یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

در یک سال اخیر ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک شبکه بانکی کشور، رشد چشمگیری داشته است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، در یک سال منتهی به اردیبهشت امسال تعداد کارت‌ها، خودپردازها و پایانه‌های فروش بانک‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و متعاقبا تعداد تراکنش‌‌های الکترونیکی و اینترنتی بانک‌ها نیز افزایش یافته است.

شمار کارت‌های بانکی صادره توسط بانک‌های دولتی و خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری طی یک سال منتهی به اردیبهشت امسال 55درصد افزایش پیدا کرده است.تعداد کارت‌های بانکی صادره تا پایان اردیبهشت امسال از 64میلیون و 758هزار کارت فراتر رفته است. تعداد کارت‌های بانکی در اردیبهشت سال گذشته 41میلیون و 715هزار دستگاه بود که طی یک سال 55درصد بیشتر شده است.

همچنین در حالی که در اردیبهشت سال گذشته تعداد دستگاه‌های خودپرداز 10هزار دستگاه، پایانه‌های فروش 472هزار دستگاه و پایانه‌های داخل شعب 22هزار دستگاه بود، در عرض یک سال، تعداد دستگاه‌های خودپرداز به 13هزار و 190دستگاه، پایانه‌های فروش (دستگاه‌های pos) به 772هزار دستگاه و پایانه‌های داخل شعب به بیش از 27هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است.

رشد تراکنش‌ها

در اردیبهشت امسال مشتریان بیش از 91میلیون بار از دستگاه‌های خودپرداز استفاده کرده‌اند. در اردیبهشت سال قبل تعداد تراکنش‌های مورد استفاده از دستگاه‌های خودپرداز 61میلیون تراکنش بود. میزان موارد استفاده از پایانه‌های فروش نیز از 8/4میلیون تراکنش در اردیبهشت سال 87 به 8/11میلیون تراکنش در اردیبهشت سال‌جاری افزایش پیدا کرده است.

کل مبالغ تراکنش‌های صورت گرفته در دستگاه‌های خودپرداز در اردیبهشت امسال 5800میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم 1880میلیارد تومان سال قبل رشد چشمگیری نشان می‌دهد. مبلغ تراکنش‌های صورت گرفته در پایانه‌های فروش نیز از 275میلیارد تومان در اردیبهشت سال قبل به 620میلیارد تومان رشد پیدا کرده است.براساس آمار بانک مرکزی، تا پایان سال 87 تعداد‌مشتریان خدمات تلفن‌بانک در کشور 28میلیون نفر، تعداد مشتریان خدمات اینترنتی بانک‌ها 5/3میلیون نفر و تعداد مشتریان خدمات تلفن همراه بانک‌ها 183هزار نفر بوده است.

در سال گذشته تعداد مشتریان استفاده‌کننده از خدمات تلفنی برای پرداخت قبوض 4/10میلیون نفر و تعداد مشتریان استفاده‌کننده از خدمات تلفنی برای دریافت صورتحساب 9/10میلیون نفر است. تعداد مشتریان بانک‌ها که به‌صورت اینترنتی صورتحساب خود را چک کرده‌اند 5/1میلیون نفر و تعداد افرادی که از طریق اینترنتی قبوض خود را پرداخت کرده‌اند، 5/3میلیون نفر بوده است. این در حالی است که کل حساب‌های بانکی شبکه بانکی کشور بیش از 168میلیون حساب است.

کد خبر 86254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز