گروه شهری: انتشار خبر تکمیل و راه‌اندازی مرکز حراج اشیای تاریخی از سوی معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی انتقاد استادان و کارشناسان باستان‌شناسی را برانگیخت.

auction

سید مسعود علویان صدر، معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی این بازاربه خبرگزاری فارس اعلام کرد: بازار خرید و فروش اشیای تاریخی تا قبل از پایان پاییز در مناطق آزاد کیش و قشم راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: آیین‌نامه‌ای تحت عنوان حمایت از مالکان و فروشندگان اموال فرهنگی و تاریخی مجاز به تصویب هیأت وزیران رسیده است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مکلف به مکا‌ن‌یابی مناسب برای آن شد. علویان صدر تصریح کرد: در همین راستا 2منطقه آزاد کیش و قشم به‌عنوان مکان‌های مناسب برای بازار خرید و فروش اشیای تاریخی انتخاب شده و قرار است در هر دو منطقه، این بازار‌ها راه‌اندازی شود.

لیلا پاپلی، استاد رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران در ارتباط با راه‌اندازی این مرکز به همشهری گفت: مسئله این است که متأسفانه مدیران میراث فرهنگی کشور به اشیای تاریخی فقط نگاه مادی دارند. تاریخ مصرف موردی هم که خبر آن منتشر شده مربوط به اوایل قرن 19 است. وی افزود: دیدگاهی که وجود دارد به‌شدت خطرناک است و کسانی که این حرف را می‌زنند اهمیتی برای هویت ایران قائل نیستند.

تیرماه امسال بود که خبر راه‌اندازی بازار حراج اشیای تاریخی در جزیره کیش از سوی ام‌البنین گرگانی، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد و البته واکنش شدید رئیس سازمان میراث فرهنگی را نسبت به انتشار بدون مجوز این خبر برانگیخت. پس از آن، شهرام زارع استاد رشته باستان‌شناسی درباره راه‌اندازی این مرکز به همشهری گفته بود: با شروع چنین حراجی راه برای اعراب حاشیه خلیج‌فارس بازمی‌شود تا با ثروتی که دارند این اشیا را خریداری کرده و در موزه‌های ساختگی خود و به نام خودشان آنها را جای دهند.

کد خبر 119011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز