گروه بین‌الملل: بشار‌اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز گذشته در حالی برای گفت‌وگو با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان راهی ریاض شد که گزارش‌ها نشان می‌دهد بررسی تحولات لبنان و عراق محور اصلی مذاکرات آنها را تشکیل خواهد داد.

اسد و عبدالله

منابع خبری گزارش دادند که رئیس‌جمهوری سوریه پیش از آغاز سفر خود به عربستان به‌صورت تلفنی با میشل‌سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان مذاکره کرده است که نشان می‌دهد مسئله پرونده ترور رفیق حریری در راس گفت‌وگوهای مقام‌های 2کشور در ریاض قرار دارد.

پیش از این قرار بود در نشست چهارشنبه این هفته هیأت دولت لبنان که به ریاست میشل‌سلیمان در کاخ بعبدا برگزار می‌شود درباره پرونده شاهدان دروغین (ترور رفیق حریری) رای‌گیری انجام شود اما اکنون مشخص نیست که این نشست با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده در زمان مقرر صورت بگیرد.

مذاکرات اسد و عبدالله به‌دنبال نشست سه جانبه سران لبنان، سوریه و عربستان در بیروت صورت می‌گیرد که نزدیک به 2ماه پیش با هدف کنترل تنش‌های ناشی از مسئله حکم احتمالی دادگاه بین‌المللی ترور حریری برگزار شد. این در حالی است که گفته می‌شود قرار است نشستی اضطراری به‌زودی میان روسای جمهوری لبنان و سوریه در همین زمینه برگزار شود. هنوز زمان دقیق این دیدار مشخص نشده است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های دفاتر ریاست‌جمهوری 2 کشور درحال آماده کردن مقدمات این نشست هستند.

همزمان با حضور اسد در ریاض، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان هم در سفری که مقام‌های دولت این کشور آن را خانوادگی خوانده‌اند روز گذشته بیروت را به مقصد ریاض ترک کرد. با سفر حریری به عربستان این گمانه‌زنی افزایش یافته است که به احتمال زیاد نشست سه‌جانبه‌ای در ریاض برای بررسی مسئله پرونده حریری شکل خواهد گرفت.

ژان اوگاسبیان، از وزرای مشاور دولت لبنان در این رابطه روز گذشته به روزنامه النهار گفت: زمانی که بشار اسد به ریاض می‌رود و از سوی دیگر سعود‌الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان به قاهره سفر می‌کند موضوع کاملا مشخص است که مسئله اصلی این دیدارها دادگاه بین‌المللی لبنان با تمام جزئیات آن خواهد بود.

کیفرخواست دادگاه بین‌المللی که قرار است در پایان سال‌جاری میلادی صادر شود افرادی مرتبط با حزب‌الله را به دخالت در ترور حریری متهم کرده است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که دادگاه بین‌المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری سیاسی شده و برخی در پوشش قضایی به‌دنبال ضربه زدن به مقاومت هستند.

سیدحسن‌نصرالله چندی پیش با ارائه مدارک و اسنادی نقش رژیم صهیونیستی در ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان را افشا کرد اما این دادگاه تاکنون توجهی به این مدارک و نقش رژیم صهیونیستی در انجام این ترور نداشته است. شیخ نعیم‌قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله هم به تازگی اتهام دادگاه بین‌المللی بدون استناد به تحقیقات درباره شاهدان دروغین را بی‌ارزش خواند و تاکید کرد: باز شدن این پرونده تنها راه درست شناسایی جنایتکاران واقعی ترور حریری است.

این نگرانی وجود دارد که اعلام حکم سیاسی این دادگاه بار دیگر تنش‌ها را به لبنان بازگرداند و به همین خاطر به گزارش رسانه‌های عربی مقام‌های لبنان، سوریه و عربستان در حال بررسی راهکارهای لازم برای خروج از این بحران هستند.

مسئله تشکیل دولت عراق هم یکی از مسائلی است که قرار است در نشست سران عربستان و سوریه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هفته گذشته به دمشق سفر کرد و در دیدار با بشار اسد آخرین تحولات سیاسی این کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

کد خبر 118611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز