چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

مدیر طرح ملی مستند‌سازی‌ خانه‌های ایرانی گفت: در قالب اجرای طرح ایجاد مراکز تجاری، اقامتی و تفریحی در محدوده آرامگاه شاهچراغ، در 7هکتار از بافت تاریخی این شهر، 87 خانه تاریخی و چندین حمام و مسجد قدیمی با‌ارزش تخریب شد

shiraz

علیرضا گل گلی به مهر گفت: در سفر اخیر هیأت دولت به استان فارس برخی از مسئولان استانی از رئیس‌جمهور خواستند تا از بافت تاریخی شیراز دیدن کند. مسئولان حضور معتادان و وضع اسفبار خانه‌های متروک در بافت تاریخی شیراز را دلیل اصرارشان برای تخریب این بافت اعلام کردند و خواستند تا محدوده اطراف آرامگاه شاهچراغ تخریب و بهسازی شده و به جای آن برای زائران، مراکز اقامتی و تفریحی ساخته شود.

گل‌گلی ادامه داد: هنوز بحث جدا نگه داشتن بافت فرسوده از بافت تاریخی برای مسئولان استان تفهیم نشده است و از نظر آنها خانه‌های تاریخی با خانه‌های فرسوده تفاوتی ندارند.مدیر طرح ملی مستند‌سازی‌ خانه‌های ایرانی با بیان اینکه اکنون قرار است تخریب بافت تاریخی گسترده‌تر شده و در محدوده 57 هکتاری از بافت تاریخی شیراز رخ دهد،

گفت: در 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز927 خانه تاریخی و هزار و 236 خانواده وجود دارد که بیش از 500 خانه آن به لحاظ تاریخی و تزئینات منحصربه‌فرد آیینه کاری شیرازی در حد فوق‌العاده است. همچنین در این محدوده تعداد زیادی خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. علاوه بر آن خانه و مسجد نصیرالممالک هم در در این محدوده قرار دارد.

گل گلی تصریح کرد: جالب اینجاست که بدون موافقت سازمان میراث فرهنگی که متولی اصلی حفاظت از این بافت به شمار می‌آید، تخریب و تغییرات زیادی به‌وجود آمده است. وی بیان کرد: اکنون بسیاری از خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی شیراز علامت‌گذاری شده تا اقدامات لازم به سرعت انجام شود.

چندی پیش جلسه‌ای با حضور جمعی از مسئولان استان فارس درباره تخریب بافت تاریخی شهر شیراز برگزار شده بود اما شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی فارس و کارشناسان آن با تخریب بافت تاریخی مخالفت کرده‌اند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی فارس نیز پیش از این گفته بود که اگر بافت تاریخی شیراز را تخریب کنند، استعفا می‌دهم.

در همین حال، محسن معین عضو شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شهر شیراز پیش از این گفته بود: متأسفانه 250 هکتار از‌کل 350‌هکتار وسعت بافت تاریخی شیراز توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به‌عنوان حریم 400 اثر تاریخی موجود در این بافت اعلام شده است.

وی این اقدام را علتی برای ایجاد تنگناهای بیشتر بر سر راه بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شیراز عنوان کرد و سازمان میراث فرهنگی کشور را سازمانی نامید که عده‌ای در آن تصمیم‌گیری کرده و اعمال نظر می‌کنند و با اینکه در جلسات حاضر نیستند، اما نفوذ دارند. تنها خانه بادگیردار شهر شیراز نیز که به خانه اربابی معروف بود، اواخر سال گذشته تخریب شد.

کد خبر 117281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز