فرزانه تهرانی: حبوب و غلات از آن دست اقلام غذایی ‌است که به واسطه قیمت پایینش در سبد کالای هر خانواری پیدا می‌شود اما شرایط قیمتی این کالا در هفته گذشته، نگرانی‌هایی به‌همراه داشت.

حبوبات


10درصد افزایش قیمت حبوب آن هم تنها در یک هفته، این دغدغه را ایجاد کرد که مبادا این کالای به نسبت ارزان‌قیمت به گونه‌ای نردبان قیمت را بالا رود که هر خانواده‌ای به راحتی نتواند از پی آن برود و حبوب هم مانند برخی دیگر از محصولات غذایی بر سر سفره‌ها رنگ ببازد.

به دل بازار می‌رویم، آنجا که بیشتر بنکداران مغازه‌ای دارند و کیسه‌های بزرگی را معامله می‌کنند که قرار است به زودی در بسته‌های کوچک‌تری در سطح شهر توزیع شود. قیمت حبوب در بازار عمده فروشان هم افزایش یافته است. قیمت این کالا در بسته‌های بزرگ‌تر و به عبارت دیگر قیمت عمده فروشی آن در یک هفته گذشته 8/7درصد رشد داشته است. عدس در صدر گران شده‌ها، افزایش 13درصدی را تجربه کرده و کمترین افزایش قیمت هم مربوط به لوبیا‌چیتی با 2/0درصد است. گرچه قیمت از مبدا بازار یعنی از در مغازه عمده‌فروشان تعیین می‌شود ولی آنچه اهمیت دارد قیمت نهایی برای مصرف‌کننده است که افزایشی بسیار بیشتر از رقم‌های ذکر شده را نشان می‌دهد.

طی هفته قبل انواع حبوب به غیر از لوبیا چیتی در خرده‌فروشی‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو بود. نرخ این اقلام در مجموع 10درصد نسبت به ابتدای هفته گذشته رشد داشته است. عدس در خرده فروشی‌ها هم سرآمد گران‌شده‌ها بود و با قیمت 2هزار و 500تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید حال آنکه ابتدای هفته پیش یک هزار و 998تومان قیمت فروش این کالا عنوان می‌شد، بنابراین طی یک هفته 25درصد افزایش در قیمت عدس برآورد شد.

زمان زیادی تا فرارسیدن ماه محرم و برگزاری مراسم این ماه باقی نمانده، انتظار این است که بنا بر رسم نظام عرضه و تقاضا با داغ شدن بازار نذری، میزان خرید مردم هم افزایش یابد. این اتفاق هر سال تا حدود زیادی بر قیمت مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. اما امسال افزایش قیمت‌ها از 2ماه مانده به محرم آغاز شده است. بر همین اساس است که دست‌اندرکاران بازار از جمله قاسم علی حسنی، رئیس بنکداران موادغذایی کشور از مسئولان می‌خواهد همانگونه که در بازار سکه و ارز با سیاست‌های خود ثبات برقرار کردند به بازار مواد غذایی هم وارد شوند و از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری کنند. او ضمن اشاره به اینکه یکی از پرطرفدارترین غذاهای پخته شده در ماه محرم قیمه است، رشد قیمت لپه را طبیعی می‌داند. لپه در هفته گذشته با 10درصد افزایش، قیمت 2100تومان را در هر کیلو تجربه کرد.

نخود نیز با نرخ 1900تومان فروخته شد و لوبیا چشم‌بلبلی یا به تعبیری گران‌ترین حبوب جدول قیمت‌ها به رقم 2800تومان رسید. رشد 12درصدی قیمت لوبیاسفید باعث شد این کالا 2300تومان در کیلو عرضه شود و در آخر لوبیا قرمز با کمترین رشد، برچسب قیمت 2000تومان را از آن خود کرد. از قیمت‌ها که بگذریم، دانستن دلیل این افزایش قیمت هم خالی از لطف نخواهد بود. برخی تحلیلگران بازار بر این عقیده‌اند که این رشد قیمت واقعی نبوده و ناشی از اثرات روانی تورمی در آستانه اجرای هدفمندی یارانه‌هاست.

عده‌ای دیگر اما این باور را دارند که شنیدن خبر منع ورود برخی اقلام کشاورزی در روزهای اخیر، منفعت‌طلبان را فعال‌تر از قبل کرده است و سبب شده آنها از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و به بهانه کمبود کالا بیش از پیش بر قیمت‌ها بیفزایند. رئیس اتحادیه بنکداران کشور هم می‌گوید: دلیل آشفتگی بازار هر چه که باشد، دولت باید برای آن تدبیری بیندیشد. وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید باید با توجه به نیاز سالانه، برای تولید برنامه‌ریزی کرده و در زمان تنش قیمتی با عرضه کسری موجود، بازار را تنظیم کند.

کد خبر 118788

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز