گروه بین‌الملل: شیعیان بحرین توانستند در انتخابات این کشور با به دست آوردن 18 کرسی از مجموع 40 کرسی پارلمان یک پیروزی چشمگیر کسب کنند.

انتخابات بحرین

رئیس کمیسیون انتخابات بحرین اعلام کرد که تمامی 18 نامزد حزب الوفاق (مهم‌ترین حزب شیعه این کشور) توانسته‌اند در دور اول انتخابات حد نصاب لازم را برای ورود به پارلمان این کشور به دست بیاورند. این حزب در انتخابات سال 2006 موفق به کسب 17کرسی پارلمان شده بود و موفقیت مجدد این حزب جایگاه مناسب آن را در میان افکار عمومی این کشور نشان می‌دهد.

شیخ علی سلمان، از روحانیون بلندپایه شیعه بحرین و رهبر حزب الوفاق با استقبال از نتیجه انتخابات، روز گذشته خواهان «نگاه مثبت تر» دولت بحرین به شیعیان شد.وی گفت: مهم‌ترین پیام برای دولت این است که الوفاق بزرگ‌ترین انجمن سیاسی بحرین به حساب می‌آید. این مسئله بیانگر تمایل ملت بحرین به ایجاد تغییر است. ما از گروه‌ها و مسئولان رسمی این کشور می‌خواهیم که به این تمایل ملت بحرین احترام بگذارند.

براساس نتایج اعلام شده، چند نفر از نامزدهای مستقل هم در دور نخست به پارلمان راه یافتند اما از آنجا که تکلیف چند کرسی پارلمان و شوراهای شهر در دور اول انتخابات روشن نشد، تعدادی از نامزدها باید در دور دوم انتخابات شرکت کنند. کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که تکلیف 9 کرسی پارلمان این کشور با رای‌گیری در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر بحرین روز شنبه در حالی برگزار شد که از مدت‌ها پیش گروه‌ها و احزاب مخالف، نگرانی‌های خود را درباره نحوه برگزاری این انتخابات ابراز کرده بودند. مقام‌های بحرینی اعلام کرده‌اند که در چندین مورد تخلف مشاهده شده اما در کل این انتخابات عادلانه بوده است.

این در حالی است که رهبر حزب الوفاق روز گذشته بار دیگر با انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات اعلام کرد که مقام‌های انتخاباتی مانع از رای دادن حداقل 890 رای‌دهنده در مناطق شیعه‌نشین به بهانه نبودن نام آنها در فهرست واجدین شرایط شده‌اند. شیخ علی سلمان تاکید کرده است که حزب وی انتظار آرای بیشتری را داشته است.

مسئولان کمیسیون انتخابات بحرین اعلام کرده‌اند 67 درصد واجدین شرایط رای دادن این کشور کوچک در انتخابات شرکت کرده‌اند. مساحت بحرین 750کیلومتر مربع است و جمعیت آن براساس آمارگیری سال 2008، 791هزار نفر تخمین زده می‌شود. همچنین یک زن توانسته است در انتخابات این دوره به پارلمان این کشور راه‌پیدا کند.

اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما زمامداران این کشور سنی مذهب هستند. شیعیان بحرین با اعتراض به دولت این کشور می‌گویند با آنها مانند «شهروند درجه 2» رفتار می‌شود.شیخ علی سلمان رهبر الوفاق در زمان رقابت‌های انتخاباتی با انتقاد صریح از خاندان آل‌خلیفه که با حمایت کشورهای غربی قدرت را در این کشور از سال 1783 در اختیار دارد اعلام کرد که قدرت در این کشور باید تقسیم شود. در روزهای قبل از برگزاری انتخابات چندین فعال شیعه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت بحرین در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی با ادعاهایی چون تلاش برای براندازی حکومت و دخالت در اقدامات تروریستی، صدها فعال بحرینی از جمله 23 رهبر گروه‌های شیعه را دستگیر کرد تا مانع نامزدی یا فعالیت آنها در انتخابات این کشور شود. این در حالی است که شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در مقابل اعتراض‌های گروه‌های حقوق بشر مدعی شده است که این موج از دستگیری‌ها ارتباطی با انتخابات نداشته است.

به همین خاطر و با نگرانی از گسترش اعتراض‌های شیعیان این کشور انتخابات پارلمانی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و نیروهای امنیتی در بسیاری از مناطق این کشور مستقر شده بودند. بالگردهای تجسس هم برای جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت روزانه در حال گشتزنی در مناطق شیعه‌نشین بودند.

این در حالی است که پیروزی شیعیان در انتخابات بحرین بدون شک نگرانی مقام‌های آمریکایی را که به این کشور همواره به‌عنوان یکی از متحدان اصلی خود نگاه کرده‌اند به‌دنبال خواهدداشت. با وجود اینکه محدودیت‌های اعمال‌شده علیه شیعیان بحرین که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند از سوی خاندان حاکم و سنی ادامه دارد آمریکا به خاطر منفعت خود در این کشور تاکنون موضع‌گیری جدی در این رابطه نداشته است. قرار است 23 فعال گروه‌های شیعه هفته آینده در این کشور به اتهام طراحی کودتا محاکمه شوند.

کد خبر 119098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز