‌گذار نسبت به لغو یا انکار پوشش بیمه خود اقدام کنند، اکثر رای‌دهندگان با این اقدام مخالفت خواهند کرد.

از ماه سپتامبر، شرکت‌های بیمه نتوانسته‌اند فرزندان زیر ۲۶سال بیمه‌شدگان را مجبور به خروج از بیمه‌نامه والدین‌شان کنند.

مهاجرت

از زمان تصویب قانون جدید مهاجرت ایالت آریزونا که به‌دنبال آن به‌شدت با مهاجران غیرقانونی مقابله شد، موضوع مهاجرت غالبا درعناوین خبری آمریکا تکرار شده است.

بسیاری از محافظه‌کاران از برخورد قاطع ایالت آریزونا حمایت می‌کنند و این برخورد به وضوح مورد تأیید اکثر فعالان جنبش اعتراضی چای هم هست. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این قانون در سطح کشور به شکل وسیعی از حمایت برخوردار است.اوباما رویکردی دیگر را در پیش گرفته‌است؛ ‌رویکردی شامل افزایش تعداد گشت‌های مرزی ولی در عین حال تشویق کنگره به تصویب قانونی که باعث شود بسیاری از کارگرانی که در حال حاضر فاقد مدارک مهاجرت هستند، وارد مسیر قانونی دریافت اجازه اقامت شوند. دولت باراک اوباما قانون مصوب ایالت آریزونا را به چالش کشیده است.

دمکرات‌ها امید دارند که این چالش، اسپانیولی‌زبان‌ها را به حرکت وا دارد تا رأی خود را به دمکرات‌ها بدهند. دمکرات‌ها همچنین امیدوارند که به این وسیله حمایت چپ‌گرایان (که مشخصا وبلاگ‌نویسان و فعالان اینترنتی هستند) ‌را به‌دست آورند. این دو گروه، در پیروزی سال۲۰۰۸ اوباما به‌شدت تأثیر‌گذار بوده‌اند.

افغانستان

باراک اوباما درباره جنگ افغانستان، از هر دو سو مورد انتقاد قرار گرفته است؛ ‌از یک سو چپ‌گرایان با تصمیم سال گذشته او مبنی بر فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان مخالف بوده و به شکل فزاینده‌ای انگیزه ایالات متحده در این کشور را به چالش می‌کشند.

از سوی دیگر راست‌گرایان و جمهوریخواهان عمده و از آن‌جمله رقیب سابق او سناتور جان مک‌کین، اوباما را به خاطر تعیین ژوئیه ۲۰۱۱ به‌عنوان تاریخ مورد نظر برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سرزنش می‌کنند.

آنها بر این باورند که تعیین این ضرب‌الاجل باعث گمراهی شده، شورشیان را به این تشویق می‌کند که منتظر خروج آمریکایی‌ها بمانند و بر تردید افغان‌ها در مورد میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش به این کشور می‌افزاید.

جمهوریخواهان بر آن هستند که در انتخابات میان دوره‌ای از این مسئله برای زیر سؤال‌بردن دولت استفاده کنند. در این صورت، دمکرات‌ها روزهای سختی را در پیش خواهند داشت. آنها باید حامیان ضد‌جنگ خود را متقاعد کنند که دست از حمایت رئیس‌جمهوری برنداشته و کنار او بمانند.

حفاری‌های سکوهای نفتی

نشت نفت از سکوی بی‌پی، تنها منجر به آلودگی‌خلیج مکزیک نشده بلکه این حادثه سایه خود را بر سر سیاست ملی آمریکا هم گسترانیده است.

با این وجود، آمریکایی‌ها هنوز در مورد درس‌هایی که از این حادثه گرفته‌اند با یکدیگر اختلاف نظر دارند. برای بسیاری از دمکرات‌ها، این حادثه نیاز به اعمال یک نظارت سختگیرانه دولتی در مورد منابع طبیعی را گوشزد می‌کند. در مقابل خیلی از جمهوریخواهان خشم خود را از دولت و شرکت بی‌پی ابراز می‌کنند و احتمالا آن را نشانه‌ای از عدم‌کفایت دولت در پاسخگویی می‌دانند.بسیاری از چپ‌گرایان، علاقه‌مند به توقف کامل حفاری‌ها در فلات قاره هستند ولی محافظه‌کاران به‌شدت با آن مخالفند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم رخدادهای اخیر، اکثریت رای‌دهندگان هنوز با حفاری‌های فلات قاره موافقند. ایالاتی که بیشتر از نشت نفت آسیب دیده‌اند، اغلب آنهایی هستند که مشاغل مربوط به کار روی سکوهای حفاری در آنها زیاد بوده و از طرح استمهال قانونی ممنوعیت عملیات حفاری در فلات قاره اوباما لطمه بیشتری خواهند دید.

تغییرات آب و هوایی

زمانی که سخن از تغییرات آب و هوایی ‌در میان است، سیاستمداران را نمی‌توان با توجه به خط‌مشی حزب‌شان از هم جدا کرد.
یک عامل عمده و تعیین‌کننده این است که آنها نماینده چه ناحیه‌ای از کشور هستند. سیاستمدارانی که از ایالات صنعتی دارای نیروگاه‌های برق همچون اوهایو و پنسیلوانیا می‌آیند در تصویب مقررات به‌شدت محتاطانه عمل می‌کنند زیرا در نواحی آنها معادن زغال‌سنگ وجود دارد.در مقابل، سیاستمداران سایر نواحی باید به‌نظر رای‌دهندگانی که ظاهر سرسبزتری می‌خواهند یا گروه‌های رو به افزایش مسیحی که نگران گرم شدن کره زمین هستند، توجه کنند.

هردو حزب در این امر متفق‌القول هستند که امنیت انرژی ایالات متحده حائز اهمیت است‌؛ اگر چه جمهوریخواهان بیشتر خواهان سرازیر کردن ذخایر نفت و گاز و زغال‌سنگ به بازار انرژی آمریکا هستند تا جست‌وجو برای منابع جایگزین انرژی. بسیاری از جمهوریخواهان با قیمت‌گذاری بر سر میزان انتشار دی اکسید کربن مخالفند و معتقدند که این امر منجر به کاهش قدرت رقابت آمریکایی‌ها (در بازار انرژی) ‌می‌شود.

تروریسم و امنیت ملی

امنیت ملی دیگر مثل سابق نقطه ضعف دمکرات‌ها به حساب نمی‌آید و باراک اوباما در این زمینه چند برگ برنده در آستین خود دارد. دولت تحت امر او با موفقیت، نقشه بمب‌گذاری‌های روز کریسمس و میدان تایمز نیویورک را کشف کرده و تعداد زیادی از مظنونان به عملیات تروریستی را دستگیر کرده است. اتفاق اخیر کشف بسته‌های مشکوک به ماده انفجاری از یمن به مقصد آمریکا هم برگ برنده‌ای برای دولت اوباما شده است.

اما ناکامی اوباما در بستن بازداشتگاه گوانتانامو و دادگاهی‌کردن زندانیان آن در دادگاه‌های آمریکا همچنان بحث‌برانگیز است.دمکرات‌ها در مقابل می‌گویند که زمان سیاست‌های دوران بوش به سر آمده و اقداماتی نظیر حبس‌های نامحدود و آنچه ‌فنون بازپرسی پیشرفته(همان شکنجه) ‌نامیده می‌شود، غیرآمریکایی هستند.

در این مورد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که عموم مردم به سمت نظرات جمهوریخواهان گرایش دارند.

 

کد خبر 119653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز