همشهری آنلاین: سخنگوی پارلمان چچن اعلام کرد: تمامی شبه نظامیانی که به ساختمان پارلمان چچن حمله کرده بودند، کشته شدند.

حمله به پارلمان چچن

به گزارش ایسنا، سخنگوی پارلمان چچن به خبرگزاری فرانسه گفت: تمامی شبه نظامیانی که به پارلمان چچن حمله کرده بودند، توسط نیروهای دولتی کشته شدند.

وی افزود: عملیات به اتمام رسیده و همه تروریست‌ها کشته شدند.

رمضان قادروف، رئیس جمهور چچن نیز به خبرگزاری اینترفکس گفت: تمامی نمایندگان حاضر در صحن پارلمان سالم هستند و از محل پارلمان خارج شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور چچن نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: سه نیروی گارد امنیتی و یک غیر نظامی در حمله امروز کشته شدند.

خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند: یک شبه نظامی در حمله‌ای انتحاری خود را در مقابل ساختمان پارلمان منفجر کرد و دو شبه نظامی دیگر در تبادل آتش با نیروهای محافظ پارلمان کشته شدند.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ گزارش داد: پلیس روسیه اعلام کرد که دست کم شش تن در حمله امروز به ساختمان پارلمان چچن کشته شده‌اند از جمله شبه نظامیان و دو تن دیگر.

رمضان بیک خویه، سخنگوی پلیس روسیه نیز اظهار داشت: دست کم چهار شبه نظامی در این حمله شرکت داشتند که یکی از آنها خود را منفجر کرد و دو نیروی امنیتی را در مقابل ساختمان پارلمان در شهر گروزنی، پایتخت چچن، به قتل رساند.

خبرگزاری‌های روسیه پیشتر مرگ چند پلیس در این حمله را گزارش داده بودند و اعلام کرده بودند که شورشیان مقابل درب ورودی پارلمان بمب منفجر کردند و دو تن دیگر از شورشیان به داخل ساختمان دویده و شروع به تیراندازی به سمت پلیس کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس‌ به نقل از خبرگزاری‌های روسیه گزارش داد:‌ یک گروه از شورشیان امروز به ساختمان‌های دولتی در منطقه بی‌ثبات چچن حمله کردند و چندین تن از کارکنان پارلمان و افسران پلیس را به قتل رساندند.

خبرگزاری نووستی به نقل از یک منبع اعمال قانون گزارش داد: یک گروه از شبه نظامیان در مقابل درب ورودی ساختمان پارلمان در گروزنی بمب منفجر کردند و دو تن دیگر از شورشیان به داخل ساختمان دویده و به سمت نیروهای پلیس تیراندازی کردند.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه نیز گزارش داد: یک گروه دیگر از شبه نظامیان به ساختمان وزارت کشاورزی چچن حمله کردند.

گزارشی مبنی بر گروگان گیری توسط شبه نظامیان وجود ندارد.

خبرگزاری اینترفکس پیش‌تر گزارش داده بود که به سمت دفتر رئیس پارلمان چچن نیز تیراندازی شده اما کمی بعد گزارش داد وی در سلامت کامل از دفتر خارج شده است.

این در حالی است که وزارت کشور روسیه از تائید گزارش تیراندازی امتناع ورزید.

رشید نورقلی‌یف، وزیر کشور روسیه هم اکنون در پایتخت چچن است تا با قادروف درخصوص خشونت‌های اخیر گفت‌وگو کند.

شبه نظامیان مدت زمان طولانی است که برای دست یابی به منطقه‌ای خودمختار، با دولت تحت حمایت مسکو در این منطقه مبارزه می‌کنند.چچن در منطقه قفقاز شمالی واقع در جنوب روسیه است.

روسیه دو بار با جدایی طالبان چچن در دهه 90 مبارزه کرده است و در سال 2000 یک دولت وفادار به کرملین در این منطقه بر پا کرد.

پس از سال 2000 شبه نظامیان به جمهوری‌های همسایه روسیه مانند داغستان و اینگوشتیا نقل مکان کردند.

رمضان قادروف که تحت حمایت مسکو است، تائید کرد که نیروهای امنیتی چچن، شبه نظامیان حمله کننده به پارلمان را کشته‌اند و درگیری‌ها به پایان رسیده است.

کمیته تحقیقاتی فدرال روسیه نیز اعلام کرد: چهار مهاجم کشته شده‌اند.

در ماه اوت در درگیری‌های نیروهای امنیتی چچن و شبه نظامیان 19 تن از جمله پنج غیر نظامی در روستای تسنتوروی کشته شدند.

کد خبر 118746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز