همشهری آنلاین: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آستانه یکصدمین سالگرد مشروطه روز دوشنبه 19 تیر 1385 مصادف با 14 جمادی الثانی و سالروز صدور فرمان مشروطیت در تقویم هجری قمری، همایش پژوهشی جریان های فکری مشروطیت را برگزار می کند.

به گزارش همشهری آنلاین در این همایش نهادهای دست اندرکار تاریخ معاصر چون موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و همچنین با مشارکت مجمع هماهنگی کانون های اسنادی و تاریخ پژوهشی کشور، مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بنیاد تاریخ ، مرکز بررسی های تاریخ ، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با کتابخانه ملی همکاری می کنند.

علی اکبر اشعری رئیس کتابخانه ملی در باره نحوه برگزاری این همایش گفت: فراخوان مقالات این همایش یک روزه از مدتی قبل اعلام شده  بود، ولی این فراخوان به صورت عمومی اعلام نشد و چون فرصت کم بود، به افرادی که در زمینه تاریخ مشروطیت کارهای مناسبی کرده بودند اطلاع داده شد که مقالات خود را ارسال کنند که  تا کنون در حدود 20 مقاله به دست ما رسید. البته همه این مقالات در همایش ارائه نخواهد شد بلکه تعدادی از آنها مطرح می شود و همگی در مجموعه ای به این مناسبت منتشر خواهد شد.
به گفته اشعری  در کنار برگزاری این همایش اسناد مشروطیت نیز در نمایشگاهی که درجنب این همایش برپا خواهد شد ،  در معرض بازدید قرار خواهد گرفت. 
وی گفت :کتابخانه ملی قصد دارد به زودی اسناد مرتبط با مشروطیت را در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی به نمایش بگذارد و علاقه مندان به تاریخ مشروطیت می تواند با مراجعه به سایت کتابخانه ملی این اسناد را مطالعه کنند.

نمائی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی

در نشست صبح و افتتاحیه این همایش که از ساعت 9 صبح تا 12 به طول می انجامد دکتر محمد رجبی با عنوان تقابل اندیشه جمهوری خواهی و استبداد در مشروطه ، دکتر علی اکبر ولایتی با عنوان طرازاول، محمد جواد صاحبی با عنوان مشروطه یک بستر و دو رویا ، مهدی انصاری با عنوان مشروطه مشروعه و غلامرضا جلالی با عنوان بررسی تطبیقی آراء علمای موافق و منتقد مشروطه ارئه می شود.  

 درنشست دوم این همایش که از ساعت 13 تا 16 ادامه دارد دکتر رضا داوری درمورد مبانی فکری و نظری مشروطه ، رسول جعفریان در مورد امکان یا امتناع ترکیب مشروطه و مشروعه ، دکتر مهدی صلاح با عنوان برسی آرائ چند تن از نخبگان مشروطه ، دکتر غلامحسین زرگری نژاد در مورد مشروطه از نگاه آخواند خراسانی و دکتر حسین آبادیان با عنوان مناقشه شیخ یزدی بر آراء سید حسین اردبیلی سخن خواهند گفت. 

در نشست سوم همایش نیز  محمد حسن رجبی با عنوان تطور آرمان ها و رهبری مشروطیت ، روح الله حسینیان با عنوان نگرشی بر آرمان و ایدئولوژی مشروطه ، محمد صادق مزینانی با عنوان تمایزات دو جریان دینی و غربگرا در مشروطه و سید مصطفی تقوی درباره رهبری فکری در مشروطه سخن می گویند.

کد خبر 1190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز