همشهری‌آنلاین: روزهای اول و دوم تیر 90 ثابت کرد که بانک‌داری الکترونیک و به‌ویژه نظام پرداخت سیستم بانکی کشور هنوز نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعلام واریز یارانه‌ها در بعدازظهر چهارشنبه باعث شد که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه حجم مراجعه به خودپردازها برای دریافت یارانه نقدی افزایش چشمگیری یابد و صف‌های طولانی در مقابل خودپردازها ایجاد شود.

در این میان برخی از بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی سیستم خودپردازهای خود را به روی شبکه شتاب بستند و به همین دلیل پاسخگوی کارتهایی غیر از کارت‌های بانک خود نبودند و نقل و انتقال وجوه از طریق شبکه شتاب تقریبا غیر ممکن شد.

از صبح چهارشنبه عده‌ی زیادی از مردم که فکر می کردند که مطابق معمول از اول ماه می‌توانند یارانه‌ها را برداشت کنند، مقابل خودپردازهای بانک‌ها تجمع کردند، اما اعلام شد که یارانه‌های نقدی از بعدازظهر در حساب‌ها قرار می‌گیرد که این اتفاق صرفا برای چند بانک افتاد و بقیه بانک‌ها قرار دادن وجوه در حساب‌ها را به روز پنجشنبه موکول کردند.

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در نقاط مختلف شهر نشان می‌دهد که عمده‌ بانک‌های خصوصی شبکه خود را به روی شبکه شتاب بستند و تنها پاسخگوی کارت‌های بانک خود شدند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از تمام بانک‌ها بانک‌هایی مثل شهر،‌ کارآفرین، پارسیان، سینا و دی بیشترین اختلال در شبکه را داشتند و تقریبا تمامی خودپردازهای خود را به روی شبکه شتاب قطع کرده بودند و این در حالی است که بسیاری از این بانک‌ها مدعی ارائه خدمات بسیار مدرن در زمینه بانک‌داری الکترونیک هستند.

در میان بانک‌های تازه خصوصی‌شده هم بانک ملت و بانک تجارت در بیشتر نقاط شهر شبکه خود را به روی شبکه شتاب بسته بودند و اوضاع خودپردازهای بانک صادرات کمی بهتر بود.

مطابق معمول گذشته عمده بار جوابگویی به دیگر کارت‌ها بر عهده خودپردازهای بانک ملی بود که معمولا در هنگام افزایش تراکنش‌ها سیستم خود را به روی شتاب نمی‌بندد و با وجود دارا بودن 25 درصد از حساب‌های معرفی شده برای واریز وجوه یارانه نقدی، پاسخگوی دیگر کارت‌ها هم هست و نقل و انتقال وجوه از طریق خودپردازهای این بانک ممکن بود.

به نظر می‌رسد که موضوع واریز یارانه‌ها هر ماه دو تا سه روز اختلال شدید در شبکه شتاب و سامانه خودپردازهای بانک‌ها به وجود می‌آورد و این روند تکراری طی چند ماه گذشته تکرار شده و هیچ تصمیم عاجلی برای آن گرفته نشده است. مسوولان بانک مرکزی هم مانند گذشته در مورد قطع کردن شتاب از سوی برخی بانک‌ها ابراز بی اطلاعی و آن را انکار می‌کنند

کد خبر 138457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز