جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ده‌ها هزار نفر از مردم بحرین روز گذشته مراسم خاکسپاری 4 کشته شده تظاهرات روز پنجشنبه این کشور را در حالی برگزار کردند که تانک‌‌‌ها و نیروهای نظامی، خیابان‌های منامه را قرق کرده‌اند.

تانک در  خیابان

نیروهای امنیتی بحرین روز پنجشنبه برای سرکوب تظاهرات مردم این کشور که خواستار اصلاحات سیاسی و حقوق برابر برای همه اقوام بودند از خشونت بسیاری استفاده کردند که باعث کشته شدن حداقل 4 نفر و زخمی شدن بیش از 150 نفر دیگر از جمله تعداد زیادی زن و کودک شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که صدها نیروی نظامی و امنیتی یمن روز پنجشنبه به تجمع آرام مردم در میدان لؤلؤ(مروارید) پایتخت حمله و از هر وسیله‌ای از جمله چماق و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن آنها استفاده کردند.

مردم عزادار بحرین درحالی‌که پلاکاردهایی علیه خاندان حاکم آل‌خلیفه در دست داشتند با شعار «انقلاب انقلاب تا پیروزی» اعلام کردند که حاضرند برای ایجاد تغییرات در کشورشان جانشان را فدا کنند. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد دستور وزیر بهداشت بحرین برای استفاده‌نشدن از خودروهای اورژانس برای انتقال مجروحان درگیری‌های این کشور باعث تظاهرات اعتراض‌آمیز بیش از 4هزار پزشک و پرستار شده است.

در جریان ناآرامی‌های کم نظیر اخیر بحرین که از هفته گذشته آغاز شده تاکنون براساس آمارهای رسمی حداقل 7 نفر کشته و بیش از 230 نفر دیگر به‌شدت مجروح شده‌اند. روز پنجشنبه به‌دنبال حمله نیروهای امنیتی به معترضان در این کشور، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش در خیابان‌های منامه، پایتخت این کشور مستقر شدند و نیروهای نظامی با برپایی پست‌های ایست‌بازرسی تلاش کردند از گسترش ناآرامی‌ها در این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج‌فارس جلوگیری کنند.

علاوه بر این دولت بحرین با نگرانی از اعتراضات اکثریت شیعه این کشور برگزاری هر نوع تجمع در این کشور را ممنوع کرده است. گفته می‌شود دولت همچنین شبکه اینترنت را برای جلوگیری از دسترسی کاربران به‌شدت مختل کرده است.
سرکوب شدید مردم بحرین که بیش از 70درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند اکنون باعث افزایش ناآرامی‌ها در این کشور شده و درخواست اولیه معترضان برای اصلاح قانون اساسی و حقوق برابر برای شیعیان به تلاش برای سقوط حکومت پادشاهی خاندان خلیفه از قدرت تبدیل شده است.

اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما حکومت در این کشور از 200 سال پیش در دست خاندان سنی مذهب آل‌خلیفه است که با شیعیان برخوردی تبعیض‌آمیز دارد. روز گذشته شیخ عیسی قاسم، یکی از رهبران شیعیان این کشور در جریان برگزاری نماز جمعه، حمله نیروهای امنیتی به مردم را یک قتل عام خواند.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین سه‌شنبه هفته گذشته با ابراز نگرانی از گسترش اعتراضات در اقدامی نادر با یک سخنرانی تلویزیونی به خانواده 2 کشته‌شده اولیه تظاهرات که آنها را «پسران عزیز کشور» خواند تسلیت گفت. این اقدام هم نتوانست مانع از ادامه تظاهرات معترضان در این کشور شود که حکومت آن یکی از متحدان بسیار نزدیک آمریکا در طول سال‌های گذشته بوده است.

بحرین جمعیتی حدود یک‌میلیون نفر دارد اما مدت‌هاست که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و برای واشنگتن اهمیتی استراتژیک مانند عربستان سعودی در منطقه دارد. به همین خاطر درخواست معترضان برای سقوط خاندان آل خلیفه به‌شدت باعث نگرانی مقام‌های دولت آمریکا و متحدان غربی این کشور شده است.به‌دنبال سرکوب گسترده مردم بحرین، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تنها اعلام کرد که دولت این کشور از اصلاحات واقعی و معنادار در بحرین حمایت می‌کند.

وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای بحرینی‌ خود نگرانی عمیق آمریکا را از ناآرامی‌ها در این کشور اعلام کرد. سفارتخانه آمریکا در بحرین به‌دلیل تحولات امنیتی و تظاهرات‌های مردمی تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم روز گذشته خواستار توقف حملات نیروهای امنیتی به مردم بحرین شد.

این در حالی است که خالد آل‌خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس با اشاره به اینکه تظاهرات معترضان باعث ایجاد تفرقه در این کشور شده حمله نیروهای امنیتی به مردم در میدان لؤلؤ را ضروری دانست! وزیران امور خارجه کشورهای عضو این شورا بعد از این نشست فوق العاده در منامه حمایت خود را از دولت بحرین اعلام کردند.

به‌دنبال سرکوب گسترده مردم، نمایندگان حزب الوفاق در اعتراض به دولت این کشور استعفای دسته‌جمعی خود از پارلمان را اعلام کردند. موجی که گفته می‌شود از انقلاب مردم مصر و تونس به بحرین رسیده است با سرکوب شدید نیروهای امنیتی بعید است به‌زودی آرام شود و بسیاری احتمال می‌دهند میدان لؤلؤ به التحریری دیگر تبدیل شود.

کد خبر 128578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز