همشهری آنلاین: عضو شورای سیاستگزاری جشنواره تخصصی ایران بانک 2010 با ارائه آمارهایی از وضعیت فعالیت‌های بانک‌های الکترونیک کشوربه تشریح برخی از این فعالیت‌ها پرداخت.

ایران بانک 2010

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری  جشنواره تخصصی ایران بانک 2010 ،ابوالحسن معصومی، کارشناس بانکی و عضو شورای سیاستگزاری جشنواره بین‌المللی «ایران بانک 2010»  با بیان این مطلب تصریح کرد: بانکداری الکترونیک بر مبنای نظام تجارت الکترونیک،‌مبادله‌ها و نظام پرداخت الکترونیک تعریف شده است.

وی با اشاره به لزوم تجهیز سیستم بانکی برای پیاده سازی الگوی تجارت الکترونیک به ابزارهای پرداخت الکترونیک زیرساخت‌های ابزاری (سخت‌افزارها و نرم افزارها) و مفهومی (قوانین، مقررات و استانداردها) را از ارکان زیرساخت‌های اقتصادی در نظام‌های پرداخت الکترونیک ذکر کرد و توسعه نظام‌های پرداخت را مبتنی بر بانکداری الکترونیک دانست.

معصومی با تاکید بر اهمیت این ابزارها و اینکه کدام سازما‌ن‌ها و با چه کیفیتی درگیر پرداخت الکترونیک در کشور شده‌اند، افزود: ساختار ابزارها در نظام پرداخت الکترونیک به 3 عامل اتوماسیون درون بانک‌ها، اتوماسیون بین بانکی و ارتباطات بین بانکی بین‌المللی بستگی دارد که در این راستا نظام بانکی باید اتوماسیون بین بانکی را برقرار کرده و ارتباطات با بانک مرکزی هم باید توسط شرکت جامع انفورماتیک بانک مرکزی با بانک‌ها به منظور بومی‌سازی استانداردها و اصلاح استانداردها مبتنی بر قواعد کشور صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح ابزارها و تجهیزات الکترونیک، کارت‌های الکترونیک را بخشی از این ابزارها ذکرکرد و گفت: بالغ بر یکصد میلیون نفر در کشور دارای کارت برداشت هستند.

معصومی افزود: خودپردازها در سطح شعب یا بیرون شعب دومین ابزار الکترونیک هستند که در حال حاضر حدود 197 هزار خودپرداز در اختیار شبکه بانکی است و از این تعداد 73 درصد در استان‌ها و 27 درصد در تهران مستقر شده است.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره دستگاه‌های پایانه فروش (POS) را نیز در زمره تجهیزات الکترونیک آورد و گفت: تاکنون 256 هزار پایانه فروش در سطح کشور نصب شده که 70 درصد آن در استان‌ها و 30 درصد آن در تهران قرار گرفته است.

وی با اشاره به پایانه شعب (pinpad) به عنوان دیگر ابزار در نظام پرداخت‌های الکترونیک تعداد آنها را 36 هزار و 400 پایانه در سطح شعب بانک‌های کشور ذکرکرد و گفت: از این میزان 88 درصد در تهران و 11 درصد در شهرستان‌ها مستقر شده که البته هدف از ترویج بانکداری الکترونیک هدایت مردم به سمت عملیات بیرون بانک و افزایش پایانه‌های فروش است.

وی همچنین با اشاره به اینکه میانگین کارت‌های صادره نسبت به خودپردازها از آمار مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: استان مازندران در تعداد کارت‌های صادر شده با بیش از 5/3 میلیون کارت رتبه ششم را داراست و از بین 18 هزار و 800 دستگاه پایانه فروش، 691 دستگاه دارد که در سطح کشور رتبه مناسبی است.

عضو شورای سیاستگزاری جشنواره تخصصی ایران بانک 2010 از بررسی کیفیت سرویس دهی بانک‌ها به تجار، فعالان اقتصادی و عامه مردم در این جشنواره خبر داد و گفت: متوسط تراکنش‌های موفق ماهانه، خودپردازهای هر بانک نسبت کارت صادره به خودپرداز، پایانه فروش و پایانه شعب بررسی خواهد شد.

وی در مورد بررسی وضعیت تراکنش بانک‌ها به 50 نوع تراکنش بانکی اشاره کرد و افزود: دریافت وجوه توسط کارت‌ها ، مانده گیری ، انتقال وجه، پرداخت قبوض، واریز حساب و ... در آیتم‌های تراکنشی بانک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
معصومی تصریح کرد: شاخص‌هایی مانند پرداخت قبوض و انتقال وجه در بررسی تراکنش‌ها کلان‌تر است تا مانده گیری که به خودی خود منجر به گسترش مبادله‌های الکترونیک نخواهد شد.

معصومی با اشاره به اینکه برای بیش از 50 درصد جمعیت کشور کارت بانکی صادر شده است، برگزاری چنین جشنواره‌ای را برای نمایان تر شدن انواع خدمات بانکی به ویژه در بخش بانکداری الکترونیک حائز اهمیت دانست و افزود: میزان پوشش دهی شبکه فروش بانک‌ها و تراکنش‌های الکترونیک موفق به ویژه در مورد پایانه‌های فروش و به کارگیری ابزارهای مناسب خدمات دهی توسط بانک‌ها به ویژه در بحث نرم افزاری از موارد تاثیرگذار بر مطلوبیت عملکرد یک بانک است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این راستا آخرین اطلاعات از بانک مرکزی اداره انفورماتیک و اداره نظام‌های پرداخت این بانک گرفته خواهد شد.

عضو شورای سیاستگزاری جشنواره تخصصی ایران بانک 2010 در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در 3، 4 سال اخیر تمام بانک‌ها سعی بر به روز کردن تجهیزات خود کرده‌اند اما بخش اعظمی از تراکنش‌های ناموفق مربوط به زیرساخت‌هاست.
وی با اشاره به اینکه حجم عملیات برروی سیستم شتاب زیاد شده و به طور متوسط ماهانه 144 میلیون تراکنش انجام می شود که با احتساب آمار روزانه، این میزان به 4 هزار و 800 تراکنش می‌رسد، افزود: به این ترتیب هر خودپرداز به طور متوسط روزانه 225 هزار تراکنش انجام می‌دهد که بسیار سنگین است.

این کارشناس بانکی برای رفع این معضل تاکید کرد که بانک‌ها باید از مخابرات پهنای باند بیشتری دریافت کنند.
وی افزود: تعریف نظام یکپارچه بین بانکی (COREBANKING) نیز در این راستا بیش از پیش برای همپوشانی بانک‌ها و رفع نیازها ضرورت می‌یابد.

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بانک‌ها یکی از اضلاع مثلث تجارت الکترونیک هستند ، خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی به صورت عام و مسوولان اقتصادی اعم از بانک مرکزی و مجموعه نظام بانکی و دیگر مسوولان ذی‌ربط به صورت خاص باید برای ساماندهی بازرگانی بین‌المللی وارد شوند حتی هنوز بانک‌های عامل گشایش کننده و پرداخت کننده اعتبار زیرساخت‌های الکترونیکی لازم را برای ورود به عرصه تجارت الکترونیک فراهم نکرده‌اند.
وی افزود: صادرات و واردات در دوره‌های رونق و رکود باید بررسی شده و مباحث و راهکارها پیوسته مورد ارزیابی قرار بگیرند.
به همین جهت یکی از روزهای جشنواره به بانکداری بین‌المللی اختصاص یافته است.

این کارشناس بانکی در ادامه سخنان خود به ضرورت ارتباط بانک‌ها به خصوص در حوزه‌های شهرستانی با اصناف و بخش‌ها به صورت مستقیم تاکید کرد و گفت: علاوه بر این بانک‌ها باید به سمت ترویج کارت های اعتباری حرکت کنند طوری که مشتریان اعتباری هر بانک که شناخته شده هم هستند، تا سقف 5 میلیون تومان اعتبار در حساب جاری بگیرند که این امر با فرهنگ‌سازی و آموزش بانک‌ها باعث نیاز نداشتن به جابه‌جایی پول فیزیکی خواهد شد.

این کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه مدیران روابط عمومی بانک‌ها با دارا بودن نقش کلیدی موثر قادر به شناسایی بازخورد کیفیت خدمات بانکی هستند، خاطرنشان کرد: مدیران روابط عمومی باید نمایندگانی از حوزه‌های مختلف در سطح وسیع برای بررسی تکنیک‌ها داشته باشند و در دوران برگزاری جشنواره میزان رضایت عموم از خدمات بانکی‌شان را بررسی کرده و از کم و کیف اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خدمات بانکی مطلع شوند.چرا که بهترین نتیجه‌ها زمانی حاصل خواهد شد که به جای ارزیابی توسط مسوولان جشنواره خود به ارزیابی عملکردها بپردازند و اینکه چقدر توانسته‌اند، عملکرد مثبت داشته باشند.

کد خبر 119093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز