دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

دیلی تلگراف - ترجمه محمد کرباسی: سرویس حفاظت فدرال روسیه به تازگی بیش از 22 دامنه اینترنتی برای ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر این کشور ثبت کرده است که به عقیده بسیاری یک نشانه مهم از عزم جدی پوتین برای حضور قدرتمند در انتخابات است.

putin

سرویس حفاظت فدرال روسیه که ریشه‌های آن به سازمان اطلاعاتی اتحاد سابق جماهیر شوروی(ک‌گ‌ب) باز می‌گردد این دامنه‌های اینترنتی را با ترکیب واژه‌هایی مانند پوتین، انتخابات و 2012ثبت کرده است که نشان می‌دهد نخست‌وزیر قدرتمند روسیه برنامه ویژه‌ای برای مبارزه انتخاباتی در فضای مجازی دارد.

هر چند که پوتین هنوز به‌طور صریح قصد خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده روسیه را مطرح نکرده است اما تمامی شواهد نشان می‌دهد او نامزد اصلی این رای‌گیری مهم خواهد بود.

با وجود اینکه آتش سوزی‌های گسترده روسیه و نحوه امدادرسانی در این حادثه تأثیر منفی در محبوبیت مقام‌های ارشد روسیه داشته است اما نظرسنجی‌ها همچنان نشان می‌دهد که پوتین به راحتی خواهد توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2012 به پیروزی برسد.

هر چند پوتین هنوز هم تلاش دارد علاقه خود برای بازگشت به پستی که از سال2000 تا 2008 در اختیار داشته است مخفی نگه دارد اما همه می‌دانند که او همیشه می‌خواهد در خط اول قدرت روسیه باقی بماند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند مرد قدرتمند روسیه از حالا فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده تا به تدریج افکار عمومی این کشور را برای بازگشت خود به مقام ریاست‌جمهوری آماده کند؛ هر چند به عقیده مردم روسیه او هیچ وقت قدرت را در این کشور رها نکرده است.

در ماه‌های گذشته پوتین تلاش کرده است که با نمایش‌های مختلف به هر شکلی نظر افکار عمومی را به سوی خود جلب کند. او در جریان آتش‌سوزی‌های این کشور خودش هدایت یک هواپیمای اطفای حریق را بر عهده گرفت و شبکه‌های تلویزیونی مختلف بارها صحنه مانورهای او روی جنگل‌های روسیه را نشان دادند. او برای آماده کردن افکار عمومی گاهی در مقابل دوربین خبرنگاران سوار دوچرخه می‌شود، فیلم آموزش جودو منتشر می‌کند یا حتی وارد مسابقات جوانان می‌شود و برای آنها آواز می‌خواند!

هر چند ثبت دامنه‌های اینترنتی مختلف از نظر بسیاری نشان دهنده عزم جدی پوتین برای شرکت در انتخابات سال2012 است اما سخنگوی وی این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید این مسئله برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی صورت گرفته است.
پوتین به سبک ماموران سابق ک‌گ‌ب هیچ وقت عادت نداشته است که مسائل موردنظر خود را به صراحت اعلام و پیگیری کند.

او می‌داند که اعلام صریح او برای شرکت در انتخابات به مخالفانش اجازه برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای آینده و مقابله با حرکت‌های احتمالی وی را خواهد داد. ولادیمیر پوتین پرونده قطوری در سرکوب مخالفان خود دارد و به همین خاطر گروه‌های سیاسی روسیه دیمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری این کشور را بیشتر بازیگری برای آماده کردن صحنه جهت بازگشت پیروزمندانه وی به رأس قدرت می‌دانند.

حتی قبل از به قدرت رسیدن مدودف، این عقیده وجود داشت که او تنها ابزاری است تا مشکل قانون اساسی روسیه را برای پوتین حل کند و مرد قدرتمند روسیه پس از 2دوره متوالی حضور در کاخ کرملین بتواند بار دیگر پشت میز ریاست‌جمهوری بازگردد. شاید به همین خاطر بود که بسیاری کنایه‌های پوتین به برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا را چندان شوخی تلقی نکردند.

پوتین به تازگی در دیدار خود با نخست‌وزیر ایتالیا به شوخی حرف از باقی ماندن در قدرت تا 120سالگی زد. هر چند این حرف با خنده مطرح شد اما بسیاری عقیده دارند این مزاح در واقع عمق خواست پوتین را نشان می‌دهد؛ مرد قدرتمند روسیه به راحتی و خیلی زود، قدرت را در این کشور رها نخواهد کرد.

کد خبر 119170

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز