چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

رضا کربلایی: دردسر خودپردازهای بانک‌ها برای مردم آن هم در ایام تعطیل و شب‌ها که انتظار ارائه خدمات الکترونیکی جدی‌تر می‌شود، همچنان باقی است.

در تعطیلات اخیر نیز بار دیگر خرابی برخی خودپردازها برای برخی شهروندان دردسرساز شد. دست‌کم اینکه با گذشت نزدیک به یک دهه از گام‌نهادن بانک‌های ایران به عرصه بانکداری الکترونیکی هنوز خلأها و خطاهای فنی دستگاه‌های خودپرداز کاهش نیافته است و به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی سیاستی جز جریمه بانک‌ها در قبال تراکنش‌های ناموفق در دستور کار خود ندارد.

افزون بر این، مشکلات ناشی از سرعت پایین اینترنت در ایران و دشواری‌های پیش‌روی مردم در دسترسی آسان به خدمات بانکداری اینترنتی باعث شد تا به‌رغم تبلیغ فراوان بانک‌ها مبنی بر ارائه خدمات الکترونیکی اعم از خدمات تلفن همراه، اینترنت و نظایر آن همچنان مشتریان بانک‌ها به جای استقبال از این خدمات به مراجعه حضوری یا استفاده از خودپردازها روی آورند.

به‌نظر می‌رسد دسترسی آسان و یکسان به خدمات نوین بانکی ورای تبلیغات رنگارنگ بانک‌ها، نیاز به راهبردی شفاف برای تقویت زیرساخت‌های فنی- مخابراتی برای افزایش سرعت نقل و انتقال وجوه داشته و  از سوی دیگر  سازوکار نظارتی دقیق بر کیفیت خدمات ارائه شده بانک‌ها با هدف تقویت اعتماد عمومی  ضروری است.

به یقین اصل مشتری‌‌مداری در دنیای به‌شدت در حال پیشرفت بانکداری، مفهومی است که سازوکارهای اجرایی آن باید به‌گونه‌ای تعریف شود که خطاهای فنی یا ضعف نظارتی بانک‌ها نباید به حقوق مشتریان بانک‌ها لطمه بزند.

قطع شبکه، کار نکردن برخی خودپردازها، نداشتن وجه کافی، گرفتن کارت‌های بانکی از سوی خودپردازها و دشواری‌های پس از آن برای دریافت کارت در روزهای غیرتعطیل و خرابی‌های جورواجور خودپردازها نشان می‌دهد که هنوز اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق مشتریان بانکداری الکترونیکی در ایران همچنان نادیده گرفته می‌شود. این مسئله حتی باعث نگرانی مردم به‌ویژه در ایام تعطیل و هنگام اضطرار برای دسترسی به حساب‌های بانکی خویش و دریافت پول یا نقل و انتقال وجوه بین حساب‌ها شده است که اکتفا کردن به جریمه بانک‌های دارای نقص فقط به سود بانک مرکزی خواهد بود.

قرار است بانک مرکزی در ماه‌های آینده نسبت به رتبه‌بندی بانک‌های داخلی اقدام کند و کاش ارزیابی بانک‌ها از حیث ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی با بانک‌های منطقه صورت گیرد تا فاصله ما با دیگران ملاکی برای قضاوت باشد.

به یقین گسترش کمی خدمات نوین براساس آخرین فناوری‌های بانکداری الکترونیکی جای تحسین دارد اما شرط کافی نیست. مهم رضایت مشتری از دریافت خدمات بانکی است که دست‌کم در‌باره خودپردازها همچنان گلایه‌ها فراوان است.

کد خبر 110668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز