علی ابراهیمی: این‌روزها با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار مواد غذایی نیز از جنب‌وجوش بیشتری برخوردار شده و مردم تلاش می‌کنند تا با تأمین مایحتاج مورد نیاز این ماه به استقبال ماه مبارک رمضان بروند.

فروشگاه موادغذایی

از سوی دیگر نابسامانی بازار برخی مواد غذایی و اقلام پروتئینی که در چند هفته گذشته تشدید شده، دست‌اندرکاران تنظیم بازار را ناچار به اجرای سیاست‌هایی برای افزایش عرضه این محصولات با قیمت‌هایی کمتر از قیمت خرده‌فروشی سطح شهر تهران ساخته تا این افزایش عرضه، ثبات یا کاهش نسبی قیمت‌ها را به همراه آورد. با این روند از چندی پیش کار خرید، واردات و ذخیره‌سازی گوشت قرمز، مرغ و برخی مواد غذایی آغاز شده و دست‌اندرکاران تنظیم بازار این‌روزها تلاش می‌کنند تا با افزایش عرضه مستقیم و ارائه سبد کالایی مشتمل بر برخی اقلام به کارکنان دولت و عرضه مستقیم مواد غذایی، بازاری با ثبات و آرام را برای مردم روزه‌دار نوید دهند.

گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ، برخی انواع میوه و مرکبات، قند، شکر، چای، روغن نباتی و برخی انواع برنج، حبوبات و کنسرو از جمله کالاهایی هستند که به استناد گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالاها و بررسی‌های میدانی قیمت‌های سطح شهر، بیشترین نوسان قیمت را در چند هفته گذشته داشته‌اند. بر این اساس اقدامات مختلفی برای افزایش عرضه و ثبات بازار این کالاها صورت گرفته که باید تأثیر این اقدامات در آرامش بازار را به انتظار نشست.

سبد کالایی کارکنان دولت

عرضه سبد کالایی ویژه ماه مبارک رمضان از جمله اقداماتی است که دولت در چند سال اخیر برای کاهش انتظارات تورمی ناشی از افزایش تقاضا در این ماه اتخاذ کرده است. بر این اساس امسال نیز دولت عرضه سبد کالایی به 2میلیون خانوار کارمند را هدف قرار داده است. به گفته دست‌اندرکاران عرضه این سبد، سبد مذکور مشتمل بر 7 قلم کالا شامل قندوشکر، روغن‌نباتی، برنج و حبوبات، تن ماهی، ماکارونی، چای و خرما خواهد بود. عرضه سبد کالایی کارکنان دولت از چندی پیش آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت؛ سبدی که کالاهای مشمول آن با قیمت 30درصد کمتر از قیمت‌های سطح شهر در اختیار مشمولان قرار خواهد گرفت.

عرضه مستقیم مواد غذایی

عرضه مستقیم میوه و مرکبات و برخی اقلام غذایی راهبرد دیگری است که متولیان تنظیم بازار برای ثبات بازار ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار داده‌اند و بر این اساس تلاش می‌شود تا با حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم، برخی کالاها با قیمتی کمتر از قیمت‌های خرده‌فروشی کالا در سطح شهر عرضه شود؛ اقدامی که از چندی پیش در دستور کار وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی و برخی اتحادیه‌های تعاونی قرار گرفته و چندی پیش رئیس شورای اصناف کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما خواستار مشارکت واحدهای صنفی در اجرای طرح مذکور شده بود؛ طرحی که اجرای آن از چندی پیش آغاز شده اما هنوز تأثیر چندان محسوسی بر کاهش قیمت این اقلام در فروشگاه‌های سطح شهر نداشته است.

بازارچه‌های ‌عرضه مرغ و گوشت

نابسامانی بازار گوشت قرمز موضوعی است که از چند ماه پیش متأثر از مشکلات بخش تولید و عرضه بیش از سایر اقلام پروتئینی مشهود بوده است. با این روند مسئولان تلاش کردند تا با افزایش واردات و عرضه این فراورده به مقابله با روند صعودی قیمت در بازار بپردازند. تازه‌ترین خبرها از ایجاد بازارچه‌های عرضه گوشت قرمز و مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری و عرضه این محصولات به نرخ مصوب حکایت دارد؛ چنان که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی تهران مقرر شده است تا گوشت مخلوط بدون استخوان گاوی به نرخ 8هزار تومان در هر کیلو به مصرف‌کنندگان عرضه شود. علی خندان‌رو جوان از پیش‌بینی بازارچه‌ها و فروشگاه‌های عرضه مستقیم گوشت در برخی محلات و میادین شهر تهران خبر داده و گفت: در میدان امام حسین(ع)، نارمک، خیابان نواب، بریانک، میدان خراسان و خاوران فروشگاه‌ها و بازارچه‌های عرضه مرغ تازه و گوشت گاو و گوسفند را پیش‌بینی کرده‌ایم.

از سوی دیگر سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران از عرضه گوشت قرمز تولید داخل با قیمت 15درصد کمتر از قیمت‌های سطح شهر در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در ماه مبارک رمضان خبر داده و گفت: هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در این مراکز به قیمت 13هزار تومان و گوشت گاوی 10هزار و‌500تومان عرضه می‌شود که حدود 10 تا 15درصد پایین‌تر از نرخ گوشت در بازار است.

کد خبر 113619

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز