گروه بورس: کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از رشد 100 درصدی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی‌ای هستند که وظیفه مدیریت سرمایه‌های مردمی را در سهام شرکت‌ها بر عهده می‌گیرند. در واقع این صندوق‌ها این امکان را به سرمایه‌گذارانی که از تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار نیستند می‌دهد که به سرمایه‌گذاری در بازار سهام بپردازند.

در همین رابطه ایمان مقدسیان، کارشناس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از رشد 100درصدی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال‌جاری تاکنون از 317میلیارد تومان به 614میلیارد تومان (نیم میلیارد دلار) رسیده است که نشانه استقبال خوب سرمایه‌گذاران از این صندوق‌هاست.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون صندوق‌های جدیدی نیز به مجموعه بازار سرمایه اضافه شده‌اند که درمجموع باعث رشد ارزش صندوق‌ها شده‌اند. ضمن اینکه اگر این روند ادامه داشته باشد و صندوق‌های جدیدی وارد بازار شوند به‌نظر می‌رسد ارزش صندوق‌ها تا پایان سال به هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود:در حال حاضر 44صندوق سرمایه‌گذاری در بازار فعالیت می‌کنند که از این تعداد4 صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند، 4 صندوق از جمله صندوق‌های بزرگ به حساب می‌آیند و مابقی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک هستند.

تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها از مرز 12هزار نفر گذشت

براساس گزارش اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با ورود 208سرمایه‌گذار جدید تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 12هزار نفر گذشت و برای نخستین بار پس از ابتدای تاسیس آنها به 12هزار و 92نفر رسید.
براساس این گزارش، بازده متوسط بورس تهران در هفته منتهی به 16 مهرماه امسال یک‌صدم درصد بود که 21صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازار را به دست آورند.

همچنین در دوره یکساله منتهی به 16مهرماه امسال صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 81درصد بیشترین بازدهی را به‌خود اختصاص داد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجارت با 79 و پویا با 76 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

براساس این گزارش، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا به‌ترتیب 261‌، 221 و 217 درصد بازدهی از ابتدای تاسیس خود تا روز شانزدهم مهرماه جاری کسب کردند. درعین حال، سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 71 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌ درصد تملک را در اختیار دارند. بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه،

در این گزارش آمده است: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا روز فوق بیش از 6 هزار و 172 میلیارد ریال بود که حدود 2‌هزار و 400میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان، مهر ایرانیان و ممتاز است.

کد خبر 118839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز