رییس مطالعات تخصصی امور پالایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: با تکمیل برخی طرحهای در دست اجرای توسعه پالایشگاههای کشور، ظرفیت پالایش نفت خام ایران در سال ‪ ۱۳۹۰‬به ‪ ۲‬میلیون بشکه در روز می رسد.

به گزارش ایرنا مهندس علی سلماسیان روز افزود: ظرفیت پالایش نفت خام کشور به ‪ ۲‬میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار بشکه در روز تا سال ‪ ۱۳۹۵‬افزایش خواهد یافت.

ظرفیت اسمی فعلی پالایش نفت خام پالایشگاههای کشور یک میلیون و ‪۳۲۰‬ هزار بشکه در روز است، درحالی که با بیش از ‪ ۳۰‬درصد این ظرفیت کار می‌کنند.

وی بااشاره به‌اجرای طرحهای برون مرزی، افزود: با ایجاد ‪ ۶۵۰‬هزار بشکه ظرفیت پالایش در کشورهای اندونزی، مالزی و سوریه، مجموع ظرفیت پالایش نفت خام کشور تا افق ‪ ۱۴۰۰‬به سه میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار بشکه در روز بالغ خواهد شد.

سلماسیان با اشاره به اینکه قرار است پالایشگاه ‪ ۳۰۰‬هزار بشکه‌ای در بندرعباس، ‪ ۲۵۰‬هزار بشکه‌ای در مالزی و ‪ ۳۰۰‬هزار بشکه‌ای در اندونزی احداث شود، گفت: همچنین قرار است یک پالایشگاه ‪ ۱۸۰‬هزار بشکه‌ای در شیراز و یک پالایشگاه ‪ ۱۰۰‬هزار بشکه‌ای در کرمانشاه احداث شود.

وی ضمن بیان اینکه بااحداث یک واحد ‪ ۱۰۰‬هزار بشکه‌ای جدید ظرفیت پالایش نفت خام پالایشگاه اراک از ‪ ۱۵۰‬هزار بشکه فعلی به ‪ ۲۵۰‬هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، از احداث یک واحد پالایشی جدید ‪ ۱۱۰‬هزار بشکه‌ای در پالایشگاه تبریز خبر داد.

سلماسیان سپس تصریح کرد، مزیت احداث یک واحد پالایشی جدید در مجاورت تاسیسات قبلی صرفه‌جویی در هزینه تامین نیروی انسانی و امکانات آب، برق و مخازن است.

وی اظهار داشت: برنامه کلان احداث پالایشگاه بر احداث پالایشگاه جدید در شهرهایی که پالایشگاه کوچکتری دارند، متمرکز است و در خصوص پالایشگاههای بزرگ شهرهای بزرگ، طرحهای ارتقای کیفیت پالایش برای تولید فرآورده‌هایی مانند سوخت پاک و دوستدار محیط‌‌ زیست و دارای حداقل گوگرد مد نظر می‌باشد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه از سال ‪ ۱۳۹۰‬به بعد تمامی فرآورده‌های نفتی منطبق با استانداردهای زیست محیطی اروپا در پالایشگاههای کشور تولید خواهد شد، گفت:بهره‌برداری از قراردادهای منعقده با شرکتهای خارجی برای تولید فرآورده‌های نفتی با حداقل ناخالصی و کیفیت عالی در پنج سال آینده شروع می‌شود.

کد خبر 11956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز