همشهری آنلاین: تلویزیون الجزیره به نقل از پایگاه اینترنتی ویکی لیکس (Wikileaks) از قتل "صدها" غیرنظامی عراقی در ایست بازرسی‌های آمریکا خبر داد.

خبرگزاری اتریش از دوبی گزارش داد، این شبکه تلویزیونی روز جمعه خبر داد این ها در سند محرمانه نظامی آمریکا درباره جنگ در عراق آمده است که در اختیار ویکی لیکس قرار دارد.

این پایگاه اینترنتی پیش از این انتشار تعداد بسیاری از اسناد محرمانه نظامی آمریکا درباره جنگ عراق را اعلام کرده بود.

شکنجه و سوءاستفاده

الجزیره جمعه شب خبر داد، این سند "شمار بسیاری از موارد شکنجه و سوءاستفاده از بازداشت شدگان عراقی توسط پلیس و سربازان عراقی" را اثبات می کند. آمریکا بر شکنجه هایی که به صورت دولتی انجام گرفته، سرپوش گذاشته است.

الجزیره به نقل از ویکی لیکس ادامه داد، بر اساس این سند، ارتش آمریکا دستور داشت که ضد شکنجه وارد عمل نشود.

ویکی لیکس ادامه می دهد که در مجموع 400 هزار سند درباره جنگ عراق از تاریخ اول ژانویه 2004 تا 31 دسامبر 2009 در اختیار دارد. از این اسناد می توان دریافت که موارد دیگری هم وجود داشته است که شرکت امنیتی خصوصی آمریکا بلک واتر غیرنظامیان را به قتل رسانده است. الجزیره اعلام کرد: "هیچ شکایتی در این باره مطرح نشده است". بخش انگلیسی این شبکه تلویزیونی قطری اعلام کرد از ساعت 23 به وقت محلی قطر مجموعه ای را از "اطلاعات جدید درباره عملیات نیروهای آمریکایی در جنگ عراق" پخش می کند.

بنا به اعلام پنتاگون، کارشناسان این وزارتخانه حدود 400 هزار سند محرمانه را که نقل قول شده اند، شناسایی کرده اند. یک سخنگوی پنتاگون گفت این مطالب "مواد خام خبری است که واحدهای نظامی ارایه داده اند".

پنتاگون: همه خبرها قدیمی است

اسناد محرمانه نظامی که چند روزی است وعده انتشار آن داده شده، از نظر پنتاگون چندان مطلب جدیدی ندارد. سرگرد کریس پرین (Chris Perrine)، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفت: احتمالا هیچ چیز غیرمنتظره چندانی وجود ندارد. همه اینها خبرهای دیروز است. بیشتر آنها مطالبی هستند که مدت ها پیش گزارش شده اند.

کد خبر 118933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز