سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هم‌زمان با آغاز اعزام حجاج به بیت‌الله الحرام، سوالاتی درباره تعرفه‌ها و مواردی درباره نحوه بهینه استفاده از تلفن همراه در کشور عربستان پرسیده می‌شود که در این گزارش به بخشی از آن‌ها پاسخ داده شده است.

mobile

به گزارش ایسنا، از سال گذشته با مذاکرات انجام شده شرکت ارتباطات سیار ایران با اپراتورهای عربستان تعرفه‌ رومینگ برای هر سه اپراتور عربستان که شامل الجوال، زین و الاتحاد است، یکسان شده و تماس دریافتی 167 تومان و تماس با ایران در همه آن‌ها 2556 تومان است.

هزینه ارسال پیامک نیز 430 تومان است و اگر مشترکی با تلفن همراه خود با شخصی که سیم‌کارت‌ عربستان را دارد یا با تلفن ثابت عربستان تماس بگیرد هزینه آن 941 تومان خواهد بود؛ هم‌چنین بر اساس اعلام، نوسان نرخ ارز در تعرفه‌های اعلام شده تأثیرگذار خواهد بود.

  • ارائه خدمات ارتباطی ارزان‌قیمت به زائران

امسال در راستای ارائه خدمات ارتباطی ارزان‌قیمت به زائران بیت‌الله الحرام، همراه اول سرویس رومینگ کم هزینه را برروی کلیه سیم‌کارت‌های اعتباری ارائه و اعلام کرد زائران می‌توانند با استفاده از کد *199* از این سرویس استفاده و تا میزان 80 درصد در هزینه مکالمات رومینگ بین‌الملل خود صرفه‌جویی کنند.

مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری که متقاضی استفاده از این سرویس باشند، باید قبل از شماره مقصد، کد *199* را وارد کرده و در انتهای شماره مقصد، علامت # را وارد و با فشار دادن علامت (دکمه) سبز گوشی نسبت به شماره گیری اقدام کنند، پس از شماره‌گیری به روش مذکور، در فاصله زمانی کوتاهی (10 الی 15 ثانیه) گوشی تلفن همراه مشترک زنگ می‌خورد که با پاسخ به این تماس ارتباط برقرار می‌شود.

طبق اعلام، هزینه تماس‌های دریافتی همواره 1669 ریال و هزینه ارسال پیامک 4305 است و با استفاده از این سرویس، هزینه تماس‌های داخلی در آن کشور، از 9418 ریال به 5000 ریال و هزینه تماس با ایران، از 25564 ریال به 5000 ریال کاهش می‌یابد.

  • حجاج برای تماس داخل عربستان دقت کنند

مشترکانی که در حج به سر می‌برند توجه داشته باشند، در برخی مواقع دو زائر ایرانی که در عربستان هستند، برای پیدا کردن یکدیگر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند تعرفه مکالمه‌شان مثل ایران است و هر دو در عربستان و یک مکان هستند و تعرفه‌شان فرقی نمی‌کند اما باید به این موضوع توجه داشته باشند که حتی اگر دو زائر ایرانی در کنار یکدیگر و در عربستان باشند، زمانی که با یکدیگر تماس بگیرند، همان تعرفه 2556 برای یک دقیقه مکالمه محاسبه می‌شود زیرا سیستم‌های رومینگ آن‌ها را به‌عنوان سیم‌کارت‌ ایرانی شناسایی می‌کند.

  • توصیه برای کاهش مدت زمان برقراری ارتباط

زائران خانه خدا دقت کنند که درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور ثالث برای تلفن همراه تماس گیرنده، هزینه مکالمه به‌صورت بین‌الملل و برای مخاطب هزینه تماس دریافتی مطابق با تعرفه‌های اعلام شده محاسبه خواهد شد، بنابراین کاهش مدت زمان برقراری ارتباط در کشور میزبان توصیه می‌شود.

  • سوءاستفاده‌ درصورت سرقت گوشی

مساله سرقت و یا مفقودی گوشی از دیگر موضوعاتی است که مشترکان باید به آن توجه داشته باشند که به دلیل شلوغی و تراکم جمعیت زیاد و عملیات حج که به صورت فشرده است، در سال گذشته بین 80 تا 85 درصد سیم‌کارت‌های مفقودی و به سرقت رفته در مکه اتفاق افتاده بود؛ بنابراین فعال‌سازی پین کد سیم‌کارت و قفل رمزدار گوشی سوءاستفاده‌های احتمالی درصورت سرقت یا مفقودی تلفن را کاهش داده و درصورت خاموش بودن تلفن همراه در مکان‌های شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را به حداقل می‌رساند.

اما به مشترکان توصیه می‌شود در صورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یکی از بستگان درجه یک خود در داخل کشور اطلاع داده تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشترکان نسبت به قطع آن اقدام کنند، با توجه به وصل تلفن همراه پس از 20 روز توسط این شرکت، توصیه می‌شود مالک تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سیم‌کارت جدید اقدام کند.

  • حجاج تلفن را به مکان‌های شلوغ نبرند

بنابراین توصیه می‌شود زائران خانه خدا هنگام زیارت در مکان‌های شلوغ و اماکن زیارتی نظیر بیت‌الله الحرام یا مسجدالنبی و سایر مساجد در عربستان، تلفن همراه را با خود نبرند و چنانچه مجبور به این کار هستند، حتما تلفنشان را خاموش کنند؛ چراکه در صورت خاموش بودن و فعال نبودن پین کد امکان سوءاستفاده از تلفن همراه وجود ندارد.

  • سوزاندن و صدور سیم‌کارت جدید در 20 دقیقه

برای سهولت کار به سند سیم‌کارت و کارت ملی نیاز نیست و زائران می‌توانند با استفاده از کارت‌های شناسایی که در اینجا دارند، نسبت به انجام امور خود اقدام کنند. مراحل سوزاندن و صدور سیم‌کارت جدید 20 دقیقه طول می‌کشد.

در صورت افزایش کارکرد تلفن همراه بیش از مبلغ 200 دلار ودیعه شرکت ارتباطات سیار مجاز به قطع تلفن همراه بوده اما به‌دلیل تاخیر در ارسال این اطلاعات امکان قطع، دقیقا در حد مجاز تعیین شده وجود نداشته و مسوولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترک است، ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد.

  • شنیدن پیغام صوتی برای مشترک هزینه دارد

اما مدیر کل روابط بین‌ اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار ایران هشدار داده بود که زائران خانه خدا اگر شماره‌ای را اشتباهی بگیرند و پیغام صوتی مبنی بر این که «شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نیست» و یا هر پیغام دیگری بشنوند، در واقع شنیدن پیغام صوتی به فارسی و عربی برای مشترک هزینه دارد.

  • لزوم افزایش اعتبار سیم‌کارت به میزان کافی

همراه اول به مشترکان خود توصیه کرده است قبل از سفر نسبت به افزایش اعتبار سیم‌کارت خود به میزان کافی اقدام کنند و زائران می‌توانند از طریق TOPUP با مراجعه به پرتال همراه اول به نشانی www.mci.ir، از طریق پایانه‌های فروش (POS)، از طریق دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و از طریق دستگاه‌های وب کیوسک نصب شده در اماکن عمومی پرتردد نظیر فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو افزایش اعتبار دهند.

بنابر اعلام هم‌چنین بستگان زائران در داخل کشور نیز می‌توانند از طریق TOPUP و سرویس انتقال اعتبار همراه اول نسبت به افزایش اعتبار سیم‌کارت اقدام کنند، مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در این باره می‌توانند به پرتال این شرکت مراجعه کنند.

کد خبر 118747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز